Hoe werkt de zoekfunctie op de frontend?

CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 255 ✭
Goedemorgen,

ik kon dit onderwerp niet terugvinden in de Helppagina's van Lightspeed. Op welke basis toont de Lightspeed zoekfunctie op de frontend (dus de winkel die de klanten bezoeken) zijn zoekresultaten? Er wordt begrijp ik gezocht op o.a. titel en producttekst, maar wat bepaalt welke zoekresultaten bovenaan komen te staan?

9 reacties

• SharleneSharlene Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 129 moderator
    Hi @CelticWebMerchant, de zoekresultaten worden gebaseerd op de titel, korte omschrijving, lange omschrijving en het merk die bij het product zijn ingevuld. Ook wordt de default variant titel meegenomen wanneer je deze hebt ingevuld bij het product. Deze samen bepalen dan ook de volgorde van de zoekresultaten. :smile:

• CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 255 ✭
    Hoi @Sharlene , is wat jij noemt ook de volgorde van sorteren? Want bijvoorbeeld bij deze zoekterm: https://www.celticwebmerchant.com/nl/search/helm/ , krijg ik eerst resultaten die het woord 'helm' niet in de titel hebben staan; het zijn dus resultaten waar de klant niets aan heeft.
    Maken tags nog iets uit?

• SharleneSharlene Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 129 moderator
    Klopt @CelticWebMerchant, helaas is er hier en daar zeker nog ruimte voor verbetering wat betreft de zoekfunctie op de front-end. Momenteel wordt er nog niet altijd goed gesorteerd op relevantie, zoals het voorbeeld wat je geeft. Dit is een van de onderwerpen wat ook aangepakt zou worden binnen het request om de zoekfunctie te verbeteren op de front-end. Tags worden momenteel (nog) niet meegenomen binnen de zoekfunctie in de front-end. Ik zal sowieso je ticket die je bij ons hebt ingestuurd betreft dit issue koppelen aan het request. :smile:

Wat ik je daarnaast zeker kan aanraden is de app Wiser Search. Hiermee kun je de zoekresultaten een stuk makkelijker beïnvloeden, relevanter maken en verfijnen. De app is tevens gemakkelijk te installeren. Zeker waard om eens naar te kijken dus!
  • JohanJJohanJ Member Berichten: 231 
    Bij ons is het nog vreemder. Als ik in de zoekfunctie ingeef: "Willow Tree beeldje Happiness", krijg ik alleen het Willow Tree beeldje "Good Cheer" te zien. Ik zou me kunnen voorstellen dat de zoekfunctie alleen naar de eerste paar woorden kijkt maar dan zouden er heel veel beeldjes weergegeven moeten worden, waaronder ook Happiness. 
    Als ik ingeef: "Willow Tree beeldje Good Cheer" krijg ik helemaal geen resultaten.
  • Faruk KasumFaruk Kasum Member Berichten: 17
    Ik ben ook zeer ontevreden over de zoekfunctie. Ze geven meer prioriteit aan beschrijvingen dan de titel. Als ik een product letterlijk overtyp verschijnt hij niet in de zoekresultaten. Maar wel producten waar een woord uit de zoekterm in de beschrijving voorkomt. De zoekfunctie is hiermee waardeloos. Klanten hebben er helemaal niets aan behalve frustraties en dat betekent verlatende bezoekers. Wiser search is een mooi concept, maar totaal niet gebruiksvriendelijk op mobiel. En grootste deel van mijn bezoekers browset via mobiel. Het zit vol bugs en is ook niet echt optimaal wat snelheid betreft. Dus wat ze je aanraden omdat de zoekfunctie niet werkt is om een andere betaalde zoekfunctie te gebruiken die ook niet foutloos is. Ik vind het heel gek dat lightspeed klanten hier niet over zeuren maar tevreden zijn met de aanbeveling om maar extra te betalen voor een zoekfunctie die wat beter werkt.
    https://www.ikfixem.nl - iPhone onderdelen, schermen, batterijen en accessoires. 
  • PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,246 
    december 2018 aangepast
    De zoekfunctie is idd verte van goed. Als hier toch naar gekeken wordt kan er misschien ook worden meegenomen dat uitverkochte producten niet meer terugkomen in de zoekresultaten. Dat scheelt ook een hoop.

Ik ben het met alle bovenstaande eens, maar wij willen wél juist dat uitverkochte artikelen gewoon getoond worden. Bij uitverkochte artikelen staat een voorraadmelding button, mensen kunnen hierop klikken zodat ze een mail krijgen, direct als het artikel weer op voorraad is. 
    Als een uitverkocht artikel niet meer getoond wordt, kan men denken dat het sowieso niet in je assortiment zit en dan ben je ze kwijt. Als ze zien dat het nu uitverkocht is maar dat het over enkele dagen weer leverbaar is kunnen ze de voorraadmelding gebruiken. 
    Tenzij ik je verkeerd begrijp op dit punt @Sven Udo  
    Misschien zou het nog handiger zijn als je wat dat punt per webshop kunt kiezen of je uitverkochte artikelen wel of niet naar voren wilt laten komen in de zoekresultaten. Maar goed, dat is weer een stapje verder.... eerst überháupt maar goede zoekresultaten  ;)
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • RemcoA1406RemcoA1406 Member Berichten: 20
    Ik vind de zoekfunctie ook niet van deze tijd. Die relevantie van de resultaten daar zou toch echt met spoed eens iemand naar moeten kijken. Graag voor mij ook een ticket om dit prioriteit te geven. Een zoekwoord dat in de titel staat zou het meest relevant moeten zijn; dan zijn we al heel ver. Dat lijkt nu wel haast andersom namelijk. Bij veel zoekopdrachten staat datgene wat je zoekt bijna onderaan in de resultaten  :s 
    Remco | Noodzaken.nl
    De webshop die je helpt voorbereiden op noodsituaties.
  • Di-Jo HeemskerkDi-Jo Heemskerk Member Berichten: 86 ✭
    @charlene
    als jullie zo enthousiast zijn over wiser search, maak dan een deal met ze en integreer dat systeem standaard in lightspeed. op die manier hoeven jullie het wiel niet opnieuw uit te vinden en is hier iedereen blij met iets wat al veel te lang niet goed is. en wiser search blij omdat ze dan geen overbodige plugin overhouden nadat jullie het goed zouden hebben gedaan. 

BestBuyHoesjes.nl - Bescherm je telefoon in stijl
Log In of Registreer om te reageren.