21% btw onterecht berekend

SolarguardSolarguard Member Berichten: 25
Wij maken vaak voor zakelijke klanten (internationaal) offertes aan voor we ze een factuur sturen. 
Nu had ik een Duitse klant die zijn pakket afgeleverd wilde hebben in Nederland. Het factuuradres was dus Duits, afleveradres was Nederlands. De klant heeft een BTW nummer dus BTW zou uberhaupt niet berekend moeten worden.

Nu werd dat wel gedaan over de verzendkosten. Toen ik het afleveradres weer veranderde naar zijn Duitse factuuradres waren de BTW kosten verdwenen. Volgens mij is het zo dat dit niet zou moeten, zo lang het factuuradres maar buitenlands is, BTW nummer aanwezig (en correct) is moet het BTW bedrag wegvallen, ook met een Nederlands afleveradres. Is dit een bug? Kan het zijn dat er een instelling omgezet moet worden? @Nynke mocht dit een bug zijn kan dit dan opgelost worden ipv alleen voor mij een ticket aan te maken? 

10 reacties

• CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 187 ✭
    Ik zou dit met je boekhouder checken.

Naar mijn weten volgt de BTW altijd de goederen. Je kan dus géén intracommunautaire levering doen voor een Duitse klant naar een Nederlands adres. Dit kan enkel naar een Duits adres.
  • [Verwijderde Gebruiker][Verwijderde Gebruiker] Berichten: 0 ✭

Naar mijn weten volgt de BTW altijd de goederen. Je kan dus géén intracommunautaire levering doen voor een Duitse klant naar een Nederlands adres. Dit kan enkel naar een Duits adres.
    Bij mijn weten is dit ook zo inderdaad!
  • MNTMNT Member Berichten: 81 ✭
    Ik weet ook niet anders, je moet immers kunnen bewijzen dat je producten daadwerkelijk geëxporteerd zijn.

Logisch ook, anders zou ik met een BTW nummer uit België producten bij je kunnen bestellen zonder BTW.
  • pahoehoepahoehoe Member Berichten: 79
    Eindbestemming + aard klant is de beslissende factor. Het is ok geen btw te rekenen als ze intracommunautair geleverd worden voor een intracommunautaire klant met geldig btw-nr.

Het is wel zo dat je dit zou moeten kunnen bewijzen/staven met vervoer -en leveringsdocument... Dus dat wordt hier wel wat moeilijker.
  • NynkeNynke Administrator, Lightspeed Staff Berichten: 372 moderator
    Hi @Solarguard. Goeie vraag!

Het afleveradres is in dit geval bepalend voor een btw verlegging. Hoe ik het altijd zie: de belastingdienst kijkt of een pakketje de belastingregio verlaat. Kort voorbeeldje: als je zelf iets in het buitenland koopt moet je in eerste instantie altijd btw afdragen. Pas als je bij de douane bent heb je de mogelijkheid iets terug te vragen.

Meer info: Exporteren vanuit Nederland naar andere EU-landen: intracommunautaire levering
    eCom support nummer: +31 20 808 63 58
    Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
    Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum
  • SolarguardSolarguard Member Berichten: 25

@Nynke beetje laat maar bedankt voor het antwoord. Het klopt inderdaad wat je ( en de rest) zei. Nu heb ik een factuur met een Nederlands postbus-adres als factuuradres, en het afleveradres is een Belgische vestiging in Beerse. BTW nummer staat ingevoerd en is correct. Ik denk, ik probeer de factuur nogmaals te maken, maar wéér wordt er btw berekend. Dit lijkt me toch niet helemaal te kloppen?

Ook wordt de btw alleen over de producten berekend, en niet over de verzendkosten die op dezelfde factuur staan.

Ik ben het even kwijt nu, waar gaat dit fout?

• Alex LeistraAlex Leistra Member Berichten: 76

Na bijna een jaar ga je iemand voor het antwoord bedanken? haha.

Maar wat denk je nu zelf van deze laatste vraag , waar gaat het fout?

Wat denk je , dat als je een Nederlands bedrijf bent , en je levert aan een Nederlands bedrijf , maar in een buitenlandse vestiging , dat je dan geen BTW hoeft af te dragen? Je moet toch de regeltjes een goed gaan bestuderen ben ik bang................

• SolarguardSolarguard Member Berichten: 25

@Alex Leistra maar dat is toch precies wat Nynke zegt? De belastingdienst volgt een pakketje als het de belastingregio verlaat en dat is nu dus precies het geval. Er is een Nederlands factuuradres, maar het aflever adres is Belgie en er is een geldig Belgisch btw nummer.

• Alex LeistraAlex Leistra Member Berichten: 76

Zoals ik net al vertelde , het wordt tijd dat je je in de regels gaat verdiepen.

Een Nederlands factuur adres krijgt nooit BTW vrij.

Je kunt hier nog 100x opschrijven waar het naartoe gaat maar is totaal niet van belang als er een Nederlands factuur adres is.

Alleen met een buitenlands factuur adres is het van belang waar je goederen daadwerkelijk afgeleverd worden voor de BTW bepaling.

• FOOFOO Member Berichten: 655 

Een Nederlands factuuradres kan ook nooit een Belgisch BTW-nr hebben. Het BTW-nr klopt niet bij het adres als je een check zou doen, dus gewoon BTW berekenen.

Verder helemaal eens met @Alex Leistra

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
Log In of Registreer om te reageren.