Extra velden in checkout

MirteMirte Member Berichten: 2
3 mei aangepast in Tips, tricks en how-to’s

In onze webshop met cadeauartikelen bieden wij de mogelijkheid om een cadeau in te pakken, een handgeschreven kaart toe te voegen en op een opgegeven datum te laten bezorgen. Deze opties zijn nu te kiezen in de productomschrijving. Nu is dat ook zichtbaar bij het besteloverzicht en dat ziet er slordig uit. bovendien, wanneer geen datum ingevuld wordt, wordt de datum van vandaag als bezorgdatum weergegeven. Hoe kan ik dit op lossen? Is het mogelijk om deze optie pas toe te voegen op bij de checkout?

5 reacties

• MarjaMarja Member Berichten: 105 ✭

Ik denk dat dit maatwerk is.....

Tenzij je binnen jouw thema de mogelijkheid hebt.

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,604 

Bij ons is de cadeauverpakking een belangrijke feature in onze webshop. We hebben waarschijnlijk de meest uitgebreide cadeau inpakservice van alle webshops ;)

Wij hebben het op deze manier en dat werkt voor ons prima!! Het is maatwerk, want het was voor ons heel belangrijk dat het exact naar wens was omdat heel veel (vaste maar ook nieuwe) klanten voor cadeauverpakking en tekstkaartje kiezen.

Bij ons ziet het er zo uit, bijvoorbeeld dit artikel: https://www.devrolijkeengel.nl/berelief-geluksbeer.html

Mensen kiezen eerst wel of geen cadeauverpakking, vervolgens kiezen ze de gelegenheid (een troost/herdenking cadeautje vereist toch een andere cadeauverpakking dan een gefeliciteerd cadeautje ;) ) en daarna kiezen ze 1 van de vele soorten cadeaupapier. Tot slot kunnen ze kiezen voor een tekstkaartje.

Bij ons is het wel degelijk belangrijk (en gewenst) dat de cadeauverpakking in de product omschrijving staat, omdat men voor ieder artikel apart verschillende opties (verschillend papier en verschillende gelegenheden) kan kiezen. In 1 bestelling kan er dus een cadeautje met veertjes papier voor herdenking EN een bedankt cadeautje met hartjes papier gekozen worden. Omdat het per artikel apart gaat, moeten klanten bij het bestellen exact kunnen zien bij welk artikel voor welk cadeaupapier gekozen is. Deze informatie UIT het artikel halen is dus niet wenselijk. Maar het verschil is dat het inderdaad bij jou in de product omschrijving staat. Bij ons is dat los gekoppeld in een extra optie (maatwerk) dus niet gekoppeld aan de product omschrijving.

Wat jij vraagt is volgens mij mogelijk met de standaard inpakoptie die in LS zit. Het probleem is daar alleen mee dat dat dan geldt voor de GEHELE bestelling en ik weet niet of dat is wat je wilt. Stel iemand bestelt 5 artikelen in je shop en die kiest in de checkout voor cadeau papier, dan weet jij niet om welk artikel het gaat. Wij hadden dat in een diep duister verleden ook, met als gevolg dat ik bij iedere bestelling aan het mailen was om te vragen WELK artikel er ingepakt moest worden. Plus een nadeel op die manier was dat iemand 1 keer cadeauverpakking betaalde en vervolgens doorgaf dat alle 10 artikelen ingepakt moesten worden ;)

Dus ja, het is mogelijk om het van productniveau naar checkout niveau te brengen, maar ik betwijfel of je dat wel wenselijk vindt.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, zo niet dan hoor ik het wel!

Hopelijk heb je hier iets aan....

Groetjes, Paula

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
    3 mei aangepast

p.s. wat ik bij de meeste (lees: vrijwel de meeste) webshops mis is een fotootje van hoe de cadeauverpakking er uit komt te zien (bijvoorbeeld gewoon een voorbeeld fotootje)

Als ik betaal voor cadeauverpakking dan wil ik wel graag weten wat voor soort papier of wat ik ervan kan verwachten. Ik vind het altijd apart dat dat over het hoofd wordt gezien. Ik zie cadeauverpakking gewoon als 'artikel', je betaalt er immers voor. Je verkoopt toch geen artikelen in je shop zonder een productfotootje? 🤔 Stel een webshop heeft hartstikke schattig roze hartjes cadeaupapier dan vind ik dat prima voor een vriendin, maar stuur ik het naar een collega dan zou dat toch een beetje hhmmmmm overkomen ;-) Dan wil ik van te voren wel graag zien waar ik voor betaal. Of is dat heel raar gedacht?!

www.devrolijkeengel.nl
  • MirteMirte Member Berichten: 2

Heldere uitleg Paula. Ik duik er nog even verder in.

@Mirte Maar nog even voor de zekerheid, hoe is het dan hoe je het éigenlijk zou willen? Je zegt dat je het in de checkout wilt, maar ik vraag me af of je dat wel echt wilt ;) Want ik heb even op je site gekeken, en ik zie dat het bij jou dus ook per product in te pakken is. Dus bijvoorbeeld 3 artikelen zonder en 1 of 2 met cadeauverpakking. Dat is alleen maar realiseerbaar als het op product niveau is in te stellen. Als je het overhevelt op checkout niveau, dan is de cadeauverpakking gericht op de bestelling (in zn geheel) en niet meer gekoppeld aan een specifiek artikel. Want als je het op checkout niveau instelt dan is de koppeling met de aparte artikelen verdwenen. En dat is toch niet wat je wilt? Dat de gehele bestelling ingepakt moet worden?

Dus er zijn 3 zaken hier aan de hand:

1) de cadeau opties zijn nu ingekapseld in de productomschrijving

2) je wil die cadeau opties niet zichtbaar in het bestel overzicht.

3) als er geen datum ingevuld wordt wordt standaard vandaag aangegeven

punt 1) dit is inderdaad niet de meest ideale constructie. Je kunt dit oplossen door dit buiten de product omschrijving te halen. De informatie wordt alsnog wel dmv extra velden door jezelf ingevoerd (dat hebben wij ook) maar het wordt een stapje "hoger" weergegeven zodat het er overzichtelijker uitziet. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het nog steeds erg prettig vind hoe wij het hebben laten maken (maar dat is misschien omdat ik er gewoon op die manier aan gewend ben 😋)

punt 2) ik denk dat je dit stukje toch los moet laten, want ik denk dat het juist heel belangrijke informatie is TIJDENS de checkout. Klanten moeten kunnen zien wat ze besteld hebben en dus óók welke cadeauverpakking ze besteld hebben. Even checken of de juiste artikelen nu allemaal ingepakt worden, die en die wel, die en die niet. Je moet de cadeauverpakking echt als los product zien (zeker als klanten er net als bij jou voor betalen) Stel dat het niet te zien is in het overzicht, hoe weten klanten dan dat ze de cadeauverpakking juist besteld hebben? Hetzelfde met het kaartje. In de checkout moeten ze kunnen zien welk artikel welk kaartje heeft (en zo kunnen ze nog even controleren op schrijffoutjes, etc) dus ik denk dat het niet realistisch is om deze informatie weg te laten in het besteloverzicht. Dat zou voor klanten absoluut niet handig zijn. Ik denk dat je dan ook heel veel mailtjes krijgt of klanten nou wel de cadeau verpakking goed aangevinkt hebben etc. ;-)

punt 3) volgens mij kun je dat heel eenvoudig instellen door het veld op 'verplicht' te zetten. Maar dan komt er wel een ander puntje naar boven, ik weet niet hoe het zit als mensen NIET voor cadeau verpakking kiezen, of dat veld dan automatisch ook verplicht wordt, want dat is het laatste dat je wilt ;) Wij hebben onze cadeau opties met maatwerk laten maken. Bij ons is het zo geregeld dat de extra opties uiteraard niet verplicht zijn, TENZIJ het hokje cadeauverpakking aangevinkt wordt. Op dat moment is de keuze gelegenheid en cadeaupapier verplicht (anders kunnen ze niet verder) Vinken ze het hokje weer af, dan zijn de opties weer niet verplicht, etc. De uitzondering hierop is het tekstveld tekstkaartje: die kan ook leeg gelaten worden, en dan hebben we in het tekstvak met lichtgrijs staan: indien leeg gelaten dan voegen wij een blanco kaartje toe) Zodra er tekst in het vak getypt wordt dan verdwijnt die melding en krijgen mensen hun eigen tekst te zien.

Ik hoop dat ik je zo toch nog iets verder geholpen heb :-)

Zoals ik al zei, cadeau verpakking is bij ons echt een USP dus die opties moeten bij ons gewoon helemaal 100% zijn zoals wij willen, vandaar dat we voor maatwerk hebben gekozen.

www.devrolijkeengel.nl
Log In of Registreer om te reageren.