Wie is aansprakelijk bij schade door gebruik van een artikel

JohanJJohanJ Berichten: 144 Member 
Een van onze klanten heeft bij ons een draaiplateau gekocht en hier een (zeer prijzig) kunstwerk op geplaatst. Dit kunstwerk is er na enkele uren afgevallen en is beschadigd. De klant heeft er daarna opnieuw een object op geplaatst, wat er ook afgevallen is. De klant vraagt nu: wie gaat dat betalen.
Het draaiplateau verkopen we al zes jaar en afgezien van het zeer zeldzame geval dat hij niet werkt, hebben we nooit een vergelijkbare klacht gehad.
Heeft iemand ervaring met een artikel dat schade veroorzaakt bij de klant? Is dit voor de verzekering van de klant, van de webshop of dekt de verzekering dit niet?
We hebben al contact gehad met onze verzekering maar die kan nog geen uitsluitsel geven en moet eerst onderzoek doen.

17 reacties

• PaulaPaula Berichten: 794 Member, Beta tester 
    up
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • JCvVJCvV Berichten: 20 Member, Beta tester
    juni 2018 aangepast
    Ik heb even rondgeneusd en ik kwam deze twee artikelen tegen die beiden op hetzelfde neerkomen.

http://www.wetrecht.nl/aansprakelijkheid-voor-producten/
    https://www.charlotteslaw.nl/2014/10/productaansprakelijkheid/

Meer info: art. 6: 186V BW

Misschien heb jullie hier iets aan. 😊
    Post edited by JCvV on
    Chris | Winkel voor Thuis
    Verlichting, Meubels, Decoratie & meer
  • JohanJJohanJ Berichten: 144 Member 
    @JCvV Chris bedankt. Het helpt voor de beeldvorming maar het blijft wel een grijs gebied. 
    Als er webshophouders zijn die er ervaring mee hebben, verneem ik dat graag.
  • YibYib Berichten: 39 Member
    Hoe is jullie algemene voorwaarde ingesteld? Vaak vergeten mensen dat nog wel eens terwijl dat echt heel belangrijk stukje iets is.

Wij hebben niet echt zo iets meegemaakt, maar wij zitten ook op andere branch.

Als ik even logisch nadenkt, is de klant zelf verantwoordelijk. Je kan ook gewoon een plakje kaas op het draaiplateau leggen, dan werkt dat ding gewoon prima. Maar als de klant een bowlingbal er op legt, dan is de kans groot dat die uit gaat rollen en de vloer beschadigen. En jullie kunnen er dus niks aan doen.

De vraag is meer of jullie genoeg informatie hebben verstreken om zulke situatie te voorkomen. Wat is maximum toegestane gewicht / afmeting van een product dat op het draaiplateau kan?

Wij zijn eenmaal een webshop, informatie is crucial.
    Succes met afhandeling.
    LittleWonderland.nl
    Unlock Your Beauty | Korean Skincare & Make-up
    juni 2018 aangepast
    @Yib, op de webshop staat het maximale gewicht vermeld en dat is niet overschreden. Ik denk zelf dat het kunstobject te hoog was maar dat is moeilijk te kwantificeren omdat het ook afhangt van de gewichtsverdeling en de hoogte-breedte verhouding. 
    Klant geeft aan dat hij een raar geluid hoorde voordat het object viel. Misschien toch een hapering in het draaiplateau. Of misschien hoorde hij het schuiven van het object. Misschien stond het plateau scheef.
    Het valt moeilijk te controleren.

In de algemene voorwaarden kan ik zetten dat we niet verantwoordelijk zijn voor schade die veroorzaakt wordt door onze artikelen. Maar als het inderdaad door onze artikelen veroorzaakt wordt, vind ik eigenlijk dat we daar wel verantwoordelijk voor zijn, afgezien van de vraag of het onze schuld is.

Maar even uitgaande van een eerlijke klant die niets raars heeft gedaan: wie is er dan aansprakelijk. In de artikelen die JCvV hierboven aangaf lees ik dat de producent vaak aansprakelijk is. Maar die zit in China. Weinig kans dat ik het daar op kan verhalen. De groothandel zal het ook niet vergoeden.

Worden dit soort dingen door de verzekering vergoed?

Ik hoop dat de inboedelverzekering van de klant het vergoedt.

Post edited by JohanJ on
  • MNTMNT Berichten: 80 Member ✭
    Als er geen defect aan het product is zie ik niet waarom jullie, of jullie verzekeraar daar iets mee zou moeten. Lullig dat er iets afvalt natuurlijk. Wat mij betreft ben je aansprakelijk als:

- Het product defect is, bijvoorbeeld schokkend gaat draaien of in brand vliegt.
    - Het product niet aan de specificaties voldoet (kan minder gewicht hebben dan aangegeven, etc)
    - Jullie de kunst op het product hebben geplaatst of hem er van verzekerd hebben dat zoals hij het geplaatst had juist was.

Is er uberhaupt bewijs dat het product van de draaischijf gevallen is en niet al eerder stuk was?
    @MNT, de klant gaat ervan uit dat het product wel gebrekkig is omdat hij het nadat het eerste object er af gevallen was, met een ander object heeft geprobeerd en dat viel er ook af.
    Volgens hem was er ook een raar geluid te horen, waarmee hij bedoelt dat het draaiplateau misschien even haperde of vastliep.

Bewijs is uiteraard moeilijk of zelfs onmogelijk te produceren. Klant zegt dat hij het object kort daarvoor gekocht heeft. Hij zegt ook de factuur nog niet eens te hebben gekregen. De kunstenaar is nu op vakantie, daarna kunnen we de factuur inzien en de aankoopdatum checken.

Vandaar dat ik in eerste instantie wil weten wie er aansprakelijk is als de klant te goeder trouw is en het plateau inderdaad de oorzaak is van de schade.
  • FOOFOO Berichten: 539 Member 
    Klinkt eerlijk gezegd als een poging tot fraude..... Er valt iets af en dan zet je er nog iets op dat ook valt? En vervolgens hebben ze ook geen factuur. Die kunnen ze dus nog kunstmatig hoog maken? 

Wat betreft aansprakelijkheid, weet ik niet hoe dat in zijn werk gaat met de defecte kunststukken. Maar ik zou niet weten waarom jullie daar voor op zouden moeten draaien. Als het product niet deugt, is de importeur aansprakelijk. Deze moet garantiegevallen oplossen / vergoeden. Dus ook eventuele extra schade als dat onder de aansprakelijkheid valt. 
    John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
    @FOO, bedankt voor je antwoord.
    Ik denk dat ik ook nog even Webwinkelkeur een berichtje stuur. Misschien hebben die er ervaring mee.
  • FOOFOO Berichten: 539 Member 
    Zou ik zeker doen! 

Ik zou ook gewoon bij de groothandel / importeur informeren wat het beleid hierin is. Voor hetzelfde geld zijn ze hier voor verzekerd en kun je het dus bij hen neerleggen. 
    John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • CelticWebMerchantCelticWebMerchant Berichten: 159 Member ✭
    Zeker webwinkelkeur hierover contacteren.

Het is lastig omdat het gevolgschade betreft (geen schade aan het product). Hoe dan ook ben jij niet verantwoordelijk, maar de Europese importeur of groothandel (ik begreep dat jij dat niet bent).
  • Dave0701Dave0701 Berichten: 60 Member
    Is het een nieuwe klant?

Wat ik al verdacht vind is het volgende:"Zeer dure kunst wat die net gekocht had. Maar heeft nog geen factuur ontvangen en weet ook niet wat het gekost heeft? "

Heeft hij een foto van de objecten gestuurd wat er af zou zijn gevallen? Afmetingen? 

@Dave0701 Het is een nieuwe klant. Hij heeft een foto meegestuurd van het beschadigde kunstwerk. Inmiddels heeft de verzekering het overgenomen. Wij zijn maximaal aansprakelijk voor 500 euro met 250 euro eigen risico maar waarschijnlijk kan het verhaald worden op de leverancier. 
  • PieterDPieterD Berichten: 21 Member
    je lokale telekomboer is ook niet verantwoordelijk wanneer een samsung galaxy telefoon ontploft toch? dus waarom zou dat hier anders zijn
  • PaulaPaula Berichten: 794 Member, Beta tester 
    juni 2018 aangepast
    @PieterD ik ben het met je eens hoor! Maar we hebben alles uitgezocht en van de verzekering kregen we het bericht van maximaal 500 euro aansprakelijkheid met 250 euro eigen risico. Maar ik had op internet bedragen van de betreffende kunstenaar van enkele duizenden euro's gevonden, dus 250 euro nemen we dan maar voor lief... het had erger gekund ;) 
    Hopelijk is het gehele bedrag voor de producent/leverancier, want 250 euro is erg zuur als je zelf niks verkeerd gedaan hebt. Ik ben volgende week jarig en dan is 250 euro toch een leuk verjaardagscadeautje wat je dan gewoon "weggeeft" ;) 
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • profijtprofijt Berichten: 13 Member
    Ik zou hier absoluut geen tijd in steken en zeker geen € 250,00 eigen risico ''zomaar'' accepteren, naar mijn weten ben je nooit aansprakelijk voor meer als het bedrag dat de zending/goederen heeft gekost.

In andere woorden als wij of jullie materiaal voor € 1000,00 leveren en/of monteren dan kan je nooit aansprakelijk gesteld worden voor een hoger bedrag.

Nu zitten wij ook wel in een andere branche met o.a. gevolgschade waarop mijn mening is gebaseerd.

Succes.
  • MNTMNT Berichten: 80 Member ✭
    profijt zei:
    Ik zou hier absoluut geen tijd in steken en zeker geen € 250,00 eigen risico ''zomaar'' accepteren, naar mijn weten ben je nooit aansprakelijk voor meer als het bedrag dat de zending/goederen heeft gekost.

In andere woorden als wij of jullie materiaal voor € 1000,00 leveren en/of monteren dan kan je nooit aansprakelijk gesteld worden voor een hoger bedrag.

Nu zitten wij ook wel in een andere branche met o.a. gevolgschade waarop mijn mening is gebaseerd.

Succes.

Je bent aansprakelijk of je bent het niet. Je kunt best in je voorwaarden opnemen dat je dat niet bent voor meer dan het orderbedrag, maar ik denk dat je niet snel een rechter vind die daar in mee gaat.

Je bent, voor zo ver bij mij bekend is, aansprakelijk voor het deel waar jij, of jouw product schuld aan heeft.

Onze verzekeraar heeft 2 jaar geleden ruim 7000 euro overgemaakt naar een klant die schade had door onze fout. Daar is nooit naar het bestelbedrag gevraagd.

Overigens ben ik het wel met je eens dat je niet "zomaar" iets moet bekennen of toekennen. Laat de klant je eerst maar eens aansprakelijk stellen met de juiste bewijzen erbij. Dan kun je in overleg met je leverancier en verzekeraar gaan. Ik denk dat die tweede de kostenpost eerst door wil schuiven naar je leverancier omdat die productaansprakelijkheid heeft. Afhankelijk van het bedrag zullen zij wel uit coulance direct ja zeggen, of verder onderzoek vereisen.
Log In of Registreer om te reageren.