"Kan dat echt niet sneller?!"

NynkeNynke Berichten: 372 Administrator, Lightspeed Staff moderator
juli 2018 aangepast in Tips, tricks en how-to’s
Hallo iedereen,

Uit vele telefoongesprekken, tickets en discussies op de community blijkt dat veel van onze klanten inefficiënte workflows hebben. Dit komt vaak doordat mensen vasthouden aan bepaalde gewoontes, of doordat ze zich niet bewust zijn van bepaalde functionaliteiten in ons systeem.

Heb je het idee dat wat jij doet eigenlijk veel sneller en beter kan? In dit topic kun je al je vragen stellen mbt jouw werkwijze in Lightspeed eCom.

Ben jij juist een lichtend voorbeeld van efficiëntie en productiviteit? Deel hier jouw tips en workflows zodat we van jou kunnen leren! Doe dit ook als je wat minder technisch bent, vaak zijn juist jullie tips ontzettend waardevol voor veel mensen.

Naar de beste vragen en antwoorden zal ik een linkje plaatsen in deze post. Als je in een andere post goeie tips tegenkomt, stuur me een berichtje of plaats comment hieronder een linkje hieronder en ik zal hem erbij zetten (klik op de datum naast een post voor een exacte link naar die post of comment).

Tips
Van @Paula
Overal waar je op filtert in de backoffice kun je bladwijzers aanmaken. Maak hier speciale mappen voor om sneller te kunnen werken! Werken met mapjes en bookmarks

Gebruik deze extensie om met shift+click meerdere orders, producten, ed te selecteren.

Met deze extensie van Molders Media open je vanaf de front-end met één klik de productpagina in de backoffice. Bedankt @Stefan!
Post edited by Nynke on
eCom support nummer: +31 20 808 63 58
Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum

24 reacties

• PaulaPaula Berichten: 696 Member, Beta tester 
    juni 2018 aangepast
    Het is waarschijnlijk een hele suffe tip, waarvan de meeste zoiets zullen hebben van "duhuh!"  :/ Maar het is voor mij echt de beste tip in tijden geweest die ik van @Nynke heb gekregen: 
    Werken met mapjes en bookmarks. 

Het filteren op leverancier, merk, etc. vind ik behoorlijk omslachtig als je het vergelijkt met V1. En omdat wij met producten met default varianten werken, kunnen wij bijvoorbeeld niet artikelen in bulk verwijderen vanuit de voorraad pagina. En als je artikelen verwijdert in voorraad (in combinatie met filters) ga je automatisch terug naar de productpagina waardoor al je filters weer verdwenen zijn. Ik werd er op een gegeven moment echt gek van omdat ik per artikel aanpassen/verwijderen zo ongeveer 15 klikken moest doen. 
    En in de productpagina kun je wel artikelen verwijderen/bewerken, maar daar kun je weer niet filteren op bepaalde filters omdat die niet zichtbaar zijn in het productoverzicht, alleen op de voorraad pagina. 
    Dus ik was echt enorm veel tijd kwijt met artikelen opzoeken, filteren, terug om in te stellen, etc. 

Maar daar was mijn reddende engel Nynke :smiley:
    Die gaf me de volgende "duhuh" tip: 
    maak van pagina's die je veel gebruikt (bijvoorbeeld voorraadpagina leverancier x of productoverzicht merk z etc) bladwijzers en zet die overzichtelijk in mapjes (onder de URL balk) 
    Zo heb je direct "hotlinks" naar de meest gebruikte filter/pagina's zonder dat je steeds alles in moet stellen of moet filteren. 
    Alle voorraad pagina's van alle verschillende leveranciers staan nu bijvoorbeeld bij elkaar in een mapje "voorraad".  
    De pagina "wacht op verzending" (met alle orders die betaald zijn en ingepakt moeten worden) staan nu direct als bookmark daarnaast. 1 Klik en ik zit op iedere pagina die ik wil :sunglasses: 

Zoals ik al zei, het is voor jullie hoogstwaarschijnlijk echt een duuuhhhhh-tip.... maar die duuuuhhhhh tip heeft er wel voor gezorgd dat ik net zowaar extra tijd had om onze ramen te zemen :P 

(p.s. de extra tijd die je ermee wint hoeft natuurlijk niet opgevuld te worden met het wassen van ramen, dit kan naar eigen wens en inzicht ingevuld worden. Bijvoorbeeld een beetje bankhangen, een flinke bak Ben&Jerry's ijs naar achter werken, een beetje SEO voor je webshop bijwerken, of zelf een goede tip waar anderen wat aan kunnen hebben in dit topic achterlaten ;)
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • BartRensenBartRensen Berichten: 14 Member
    Hele goeie tip, @Paula en @Nynke! Ik vindt het heel bruikbaar, je moet er maar net opkomen. bedankt!
    Inderdaad @BartRensen! Dat is het ook vaak... soms zit je uit gewoonte gewoon "vastgeroest" in een bepaald patroon. Iemand anders kan je dan weer even een "frisse blik" op de zaken geven. 
    Mij heeft bovenstaande tip al véle honderden kliks bespaard :) 

Oh, en heb je bepaalde filters ingesteld en wil je op die pagina een artikel bewerken (of verwijderen) zonder dat je de ingestelde filters kwijt bent? Klik dan op het artikel terwijl je de CTRL knop ingedrukt houdt. Dan opent het artikel in een nieuw tabje ernaast. Je kunt er dan in aanpassen wat je wilt. Als je klaar bent sluit je het tabje en kun je gewoon in je "oorspronkelijke" tabblad verder, zonder dat je de filters etc kwijt bent. 
    www.devrolijkeengel.nl
  • Albert_WubsAlbert_Wubs Berichten: 70 Member ✭
    Yoepie, wat een Tip Paula. Dank je wel Paula en Nynke,  heb 85 merken en nu kan ik 85 mapjes maken. Heb het weekend wat te doen😀
    Gavetas.nl Trendy tassen voor elk Budget
    085-78 46 963
    @Albert_Wubs: Ik snap de relevantie van je opmerking niet helemaal. 
    Als dit voor jou niet handig is dan is dat ok. Iemand anders kan er wel wat aan hebben. 
    www.devrolijkeengel.nl
    @Paula ; Ja,  snap ik. ik heb er zeker wat aan, ben al bijna klaar met toepassen er van. 
    085-78 46 963
  • NynkeNynke Berichten: 372 Administrator, Lightspeed Staff moderator
    juni 2018 aangepast
    Bedankt @Paula! Ik ben blij dat jij (en anderen) hier wat aan hebt!  :)

@Albert_Wubs tip: je kunt met te veel bookmarks door de bomen het bos niet meer zien. Als je merkt dat je teveel aan het zoeken bent, dan kun je beter alleen voor de meestgebruikte merken bookmarks te maken, anders verlies je snel overzicht :)
    @Nynke Klopt.  Ik heb zelfs daar alweer een oplossing voor bedacht. Eerst maak je mappen  met de letter van het alfabet en zet je daar de link in van het merk. Dat verkleind de lijst tot max 24 mappen. Maar bedankt voor je tip. Deze Tip scheelt echt een fors aantal klikken

085-78 46 963
    juli 2018 aangepast
    Een tip van mij! In het Feedback voor April topic kwam @Dave0701 met het idee voor een Shift/ctrl functie voor het selecteren van meerdere orders. Dit vonden wij ook een goed idee en hebben hier een feature request van gemaakt, om dit in de toekomst eventueel toe te voegen aan ons systeem.

Je hoeft gelukkig niet te wachten tot we dit hebben ontwikkeld :). Er blijkt al een Chrome extensie te bestaan die dit exact doet: Check Range.

Dit werkt op alle pagina’s in de je browser waar je items kunt aanvinken. Ook super handig dus voor je voorraden en producten!

Opmerking: gebruik van deze extensie is op eigen risico ;) 
    Post edited by Nynke on
    @Albert_Wubs Ik dacht dat je in je eerste post "sarcastisch" was :smiley: Vandaar ook mijn opmerking dat ik de relevantie van je opmerking niet snapte. Maar ik begrijp nu dat je de tip daadwerkelijk handig vindt :) 
    In dat geval, graag gedaan ;) 
    www.devrolijkeengel.nl
  • JoanMlJoanMl Berichten: 92 Member, Beta tester ✭
    Waar ik een "duhuh" tip voor zou willen is het zoeken naar bestanden. Als ik bestanden toevoeg, komen die gewoon onder elkaar en ook na filteren kan ik ze niet makkelijk terug vinden. Kun je mappen maken?

Wie heeft de tip?
    Ik vind dat systeem inderdaad ook niet echt handig. De zoekfunctie werkt ook niet helemaal goed, want 1 fotootje heet bijvoorbeeld johan-paula. Als ik zoek op Johan dan vindt ie t fotootje wel, maar als ik zoek op paula dan laat ie geen bestanden zien. Dat is niet echt handig.
    Ik kan zo 1 2 3 niet zien dat je hier mappen voor kunt aanmaken. 
    www.devrolijkeengel.nl
  • Di-Jo HeemskerkDi-Jo Heemskerk Berichten: 54 Member ✭
    Snel categorieën aanmaken dmv import

maak een nieuwe csv die er zo uitziet (maar dan je eigen categorieën )

gebruik altijd unieke nummers voor internal id (product id) die je zelf nog niet gebruikt (download je producten om dit te bekijken)

NL_Category_1 is de hoofdcategorie (deze mag al bestaan, geeft geen problemen)
    NL_Category_2 is de sub cat en NL_Category_3 is daar weer de sub van (helaas zijn diepere categorien niet mogelijk via deze methode)

importeer de csv onder Tools->imports->new import

en gebruik de volgende instellingen:

na het uitvoeren krijg je 2 foutmeldingen, van missende titels en url, maar die kan je negeren, de categorie zijn dan wel toegevoegd
    BestBuyHoesjes.nl - Bescherm je telefoon in stijl
  • Dave0701Dave0701 Berichten: 51 Member
    @Nynke, Check range van chrome werkt niet in de lightspeed backend site.(tenminste niet bij mij)
    Hi @Dave0701. Gek, ik heb het bij mij getest en daar werkt het prima. Ik heb m'n post ge-edit en een gifje toegevoegd ter demonstratie. Gebruik je shift+click?
  • Dave0701Dave0701 Berichten: 51 Member
    Nu werkt het ineens wel. Werkt een stuk beter dan 1 voor 1 aanklikken.
    Nu werkt het ineens wel. Werkt een stuk beter dan 1 voor 1 aanklikken.
    Top!
  • CelticWebMerchantCelticWebMerchant Berichten: 125 Member ✭
    @Nynke is er ook een dergelijke applicatie voor firefox?
    @CelticWebMerchant ik werk zelf niet met Firefox, maar dit klinkt als een vergelijkbare extensie: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/checkfox/
  • KlaasHaarsmaKlaasHaarsma Berichten: 82 Member
    @Nynke: deze CheckFox-extentie is niet compatible met Firefox Quantum, de nieuwste versie van Firefox.

@KlaasHaarsma blijkt wel dat ik inderdaad helemaal niks weet van Firefox... Geen idee of er een alternatief is voor de chrome extensie :( 
    juli 2018 aangepast
    www.devrolijkeengel.nl
    Paula zei:
    Klopt helemaal! Heb zojuist de link toegevoegd!
  • fansfans Berichten: 11 Member

het zou handig zijn adat je als omnichannel klant alles op een platform kan doen ; het is soms veel tijd en dubbel werk om constant the sweapen van e-com, naar retail en anders om tijdens het invoeren van producten. bv we vullen 3 keer tags in, een keer in je retail systeem en 2 keer op je e-commerce voor google en voor je site .

Log In of Registreer om te reageren.