Jullie willen feedback? Nou hier is er een beetje..

PepperfarmPepperfarm Member Berichten: 25

Sinds mei zitten we met 1 webwinkel op Lightspeed en vooraf kon alles, tenminste tot het contact in ging. Heel veel opties die standaard niet werken, maar waar je fors voor moet betalen, tot 10 keer zoveel per jaar als op woocommerce platform en dan heb ik het over apps van exact dezelfde aanbieders als bij Lightspeed. Facturen die niet kloppen zodra er korting wordt gegeven. Direct factuur naar klant versturen in plaats van orderbevestiging ook al is de betaling nog niet gedaan. Betalingen via Apple pay nog steeds niet mogelijk via Mollie terwijl ze dat al 2 jaar aanbieden en ga zo maar door. Het enige wat wel redelijk is, is de snelheid van de site.

Wij gaan na afloop van ons jaarcontract gegarandeerd terug naar woocommerce met standaard veel meer mogelijkheden en met fantastische apps die maar 1/10 kosten van wat jullie hier vragen. We hebben het al een beetje gehad met Lightspeed.

kruiden-specerijen en thee van topklasse

https://www.kruiden-specerijen.nl

16 reacties

• iedereen_looptiedereen_loopt Member Berichten: 79

Je kan het natuurlijk ook gewoon zo instellen dat er pas een factuur gemaakt wordt nadat de betaling is ontvangen. Is een standaardoptie in Lightspeed.

Kan via instellingen => administratie => Facturen => Aanmaken => betaald

• PepperfarmPepperfarm Member Berichten: 25
    21 oktober aangepast

@iedereen_loopt. Er is ons heel veel beloofd voor we een contract aangingen, maar naderhand blijkt dat je voor alles echt heel veel extra moet betalen. En als ze factuurbedragen systeem/PDF factuur nog niet eens goed voor elkaar krijgen dan ga ik me afvragen hoe professioneel ze eigenlijk zijn.

We zijn ondertussen bezig om een nieuwe woocommerce webshop op te zetten.

• iedereen_looptiedereen_loopt Member Berichten: 79

@Pepperfarm dat geloof ik best. Maar als alle problemen zo gemakkelijk op te lossen zijn zoals facturen pas verzenden na betaling, dan ligt er mogelijks een klein stukje van het probleem ook bij jou. Het zoekwoordje "facturen" ingeven in de helpdesk levert namelijk verschillende resultaten op waaronder "Automatische facturen voor nieuwe order voorkomen" en "Facturen verzenden na een geslaagde betaling". Beide topics gaan over hetzelfde en zijn een oplossing voor jouw probleem.

Daarnaast heeft het weinig zin om deze klaagzang aan Lightspeed te plaatsen op een gebruikersforum waar de medewerkers van Lightspeed zelden komen. Deze feedback zou dus beter aan Lightspeed zelf gericht worden.

• PepperfarmPepperfarm Member Berichten: 25

Ik heb dit in topic "Feedback en ervaringen" geplaatst, lijkt wel de juiste plek en mijn mening mag iedereen weten.

• JipJip Member Berichten: 120 ✭

@Pepperfarm Je hebt helemaal gelijk. Het voorbeeld dat je aanhaalt is niet het meest beste voorbeeld maar er zijn een berg aan features die al jaren gevraagd worden door de klanten en nog steeds niet zijn uitgevoerd door Lightspeed. De ontwikkeling is gestopt toen SeoShop is overgenomen door Lightspeed.

• PhilipfrPhilipfr Member Berichten: 153 ✭

Lightspeed heeft onlangs Ecwid gekocht. Weet iemand wat ze daarmee gaan doen ?

• Dave0701Dave0701 Member Berichten: 267 ✭
    25 oktober aangepast

@Philipfr Ik vermoed een intergratie van shopping op diverse platformen.

Zal een losse app worden tegen betaling natuurlijk.

Of ze laten die shophouders overgaan naar LS uiteindelijk.

@Dave0701

ecwid heeft wel een hoop apps die wel werken. Mss worden die geïntegreerd in Lightspeed. Dat hoop ik toch want 9 van de 10 apps die werken hier niet. Als je dan kijkt bij Shopify. Daar is gigantisch veel keus.

• JROJRO Member Berichten: 67

Wat had je zelf voor de overstap al kunnen onderzoeken zodat die punten geen verrassing meer waren?

• LaviedivineLaviedivine Member Berichten: 10

ik ben met exact hetzelfde bezig.

Ik ben zelf vrij handig met WooCommerce, maar met het oog op misschien te koop willen plaatsen van mijn zaak of gaan werken met een gerant of op z'n minst een verkoopmedewerker, dacht ik dat een 'makkelijk' systeem beter zou zijn en ging ik 2j geleden over naar lightspeed (en toen kwam covid, maar da's een ander verhaal lol). De backoffice van lightspeed is ook erg makkelijk te gebruiken, het loopt mooi gelijk met de kassa etc... dus op het eerste zicht goed en makkelijk om uit handen te kunnen geven. Er is ook een helpdesk, dus voor een gerant of overnemer leek het me een pluspunt dat ze niet moesten gaan klooien met shop updaten of de stress als het ding offline gaat (let's face it: dat gebeurt... is geen ramp als je weet hoe je een backup terug zet of de schuldige plugin eruit gooit via ftp, maar leek me niet iets waar een overnemer die mogelijk niet zo vaardig is op zit te wachten). Ik hoopte zo ook de tijd die uiteindelijk in het maken en onderhouden van zo'n shop kruipt te kunnen elimineren zodat er meer tijd zou vrijkomen voor mij om aan de ontwikkeling van de zaak te werken.

Maar ik had zoveel toeters en bellen die ik met een vingerknip kon realiseren in WooCommerce en waar ik nu dus op vastloop met lightspeed dat ik te veel het gevoel heb dat dit mijn verkoop niet ten goede komt en mijn ideeën remt. Bij een nieuw idee/product is mijn grootste hersenbreker vaak HOE ik het online kan aanbieden en dikwijls beperkt de lightspeed shop mij daar dus te veel in.

Ik verkoop gepersonaliseerde producten ter info & om enkele voorbeelden te noemen:

• de beperking van 12 foto's per artikel is tenenkrullend (en kwam ik pas op uit na het contract getekend te hebben). Ik heb vaak meer dan 12 kleuren van een artikel beschikbaar en vroeger had ik in woo mooi een fotootje van elke kleur zodat bij aanklikken door de klant het mee naar die kleur wijzigde. Dat kan op zich in lightspeed ook wel, maar dus niet als je meer dan 12 kleuren van iets hebt...Nu krijg ik toch regelmatig wel eens een mailtje of belletje dat ze niet zeker zijn welke kleur wat is (ik weet dus dat dit een probleempunt is, want van de 10 klanten die hier vastlopen, gaan er geen 10 ook de moeite nemen om me te bellen. De meesten zullen gewoon afhaken en heb ik dus zelfs nooit geweten dat ze wilden kopen, maar het onduidelijk vonden en dus weg waren). Ik los het op door een overzichtsfoto van alle kleuren met de naam erbij te maken, maar dit is echt zonde van mijn tijd en blijkt voor veel mensen toch nog niet helemaal intuïtief duidelijk genoeg te zijn. Gewoon klikken op 'rood' en hopla, grote foto van een rode handdoek is veel simpeler en duidelijker.
    • variaties: waar je in retail gewoon een matrix met alle variaties kunt maken, is dit plots beperkt tot 50 in eCom met als gevolg dat ik 1 product soms in 2 matrices moet splitsen omdat ik het anders niet kan publiceren in eCom... Duidelijk he voor de klant... badjassen deel 1 & badjassen deel 2...of alle kleuren afzonderlijk dan maar? En dan is de klant de weg kwijt omdat het niet duidelijk meer is welke kleuren nu zeker dezelfde soort zijn. Of het zijn er zo veel door mekaar dat ze afhaken. Ook op dit punt kwam ik pas uit na het tekenen van het contract en bij gebruik.
    • kortingsregels is zwaar bijbetalen terwijl staffelkortingen en degelijke kortingsregels echt wel basic zijn. zo realiseer je bijverkoop, dus dit is echt een MUST (ik heb dit dan ook maar bijgekocht alhoewel ik dit al op het randje vond qua budget)
    • productbundels zelfde verhaal. en ze ogen dan nog niet goed ook niet in lightspeed. (niet bijgekocht omdat ik dit echt teveel van het goeie vond)
    • gepersonaliseerde producten: OK je kunt een veldje voor tekst invoeren en zo'n lijst met bv de kleuren. Maar, als je een kleur wilt aanpassen, past hij niet automatisch die lijst in alle artikelen waarin je hem gebruikt aan bv. en in combinatie met het beperkte aantal foto's is het voor gepersonaliseerde artikelen nog lastiger om op een degelijke manier weer te geven uit welke personalisaties een klant kan kiezen, wat je lettertypes en kleuren zijn?... In woo kon ik met een simpele plugin een voorbeeld van de naam in een bepaald lettertype genereren & een kleurenstaal aan elke beschikbare kleur borduurgaren of print hangen bv. Hier is mijn enige optie de colorlab app nemen aan 179€/maand (app werkt wel netjes hoor, daar niet van, maar toch wel een stevige kost)
    • SEO & statistieken: te beperkt in lightspeed.
    • grafische vormgeving: te beperkt in lightspeed, tenzij je een smak geld tegen een custom design aangooit. Ik heb nu avada op mijn nieuwe WooCommerce staan & kan hier al 1001 meer richtingen mee uit voor pakweg 60€ (per jaar) dan met lightspeed en een betalend thema van 22.5€/ maand
    • BTW en privacy: maar op de valreep en nog niet 100% correct geïmplementeerd door lightspeed. was voor mij de druppel. Exact zo'n hersenbrekers waren waarom ik voor Saas koos. Zodat ik er van uit kon gaan dat zij het wel zouden regelen en ik dat dan niet zelf zou moeten uitzoeken. Ok, voor de nieuwe woo-site ga ik het nu zelf moeten uitzoeken, maar er zijn intussen al zoveel plugins die beter werken en gedetailleerdere rapportage bieden dan lightspeed dat ik daar niet te veel problemen mee verwacht.

'korte' samenvatting lol 😅

• FOOFOO Member Berichten: 906 

@Laviedivine Heel kort samengevat, heb je vooraf dus niet (goed) getest in de demo. Dit had je vooraf toch allemaal kunnen weten?

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen

Lullige conclusie @FOO maar wel herkenbaar dat iemand niet uitgebreid getest instapt.

Andere kant; wij koppelen zowel CCVshop als Lightspeed naar AFAS en ik kan je vertellen dat het overal wel wat gedoe is. (weet je waarom het gras bij de buren groener is? Heeft meer poep op gelegen..)

Eigenlijk zou er een onafhankelijk webwinkeladviseur moeten zijn.

@JRO

wat is afas?

@Philipfr We maken gebruik van AFAS Profit. Zowel CRM, Financieel als Ordermanagement. 1 centraal beheer dus.

• ChichaChicha Member Berichten: 155 ✭

@Laviedivine Je kunt tot 20 foto's aanvragen. Ik heb het ook laten verhogen naar 20.

• LaviedivineLaviedivine Member Berichten: 10

@FOO je probeert zoveel mogelijk wel ff te testen ja, maar op die beperkte periode heb je dat toch niet allemaal door? Het is pas na even gebruik dat je dingen begint op te merken die eigenlijk niet echt handig zijn enz.

Ze tonen bv bij de demo wel mooi dat je een fotootje per kleur kunt toevoegen, dus je denkt 'oh netjes dat kan dus', maar komt niet in je op op dat moment om te testen met keiveel kleuren bijvoorbeeld...

zelfde met het max 50 variaties van retail naar Ecom doorvoeren... daar kom je toch pas op uit als je aan je eerste 'grote' artikel komt bij het implementeren van al je artikelen naar Ecom en dan vraag je je nog ff af waarom het niet werkt, bel je helpdesk enz om er dan pas achter te komen dat dat gewoon niet kan.

@Chicha oh tegen mij zeiden ze simpelweg dat dat niet kon? Bizar.

Log In of Registreer om te reageren.