PostNL stopt met online verzendservice.

kielenkielen ✭Berichten: 91 Member ✭
In de backoffice neemt de postNL app een belangrijke plaats in. Op de order pagina wordt na verzenden de track en trace code zichtbaar en is er de mogelijk om zelfs een nieuw verzendlabel aan te maken. Vandaag heeft PostNL bekend gemaakt per 1 oktober te stoppen met de online verzendservice. Dat is best snel. Ze draagt haar activiteiten over aan dochter Myparcel waar al 23.000 webshops mee werken. De postNL app gaat dus niet meer gebruikt worden door PostNL en de mogelijkheden op de orderpagina gaan dus ook niet meer werken. 

Gaat Lightspeed nu de integratie met Myparcel verbeteren nu de opties met PostNL niet meer werken?
Wanneer zoveel webshops Myparcel gebruiken, dan mag je daar toch wel een fatsoenlijk werkende integratie verwachten. 

En wordt dan gelijk de BTW berekening op verzendkosten aangepakt? Kan mooi in een keer opgelost worden. Echt jammer dat er nu nog steeds 21% Btw op verzendkosten wordt berekend daar waar dat 6% mag zijn.
Kees Kielen

www.manivivendi.nl

15 reacties

• KlaasHaarsmaKlaasHaarsma Berichten: 90 Member
    september 2018 aangepast
    Is het niet zo dat gestopt wordt met alleen deze: https://onlineverzendservice.postnl.nl/

• PaulaPaula  Berichten: 890 Member, Beta tester 
    september 2018 aangepast
    Huh? Ik hoor (lees) dit nu echt voor het eerst! 
    @kielen waar heb je dat gelezen? 
    Maar wat stopt er volgens jou precies? De PostNL checkout module? 
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • Sven UdoSven Udo Berichten: 52 Member
    De online verzendservice stopt, zie https://onlineverzendservice.postnl.nl/ en dan bovenaan de website.
    de staat los van de PostNL checkout zover ik begrijp.
    de online verzendservice is een particuliet product.
  • SharleneSharlene moderator Berichten: 128 Moderator, Lightspeed Staff moderator
    september 2018 aangepast
    Goedemorgen @kielen, het klopt helemaal wat @KlaasHaarsma en @Sven Udo zeggen, er gaat helemaal niks veranderen binnen je Post NL integratie binnen Lightspeed. Deze zal gewoon blijven werken.

Het enige wat gaat stoppen is https://onlineverzendservice.postnl.nl/. Dit betekent dus dat het online frankeren niet meer zal gaan via de Online verzendservice, maar dat PostNL deze service verplaatst naar MyParcel. Alles binnen Lightspeed blijft dus 100% hetzelfde. :smiley:  
  • kielenkielen ✭ Berichten: 91 Member ✭
    @paula ;https://www.ecommercenews.nl/online-verzendservice-postnl-wordt-myparcel/

Voor de goede lezer: ik schrijf niet dat de PostNLapp stopt met werken.
    Myparcel maakt er tenslotte ook gebruik van.
    Als ik het bericht goed snap brengt PostNL alle online verzendingen bij dochter Myparcel onder. 

Als ik dat inderdaad klopt, wordt het echt tijd dat de integratie van Lightspeed met Myparcel (nu al 23.000 webwinkels) veel en veel beter wordt.
    Kees Kielen

www.manivivendi.nl
    kielen zei:
    De postNL app gaat dus niet meer gebruikt worden door PostNL en de mogelijkheden op de orderpagina gaan dus ook niet meer werken. 
    Dit klopt dus niet als ik het goed begrijp? 
    www.devrolijkeengel.nl
    @paula, Als PostNL stopt met de online verzendservice, dan stopt ze toch ook met het gebruik van de app? Of mis ik dan iets.

Misschien lees ik het niet goed, maar ik kan er niets anders van maken?
    Kees Kielen

www.manivivendi.nl
    @Sharlene ik lees je bijdrage nu pas.  Misschien zit de onduidelijkheid in wat de online verzendservice van PostNL precies is. Maakt @Paula daar gebruik van?  
    Kees Kielen

www.manivivendi.nl
  • SharleneSharlene moderator Berichten: 128 Moderator, Lightspeed Staff moderator
    @kielen yes, en dat snap ik helemaal :smile:  Maar de online verzendservice is eigenlijk  de service van Post NL waarbij je het postkantoor kunt gebruiken vanuit huis. Pakketjes kunnen kant-en-klaar afgeleverd worden of door de chauffeur opgehaald worden. Dit is dus, zoals @Sven Udo ook aan gaf, een particuliere service. Deze wordt nu ondergebracht bij MyParcel.

Jouw verzendintegratie binnen Lightspeed heeft daar dus niet zoveel mee te maken en blijft helemaal hetzelfde!

@Sharlene, Het persbericht is dan vrij verwarrend, omdat ze praten over "50 pakketjes per jaar of per dag". Dat doen particulieren niet.
    Voor mij jammer, want dit was een mooie gelegenheid om de slechte integratie eens grondig aan te pakken. Wil je hier dan een ticket voor aanmaken? BTW berekenen op de verzendkosten staat denk ik al. De verdere integratie blijft op dit moment ver achter. Wil je daar een ticket voor aanmaken? 
    Kees Kielen

www.manivivendi.nl
  • JoanMlJoanMl ✭ Berichten: 100 Member, Beta tester ✭
    @kielen , ik werk ook met Myparcel, maar ervaar niet echt grote problemen met de integratie ( behalve dan de postcodecheck, waar ik al een ticket voor heb liggen). De extra functie van de digitale postzegel, vind ik wel erg fijn!

Joan
    @Kielen, kan me voorstellen dat het even verwarrend was! Voor de BTW berekenen op de verzendkosten zie ik nog even niet zo snel al een ticket staan, ik ga je hier even een nieuw ticket over sturen.
    @JoanMl Er zijn best wel wat integratie problemen:
    1)Verzekeren boven een bepaald bedrag werkt niet. 
    2)Handtekening boven een bepaald bedrag werkt niet.
    3)Extra vroeg ophalen op PostNL locatie.
    4)Avondbezorging.
    5)Ochtendbezorging.
    6)De mogelijkheden op de orderpagina om bv. een nieuw verzendlabel aan te maken.  
    Het werkt allemaal niet.

@Sharlene dank je wel.
    Ook nog een ticket voor Lightspeed
    Wanneer een klant een bezorgdag in de toekomst kiest moet je
    1) heel alert zijn om dat te zien,  
    2) zelf in je agenda zetten wanneer je dat pakketje moet versturen.

De oplossing zou moeten zijn om op de order pagina orders die nog niet verstuurt moeten worden een andere kleur te geven en desnoods in een aparte categorie te plaatsen "nog niet verzenden". Het oversturen van de verzend info naar Myparcel moet pas gebeuren op het moment dat de order ook echt verstuurd moet worden.

Kees Kielen

www.manivivendi.nl
  • Sven UdoSven Udo Berichten: 52 Member
    @kielen, eens met onderstaand punt! Het zou ook een makkelijke manier zijn om in het orderoverzicht naast een kolom "Aangemaakt op" ook een kolom met daarin de datum "Verzenden op" toe te voegen. 
    @Sharlene dank je wel.
    Ook nog een ticket voor Lightspeed
    Wanneer een klant een bezorgdag in de toekomst kiest moet je
    1) heel alert zijn om dat te zien,  
    2) zelf in je agenda zetten wanneer je dat pakketje moet versturen.

De oplossing zou moeten zijn om op de order pagina orders die nog niet verstuurt moeten worden een andere kleur te geven en desnoods in een aparte categorie te plaatsen "nog niet verzenden". Het oversturen van de verzend info naar Myparcel moet pas gebeuren op het moment dat de order ook echt verstuurd moet worden.

september 2018 aangepast
    kielen zei:

De oplossing zou moeten zijn om op de order pagina orders die nog niet verstuurt moeten worden een andere kleur te geven en desnoods in een aparte categorie te plaatsen "nog niet verzenden". 

Dit zou inderdaad ideaal zijn, maar ik denk bijna niet te realiseren binnen LS. Dat wordt behoorlijk complex. Sommige webshops leveren t/m vrijdag op een postkantoor aan. Maar anderen leveren bijvoorbeeld tot zaterdag op het depot aan. Dat kan geloof ik tot savonds laat. Daar zit al een probleem, dan weet LS niet of een pakket vrijdag weg moet of dat het zaterdag naar het depot gebracht moet/kan worden. Dat soort dingen verschilt per webshop. En zo zijn er nog meer zaken die ervoor zorgen dat voor een bepaalde ontvangstdatum de verzenddatum voor de ene webshop een andere dag is dan voor een andere webshop. Ik denk dat het behoorlijk ingewikkeld wordt om binnen het LS systeem hier een goede weg in te vinden. 
    Maar ik ben het met je eens dat het wel super handig zou zijn dat als de verzenddatum nog niet "bereikt" is, de order een andere naam of kleur zou krijgen. Super handig. 
    Maar ik vind het binnen de order wel overzichtelijk dat er vrij opvallend staat wat de verzenddatum is. Dus het is wel direct te zien of een order al weg moet of niet. Maar in het overzicht is dat inderdaad niet te zien. 
    www.devrolijkeengel.nl
Log In of Registreer om te reageren.