URL structuur optimaliseren voor SEO

NicoGNicoG Berichten: 6 Member
Optimaliseren reguliere pagina's
Ik ben aan het kijken of ik de URL's van de shop verder kan optimaliseren en inrichten voor de zoekmachines. Echter viel het mij daarbij op dat de URL voor gewone tekst pagina's altijd onder de pagina "service" vallen. Voorbeeld: www.domeinnaam.nl/service/

Is het mogelijk om het /service/ stukje achterwegen te laten? Dus bijvoorbeeld: www.domeinnaam.nl/klantenservice/

Dit is namelijk weer een extra stap voor de crawlers om te indexeren.

Zelf hanteer ik de regel om niet dieper te gaan dan 3 lagen zodat het nog goed geïndexeerd kan worden door de zoekmachines. (www.domeinnaam.nl/categorie/sub-categorie/product/)

Voor de in te richten klantenservicepagina zou ik de volgende URL structuur willen gebruiken:
www.domeinnaam.nl/klantenservice/bestellen
www.domeinnaam.nl/klantenservice/bezorgen
etc.

Ik merk echter bij het aanpassen van de URL het niet mogelijk is om bijvoorbeeld een 2e laag toe te voegen aan de URL.
www.domeinnaam.nl/klantenservice/bestellen
Wordt dan automatisch
www.domeinnaam.nl/klantenservice-bestellen

Kortom kan dit op een of andere manier ingesteld worden voor reguliere pagina's?

Optimaliseren categorie pagina's
Een andere punt dat mij opviel zijn de URL's bij de categorieën. Het eerst stuk wordt netjes opgebouwd (automatisch) maar het product volgt na de laatste map niet.

Zo wordt de URL de eerste twee stappen getoond (wat prima is):
www.domeinnaam.nl/categorie/sub-categorie/

Maar klik je vervolgens door naar een product dan wordt de URL ineens:
www.domeinnaam.nl/product/
i.p.v.
www.domeinnaam.nl/categorie/sub-categorie/product/

Zoekmachines hechten meer waarde aan de pagina's die dichter bij de root staan. Echter is het in mijn ogen overkill om elke productpagina direct onder de root te zetten.

Is dit aanpasbaar? Hoor het graag!

3 reacties

• NynkeNynke Berichten: 372 Administrator, Lightspeed Staff moderator
    Hi @NicoG. Interessante vragen stel je! Ik zal ze stuk voor stuk langslopen :)
    "Is het mogelijk om het /service/ stukje achterwegen te laten?"
    Ja en nee. Bij een inhoudspagina voegt het systeem automatisch /service/ toe in de url, hier kun je niet omheen. Je kunt dus beter een categoriepagina aanmaken en hier een tekstpagina van maken. Als je niet wil dat dit in het menu verschijnt, vink "Opnemen in catalogus" uit onder Zichtbaarheid.

Voor de in te richten klantenservicepagina zou ik de volgende URL structuur willen gebruiken: www.domeinnaam.nl/klantenservice/bestellen.
    Kortom kan dit op een of andere manier ingesteld worden voor reguliere pagina's?
    Ja, zelfde oplossing. Maak gebruik van categorieën en subcategorieën. Maak een hoofdcategorie aan die Klantenservice heet en een subcategorie die Bestellen heet, dan krijg je een url als /klantenservice/bestellen/.

Zoekmachines hechten meer waarde aan de pagina's die dichter bij de root staan. Echter is het in mijn ogen overkill om elke productpagina direct onder de root te zetten. Is dit aanpasbaar? Hoor het graag!
    Je kunt niet de categorie-url's in de producturl krijgen, maar je kunt de producturl wel aanpassen. Wat beter is voor SEO durf ik in jouw geval niet met zekerheid te zeggen. Ik denk niet dat het in je nadeel werkt dat de categorieën ontbreken hierin, maar juist in je voordeel. Waarom?

Onder andere:
    • User experience staat voorop. Korte, simpele en vooral leesbare url's hebben de voorkeur.
    • De meest bepalende keywords komen achteraan te staan en vallen misschien buiten de SERP. Dit is nou juist waar mensen op letten als ze op een zoekresultaat klikken.
    • Voorkom om keywords meerdere keren te gebruiken in een url. Dit risico loop je als de categorie hierin staat.
    • Google weegt keywords die eerder in de url staan zwaarder dan keywords die later komen, en alles wat met streepjes wordt verbonden wordt als 1 "keyword cluster" gerekend, tegenover keywords die met een slash gescheiden worden, die worden los bekeken.
    • Google geeft de voorkeur aan url's die een close match zijn met de zoekopdracht van de zoeker, hierbij lettende op user intent. 

Ik heb ook geen direct en sluitend antwoord kunnen vinden op de vraag: heeft een slash '/' de voorkeur in een url of een streepje '-'. Je kunt altijd keywords toevoegen aan je producturl dmv een streepje, en dit raad ik ook aan om te doen als je voor SEO wilt optimaliseren.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)
    eCom support nummer: +31 20 808 63 58
    Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
    Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum
  • NicoGNicoG Berichten: 6 Member
    Dag @Nynke,

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg.

Ik heb de klantenservice nu aangemaakt als categorie tekstpagina. Hiermee is het opgelost, ziet er een stuk netter uit zo :)

Voor het opzetten van de structuur wilde ik de richtlijnen van Google aanhouden ook voor de productpagina's vandaar de vraag. Onderstaand voorbeeld van Google geeft een beeld van wat ik bedoel.

In een URL zou dit er dan als volgt uitzien:
    www.domeinnaam.nl/map/sub-map/product

Zie ook -> https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=nl#hierarchy

Ik had geprobeerd om van url:
    www.domeinnaam.nl/map-sub-map-product
    www.domeinnaam.nl/map/sub-map/product

Te maken, maar dat is helaas niet mogelijk omdat de dash geforceerd wordt door de backend.

Dankjewel :)
  • Joost NusselderJoost Nusselder Berichten: 1 Member
    Hallo Nico,

Ik zou me ook niet te druk maken om de /categorie/sub-categorie/product. Ik denk dat zulke lange url's meer kwaad doen dan goed.

Waar Google aan refereert is hoe ver een pagina verwijderd is van de homepage en daar ben ik het met je eens om nooit dieper te gaan dan drie lagen. 

Dus van de homepage kun je naar een categorie pagina klikken (1), dan naar een subcategorie (2) en vanaf daar naar het product (3). Daarmee doelen ze niet zozeer op de url structuur.

In hoe minder klikken je een pagina vanaf de homepage kunt bereiken, hoe belangrijker google de pagina ziet. Jij zelf ook, want belangrijke pagina's kun je als het goed is snel bereiken.

Nynke heeft ook goede tips om categorie pagina's te gebruiken als je service pagina's in plaats van de standaard ingerichte service pagina's om je structuur te verbeteren. Dat gaat zeker helpen.
Log In of Registreer om te reageren.