Per 1 januari 2019: Verhoging verlaagd BTW tarief van 6% naar 9%

PaulaPaula Berichten: 792 Member, Beta tester 

Het kabinet wil het lage btw-tarief verhogen van 6% naar 9%. Deze verhoging geldt per 1 januari 2019. Het is van belang dat ondernemers zich in 2018 al voorbereiden op de tariefsverhoging. Het nieuwe tarief heeft impact op:

• de administratie;
  • de prijzen van goederen en diensten;
  • de facturatie en btw-aangifte bij de jaarovergang.

Offertes die in 2018 worden gemaakt voor goederen of diensten die 2019 worden geleverd, moeten uitgaan van een btw-tarief van 9%.

Mogelijke besparingen

Op basis van het bovenstaande kan het voor u, indien de regeling definitief wordt, voordelig zijn om met vooruitbetalingen te werken voor prestaties die belast zijn met het verlaagde btw-tarief en die zijn gepland in 2019.

Indien substantiële kosten worden verwacht in 2019 die onder het verlaagde btw-tarief vallen en waarvoor het recht op aftrek van voorbelasting beperkt is, is het voor u voordelig om met leveranciers vooruitbetalingen af te stemmen. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om medicijnen of medische hulpmiddelen. Voor care-instellingen met ‘zelfstandig’ wonende ouderen, kunnen geplande schilder-, stucadoor-, of isolatiewerkzaamheden aan woningen in 2018 nog fiscaal voordeliger worden uitgevoerd.

Het is dan overigens wél van belang dat deze betalingen voor btw-doeleinden ook daadwerkelijk kwalificeren als vooruitbetalingen. Dit houdt in dat alle relevante informatie betreffende de belastbare handeling, met name het toekomstige moment van de prestatie, bekend moet zijn op het moment dat de vooruitbetaling plaatsvindt. De toekomstige prestatie moet tevens nauwkeurig op de factuur gespecificeerd zijn.

https://www2.deloitte.com/nl/nl/pages/life-sciences-en-gezondheidszorg/articles/verhoging-verlaagd-btw-tarief-van-6-percent-naar-9-percent.html

https://www.zzp-nederland.nl/nieuws/lage-btw-tarief-gaat-van-6-naar-9

https://www.ikgastarten.nl/belasting/belastingaangifte/verhoging-laag-btw-tarief-van-6-naar-9-de-stand-van-zaken

etc....

www.devrolijkeengel.nl
"voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"

20 reacties

• kielenkielen Berichten: 87 Member ✭
    @Paula mooi tip.

In dit kader heb ik er ook een voor 2019. Voor wie (gedeeltelijk) met postzegels frankeert: Al jaren stijgen de prijzen van postzegels 5 cent per stuk per jaar. In september wordt duidelijk met hoeveel cent dit jaar de stijging is. PostNL heeft aangekondigd dat het geen 14 cent is die is toegestaan door de ACM. 

Dan nu de tip: als je ook met postzegels frankeert koop nog dit jaar voor 2 a 3 jaar vooruit. Voor brievenbuspakjes tot 350 gram en een prijsverhoging van bv.10 cent is dat 4 postzegels x 10 cent = 40 cent per pakje. Ofwel €400,- per 1000 brievenbuspakjes. Voor de jaren daarna (met nieuwe prijsstijgingen) loopt het voordeel alleen maar op. 

Ik doe dit al jaren met een best grote besparing. Nu is het helemaal zinvol met deze grote prijsstijging. Schrik niet van de investering in de postzegels want die is enorm.

Kees Kielen

www.manivivendi.nl
  • MNTMNT Berichten: 80 Member ✭
    kielen zei:

Ik doe dit al jaren met een best grote besparing. Nu is het helemaal zinvol met deze grote prijsstijging. Schrik niet van de investering in de postzegels want die is enorm.

Geld op de bank is ook niets waard, je kunt dat beter uitgeven aan postzegels :-:smile:

Ik heb jarenlang internationale zegels gehaald bij een winkel waar ik er netjes een BTW bonnetje bij kreeg. Klopt natuurlijk niet, maar dat is niet mijn probleem, het scheelde behoorlijk. 
  • ZhouZhou Berichten: 3 Member
    wij verkopen veel producten met 6% op dit moment word per 1 jan 2019 alle 6% producten automatisch verandert in 9% via een update ?
  • PaulaPaula Berichten: 792 Member, Beta tester 
    augustus 2018 aangepast
    @Zhou: dit wordt niet automatisch veranderd, dit moet zelf allemaal aangepast worden. Dan wel handmatig in de backoffice, dan wel via een import/export. 
    Je dient sowieso wel de BTW in de backoffice aan te passen naar 9%. Dit vind je onder instellingen - betaalinstellingen - belasting. 
    Vervolgens moet je alle artikelen die op 6% staan aanpassen naar het nieuwe 9%-tarief. 
    Post edited by Paula on
    www.devrolijkeengel.nl
    Paula zei:
    @Zhou: dit wordt niet automatisch veranderd, dit moet zelf allemaal aangepast worden. Dan wel handmatig in de backoffice, dan wel via een import/export. 
    Je dient sowieso wel de BTW in de backoffice aan te passen naar 9%. Dit vind je onder instellingen - betaalinstellingen - belasting. 
    Vervolgens moet je alle artikelen die op 6% staan aanpassen naar het nieuwe 9% tarief. 
    Kun je niet gewoon van de 6 een 9 maken? Wij werken niet met 6% trouwens, maar ik kan van de 21 toch ook gewoon 22 maken? Ik neem aan dat de producten dan automatisch van het nieuwe getal gebruik maken?
    augustus 2018 aangepast
    @MNT: excuses, ik haal 2 dingen door elkaar. 
    De 9% is inderdaad in 1 keer aan te passen. 
    Mocht je de verhoging van de BTW willen doorberekenen aan de klant dan moeten de prijzen wel allemaal aangepast worden. En dat gaat helaas niet automatisch. 
    www.devrolijkeengel.nl
    Paula zei:
    @MNT: excuses, ik haal 2 dingen door elkaar. 
    De 9% is inderdaad in 1 keer aan te passen. 
    Mocht je de verhoging van de BTW willen doorberekenen aan de klant dan moeten de prijzen wel allemaal aangepast worden. En dat gaat helaas niet automatisch. 
    Behalve als je de prijzen excl. BTW hebt ingevoerd (denk ik)?
    Bedoel je de inkoop- of de verkoopprijzen? 
    www.devrolijkeengel.nl
  • JoanMlJoanMl Berichten: 92 Member, Beta tester ✭
    De verkoopprijs is toch altijd incl btw? Dus ik verwacht dat je alle prijzen moet gaan aanpassen als je de verhoging wilt berekenen aan de consument. Tenzij Lightspeed hier een optie voor maakt?
    JoanMl zei:
    De verkoopprijs is toch altijd incl btw? Dus ik verwacht dat je alle prijzen moet gaan aanpassen als je de verhoging wilt berekenen aan de consument. Tenzij Lightspeed hier een optie voor maakt?
    Klopt, dat is wat ik bedoelde met het topic. 
    Voor iedereen die veel 6% artikelen in de shop heeft en de prijsverhoging wil doorberekenen aan de klant: wacht hier niet mee tot het laatste moment, want eind december is voor veel van ons juist de drukste periode. 
    www.devrolijkeengel.nl
  • kielenkielen Berichten: 87 Member ✭
    Voor wie het durft:

Je producten exporteren naar .CSV Daar elders een kopie van opslaan als backup.
    Alle kolommen die je niet nodig voor het later uploaden weggooien alsook alle 21% producten helemaal weggooien.
    De verkoopprijzen van de overgebleven 6% producten delen door 1,06 en vermenigvuldigen met 1,09. Daarna (alleen) de verkoopprijzen weer uploaden.

Als je het met de hand wil doen: Onder het kopje voorraad alle producten selecteren waarvan je de prijs wilt aanpassen. Bovenin kies je dan voor wijzig geselecteerde varianten. Vink dan alleen "prijs incl." aan. Je krijgt nu alle productprijzen onder elkaar die je vrij snel en eenvoudig allemaal kunt wijzigen. Wel even rekenen om alle prijzen met  1,09/1,06 = 1,0283  te vermenigvuldigen.

Kees Kielen

www.manivivendi.nl
  • JoanMlJoanMl Berichten: 92 Member, Beta tester ✭
    Ik ga het niet met exporteren/importeren doen. Veel te bang dat ik het dan nog alsnog handmatig moet gaan herstellen. Ik ga het handmatig aanpassen in november.

Joan
    @JoanMl niet de daadwerkelijke BTW in november al aanpassen hè? Dat mag volgens mij pas officieel pas 1 januari. 
    Toch? 
    www.devrolijkeengel.nl
  • ZhouZhou Berichten: 3 Member
    Paula zei:
    Vervolgens moet je alle artikelen die op 6% staan aanpassen naar het nieuwe 9%-tarief. 
    Mijn vraag is eigenlijk als je nu een product aanmaakt kun je kiezen voor 6% of 21% volgend jaar is dat 9% of 21% btw. de producten die nu op 6% staat word tijdens oud en nieuw automatisch naar 9% veranderd via een update ?    
    Nee, niet automatisch via een update. 
    Maar als je in de BO 6% verandert in 9% dan worden wel automatisch alle artikelen die op 6% staan aangepast naar 9%. Maar je moet handmatig 6 naar 9 aanpassen. 
    www.devrolijkeengel.nl
  • FOOFOO Berichten: 535 Member 
    JoanMl zei:
    Ik ga het niet met exporteren/importeren doen. Veel te bang dat ik het dan nog alsnog handmatig moet gaan herstellen. Ik ga het handmatig aanpassen in november.

Joan
    Daar kan weinig mis mee gaan. Als je alleen de Product ID en de nieuwe prijs importeert, is het een fluitje van een cent. En met een backup loop je al helemaal geen risico. Scheelt veel tijd en veel minder kans op foute prijzen. 
    John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • BibiBibi Berichten: 9 Member
    Als je de huidige 6% BTW gaat aanpassen naar 9% gaat het dan nog goed met rapportages, facturen etc. van 2018 en eerder?
  • MaartjeMaartje Berichten: 113 Administrator, Moderator, Lightspeed Staff moderator
    Voor eCom hebben we dit stappenplan onder elkaar gezet voor het updaten van het BTW-percentage en eventueel de prijzen https://www.lightspeedhq.nl/blog/wat-moeten-webshopbeheerders-voor-de-wijziging-van-het-lage-btw-tarief-doen/#ecommerce
    Voor Retail + Omni zijn dat deze stappen: https://www.lightspeedhq.nl/blog/retailers-het-lage-btw-tarief-wordt-gewijzigd/#retail

@Bibi oude verkopen/facturen/rapportages zijn definitief op het moment van verkoop. De prijzen/BTW van afgeronde verkopen kunnen enkel handmatig gewijzigd worden en zullen in dit geval dus ook blijven staan zoals ze zijn.
    Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
  • RuudRuud Berichten: 21 Member
    @Maartje Klopt het dat wanneer je een b2b webshop hebt en bij de instellingen > Belastingen  "Alle prijzen zijn exclusief BTW" hebt aanstaan dat je dan enkel het tarief hoeft te wijzigen van 6% naar 9%?
  • MaartjeMaartje Berichten: 113 Administrator, Moderator, Lightspeed Staff moderator
    @Ruud dat klopt inderdaad! Je hoeft dan geen rekening te houden met "margeverlies" omdat de BTW boven op de ingevulde prijs in de backoffice komt. Check even dubbel dat er bij het invullen van de prijs van een product "Prijs Excl BTW" staat.
    Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
Log In of Registreer om te reageren.