Emailverandering

Vandaag krijgen wij zomaar een email dat je de email moet veranderen omdat lightspeed e-mailservice er mee gaat stoppen doen er een leuk stappenplan bij waar wij niks van snappen hoe dat ingesteld moet worden hebben meer mensen hier last van wij vinden dit geen manier van inlichten !!
<1

32 reacties

• SharleneSharlene Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 124 moderator
    Hey @Eigenaar Arie Cbdolie-shop, ik vind het vervelend om te horen dat je het zo ervaart. Juist met het oog op de toekomst stoppen wij met de e-mailservice maar proberen we er alles aan te doen om de migratie zo soepel mogelijk te laten verlopen!

Met alle liefde willen wij bij Support je hierin bijstaan en kun je telefonisch contact met ons opnemen om je hierin te begeleiden (dit hebben we ook in de e-mail aangegeven). :smile:
  • PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,514 
    Hoe had je anders ingelicht willen worden? Ik vind het eerlijk gezegd wel redelijk zo. 
    Je hebt nog 30 dagen de tijd om (samen met Support) de overstap te regelen en vervolgens heb je nog ruim 3 maanden om daadwerkelijk over te stappen. 
    Het is niet zo dat ze zeggen eind van de week stopt het en zoek het zelf maar uit, toch? 
    Ik kan me voorstellen dat als je enkel gebruik maakt van het LS mailsysteem en je niet snapt hoe je over moet stappen dat het even slikken is, maar je staat er niet alleen voor hoor, Support kan je er gewoon bij helpen. En anders kunnen Sharlene of Nynke je er vast wel mee helpen. 
    Komt goed :+1:
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • Pico BelloPico Bello Member Berichten: 2
    Nou m.i. klopt er hier iets niet helemaal. Volgens mij zijn wij een contract aangegaan waar e-mailservice in zit. Dan kan je dat niet eruit gooien. En vervolgens ons opzadelen met extra kosten omdat wij naar een andere mailservice moeten. Dat dienen jullie dan dusdanig op te lossen dat de overgang volledig kosteloos en soepel verloopt of het abonnement aan te passen qua prijs omdat er nu geen mailservice meer in het pakket zit. 
    september 2018 aangepast
    @Pico Bello daar heb je inderdaad een punt. Feitelijk gezien gaat er nu een functionaliteit uit het pakket. Maar aan de andere kant zijn er ook weer functionaliteiten bij gekomen. En Lightspeed berekent ook niet voor elke nieuwe functionaliteit een extra bedrag bovenop het bestaande contractbedrag ;) 
    Feitelijk gezien zijn emailpakketten volgens mij niet zo duur (alhoewel Johan dat bij ons allemaal regelt  :p ) maar in principe heb je een punt. 
    www.devrolijkeengel.nl
  • cvdwalcvdwal Member Berichten: 10
    Het is gewoon wederom schandalig wat er allemaal gebeurd. Ik zit al vanaf het begin (toen het Seoshop was) op dit platform. Maar wat er nu allemaal gebeurd hier lusten de honden geen brood van. Beloftes die niet nagekomen worden, zoekfuncties die hopeloos werken, wettelijke bepalingen die ten voete getreden worden en het enigste wat er gebeurd is functionaliteiten schrappen waarvoor je maar betaalde functies moet terugnemen. En het enigste wat Lightspeed doen is verwijzen naar een betaalde "partner" waar ze ook grof aan verdienen zonder zelf het boetekleed aan te trekken en te zorgen dat functionaliteiten werken zoals het behoord. Snap ook werkelijk niet dat bijna iedereen op dit platform al dit soort "mededelingen" kwakkeloos maar accepteerd. Zo werkt het niet, deze functie wordt al geboden sinds 2007 en ik weiger om dit te accepteren. Nogmaals wederom laat Lightspeed zich van zijn "duistere kant" zien. 
  • Alex LeistraAlex Leistra Member Berichten: 86 ✭
    Met alle liefde willen wij bij Support je hierin bijstaan en kun je telefonisch contact met ons opnemen om je hierin te begeleiden (dit hebben we ook in de e-mail aangegeven). smile

Ja natuurlijk , gisteren had ik een afspraak met support om mij hierin te begeleiden. Nou , ze hebben niet gebeld , uiteraard heb ik op de ticket geantwoord met de vraag waarom niet , maar ook hierop geen antwoord.
    Hi allen, nogmaals vind ik het vervelend dat het zo wordt ervaren.
    Nou m.i. klopt er hier iets niet helemaal. Volgens mij zijn wij een contract aangegaan waar e-mailservice in zit. Dan kan je dat niet eruit gooien. En vervolgens ons opzadelen met extra kosten omdat wij naar een andere mailservice moeten. Dat dienen jullie dan dusdanig op te lossen dat de overgang volledig kosteloos en soepel verloopt of het abonnement aan te passen qua prijs omdat er nu geen mailservice meer in het pakket zit. 
    Ik snap zeker wat je zegt, in sommige contracten is de e-mail service opgenomen. Deze is destijds aangeboden als een extra functionaliteit vanuit ons. Echter is het niet onze core business en willen wij ons juist richten op de toekomst; en de e-mailservice is sterk verouderd. Wij kunnen hierdoor niet meer de service en support bieden waar wij achter staan. Bij een andere partij profiteer je daarnaast van veel meer voordelen: denk aan betere support, tot 30GB opslag ipv 250 MB bij ons en overal e-mails kunnen ontvangen en synchroniseren. Met het oog op de toekomst en dus de groei van je webshop is het naar mijn mening dus ook nog eens voordelig om over te stappen naar een andere partij.

Daarnaast snap ik nogmaals dat dit in het pakket heeft gezeten, maar zijn er inderdaad meer extra functionaliteiten die wij aanbieden waar geen extra kosten aan verbonden zitten (denk aan het gratis kunnen activeren van je SSL certificaat). Voor de e-mail functionaliteit zijn er ook geen extra kosten gerekend. Wanneer ik in onze Algemene Voorwaarden duik, staat daar ook in dat wij te allen tijde functionaliteiten mogen toevoegen of eindigen. Dat is natuurlijk iets wat met beleid gebeurd, standaard functionaliteiten zul je niet zomaar missen (dit is ook zo opgenomen in diezelfde Algemene Voorwaarden).
    Het is gewoon wederom schandalig wat er allemaal gebeurd. Ik zit al vanaf het begin (toen het Seoshop was) op dit platform. Maar wat er nu allemaal gebeurd hier lusten de honden geen brood van. Beloftes die niet nagekomen worden, zoekfuncties die hopeloos werken, wettelijke bepalingen die ten voete getreden worden en het enigste wat er gebeurd is functionaliteiten schrappen waarvoor je maar betaalde functies moet terugnemen. En het enigste wat Lightspeed doen is verwijzen naar een betaalde "partner" waar ze ook grof aan verdienen zonder zelf het boetekleed aan te trekken en te zorgen dat functionaliteiten werken zoals het behoord. Snap ook werkelijk niet dat bijna iedereen op dit platform al dit soort "mededelingen" kwakkeloos maar accepteerd. Zo werkt het niet, deze functie wordt al geboden sinds 2007 en ik weiger om dit te accepteren. Nogmaals wederom laat Lightspeed zich van zijn "duistere kant" zien. 
    Hier lijkt het me dat er een aantal andere zaken zijn waar je tegenaan loopt, als je wilt kunnen we hier eens contact over hebben. Echter bieden wij een SAAS platform aan waarin wij proberen zoveel mogelijk functionaliteiten standaard mogelijk te maken. Maar daarnaast zijn er veel diverse klanten met ook klantspecifieke wensen. Het is onmogelijk om al deze klantspecifieke wensen in ons platform te bouwen. Daarom bieden we de mogelijkheid aan om maatwerk te verschaffen. Het voordeel hiervan is dat alle standaard functionaliteiten gewoon blijven werken: zoals betaal- en verzendintegraties. Dit moet in een platform zoals bijv. Magento nog ingebouwd worden, wat uren werk kan kosten. 

Wij als Support doen erg ons best onze klanten te ondersteunen en bij te staan in de zaken waar jullie het gevoel hebben dat Lightspeed te kort doet; zo ook met de mailservice. Wij hebben hier allemaal een briefing gekregen over hoe onze klanten zo goed mogelijk te kunnen helpen en juist wilden we, zoals @Paula aan geeft, onze klanten hier ook de tijd voor geven. Wij zitten dus elke werkdag voor jullie klaar om de beste hulp te bieden en om bij te staan in het overstappen wat betreft de mail waar nodig. Tag mij gerust om hier telefonisch contact over te hebben en ik kijk met je mee, of bel naar Support. Ik en mijn collega's doen er alles aan om het jullie zo gemakkelijk mogelijk te maken :smile:
    september 2018 aangepast
    @Alex Leistra Dat is vervelend, ik heb dit doorgezet naar de desbetreffende collega. Hij zal je vandaag nog een berichtje terug sturen!
  • Albert_WubsAlbert_Wubs Member Berichten: 97 ✭
    Hoi Allen,  Ik ben zeggen en schrijven 2 uur bezig geweest (die tijd had ik beschikbaar, kan voor jou anders liggen) om het te lezen te ontdekken hoe het moet en uit te voeren. even contact gehad met LS, even laten bezinken, een nachtje er over geslapen, mij laten informeren bij een partij die mijn domeinnaam host en moet zeggen "het is te doen" om e-mail over te zetten. ik heb goede hulp gehad (via Mail) en,..  Tja,.. een mail adres over zetten naar een andere partij dat doe ik ook niet elke dag. Maar alles werkt nu naar behoren en heb het zonder professionele hulp geklaard.  Ik begrijp LS in deze.
    Gavetas.nl Trendy tassen voor elk Budget
    085-78 46 963
    Wij hadden de laatste tijd steeds vaker foutmeldingen bij de mail (periodes beter, periodes slechter) dus we waren al min of meer aan het nadenken over omzetten. Alhoewel we geen gebruik (meer) maken van Roundcube was dit wel het laatste zetje dat we nodig hadden. Mail is belangrijk voor een webshop dus dat moet gewoon goed geregeld zijn. 
    Als een onderdeel niet meer voldoet dan kun je er beter vanaf. Ik vind het wel eerlijk van LS om te zeggen dat een deel van hun pakket gewoon niet goed (genoeg) meer is. Dat doe je ook niet zomaar. 
    En door dit stukje af te stoten hebben ze weer meer focus voor zaken waar ze wel mee vooruit kunnen :+1:

Eerlijk is eerlijk, je moet nu wel gaan betalen voor iets wat eerst in het pakket zat, dat puntje blijft tricky. Maar als er in de voorwaarden staat (zoals Sharlene opgezocht had) dat deze downgrade legit is dan denk ik dat je daar niet zo veel tegen kunt doen. 

Hopelijk lukt het iedereen om alles zo goed mogelijk te regelen! 
    www.devrolijkeengel.nl
  • Alex LeistraAlex Leistra Member Berichten: 86 ✭
    Je kunt alles in je algemene voorwaarden zetten , de vraag is of dat ook rechtsgeldig is. Ik heb gratis mail , moet nu gaan betalen , simpelweg omdat LS ermee stopt. zo werkt dat niet lijkt mij. 
    Overigens , naar aanleiding van mijn post hierboven heeft support een mail terug gestuurd. Blijkbaar alleen omdat ik het hier geuit heb , want uit de inhoud van de mail blijkt dat hij mijn mail totaal niet gelezen heeft.
    Heb jullie enig idee hoe vaak de support afdeling sorry zegt omdat ze niet doen wat ze beloven, ik denk dat dit het meest gebruikte woord is op de afdeling , dat spreekt boekdelen.
    Hi @Alex Leistra, dit is zeker rechtsgeldig. Wat betreft je ticket, de collega had je uiteraard vandaag antwoord gegeven. We proberen altijd binnen 24 uur te reageren maar ook bij ons kan het soms wat drukker zijn waardoor dit iets later gebeurt, we proberen dit zoveel mogelijk te voorkomen. Ik zie ook in het ticket dat er daarvoor netjes op tijd is gereageerd :smile:.

Ik raad aan om dit verder te bespreken met mijn collega via het ticket en een bel afspraak in te plannen, zodat we je zo goed mogelijk verder kunnen helpen.  
  • JoanMlJoanMl Member, Beta tester Berichten: 141 ✭
    Ik zal jullie zeker gaan bellen, want ik snap er echt niets van. Ik krijg mails over een e-mailadres dat volgens mij niet eens wordt gehost door jullie?? Verder ben ik echt geen digibeet, maar is het niet zo dat bij je webdomein ook een e-mailadres zit??
  • JoanMlJoanMl Member, Beta tester Berichten: 141 ✭
    @Paula , ik weet niet of er weer een taart onderweg is... :p maar ik vind je reactie wel erg positief en rooskleurig. Ik schrok echt toen ik de mail zag dat ik op 12 oktober iets anders geregeld moet hebben. Ik vind dat echt geen termijn dat je denkt, oké, ik ga eens rustig kijken hoe het moet. Iets verder staat gelukkig dat het iets langer is dan maand, maar support stopt dan toch wel.
    Volgens de kleine lettertjes zal het allemaal wel mogen en we krijgen 'heel veel' gratis..... maar ik baal toch wel.

Joan
    september 2018 aangepast
    @JoanMl Hoe lang van te voren is de overgang van V1 naar V2 aangekondigd? 1,5 jaar? Heul veul mensen hebben echt tot het laatste moment gewacht met overstappen. Die moesten ineens de laatste paar dagen alles uitzoeken. Dus ook al stopt de support van de mail over een jaar pas, dan stappen mensen over een jaar over  :p 

Support geeft aan dat ze iedereen helpen met overstappen. Dat is toch fijn? En ja, het kan een dagje langer duren dat je nu teruggebeld of teruggemaild wordt (logisch, veel mensen bellen en mailen nu met support) maar als er vanuit LS aangegeven wordt dat je voor 12 oktober wordt geholpen met overstappen dan heb ik daar volledig vertrouwen in. 
    En beter dat het nu allemaal zsm geregeld wordt dan dat ze straks 6 maanden lang met overstappen bezig zijn. 

Ik snap dat je baalt, maar het is niet zo dat ze zeggen zoek het maar uit, toch? Ik bedoel, er staat in de mail dat je ermee geholpen wordt. 
    Als op 12 oktober blijkt dat dat niet gebeurd is (en nee, dan heb ik het niet over een dagje langer wachten op antwoord) neem ik alles terug wat ik heb gezegd en zeg ik als eerste dat ik ongelijk had  :p

p.s. Ik kreeg 4 dagen voor de kerstvakantie 2017 te horen dat na de kerstvakantie het kinderdagverblijf van mijn dochtertje voortaan op vrijdag dicht zou zijn. Dus 4 dagen om op je werk te regelen dat je voortaan maar even niet meer op vrijdag kunt werken. DAT is pas geen termijn  ;)  
    www.devrolijkeengel.nl
  • CarineCarine Member Berichten: 14
    Hallo,

Ik heb helemaal geen email hierover gekregen.  

• JohanJJohanJ Member Berichten: 250 
    Vandaag hebben we onze email (drie adressen) verhuisd naar TransIP. Dit is probleemloos gegaan. Van tevoren wel informatie gevraagd aan TransIP en Lightspeed en dan is het goed te doen. Zowel Lightspeed als TransIP geven goed support. TransIP geeft via de tickets meestal binnen een uur antwoord.
  • Albert_WubsAlbert_Wubs Member Berichten: 97 ✭
     @JohanJ Klopt, die ervaring hadden wij ook.  Wij zijn ook over naar TransIP Zonder problemen.
    Gavetas.nl Trendy tassen voor elk Budget
    085-78 46 963
    @JoanMl Ik zie inderdaad dat je geen e-mailadres hebt toegevoegd via ons in je Backoffice. Wellicht is hier een foutje gemaakt omdat het nog ergens in de database stond. Ik maak even een ticket voor je aan om dit voor de zekerheid te checken, dan kunnen we hier wellicht even telefonisch contact over hebben. 

@Carine Ik heb de lijst gecheckt maar er is wel een e-mail verstuurd naar je e-mailadres. Heb je al je spam gecontroleerd? 
  • NeobabyNeobaby Member Berichten: 7
    Ik heb begin dit jaar contact gehad met hostnet over de email ivm te kleine inbox. Zij gaven aan dat het omzetten een fluitje van een cent was en ik me alleen maar hoefde aan te melden bij hun en het zou werken.
    Nou dat heb ik geweten. De mail deed het inderdaad maar de hele website lag eruit. Ik heb van 10 tot 17,30 zonder website gezeten voordat ze het hadden opgelost. En als antwoord kreeg ik dat het lag aan de nameservers. 
    Het is dus weer terug gedraaid maar ik heb nog steeds dat abonnement bij hostnet. 
    Kunnen jullie mij misschien helpen om het wel aan de praat te krijgen zonder dat het effect heeft op de webshop?
    Ik ben nu erg huiverig geworden om het zelf te proberen.

• JohanJJohanJ Member Berichten: 250 
    @Neobaby waarom heeft Hostnet dat destijds niet meteen geregeld?
  • NeobabyNeobaby Member Berichten: 7
    Omdat ze zeiden dat het niet anders kon zonder dat het gevolgen zou hebben voor de webshop.
  • KlaasHaarsmaKlaasHaarsma Member Berichten: 109
    @Sharlene Volgens mij hoef ik niets te veranderen (alle mail gaat in mijn ogen al naar mijn eigen domein) maar ik kan mij ook niet heugen dat ik hierover per email ben geïnformeerd. Kun je voor mij nagaan?
    @Neobaby Natuurlijk wil ik je daarbij helpen. Ik heb een ticket aangemaakt en je een e-mail verstuurd! Geef maar aan wanneer je tijd hebt en dan kijk ik met je mee :smile:  
    @KlaasHaarsma, Klopt! In jouw shop zie ik geen e-mailaccount dat via ons loopt, dus je hoeft niks te doen.
  • Dave0701Dave0701 Member Berichten: 280 
    wij hebben onze mail al enige tijd terug weg gehaald bij lightspeed juist omdat er vaak storing was en dingen niet goed werkte. Ook het gebrek aan het kunnen instellen van vakanties met een auto reply was ook een minpunt.

Toch heb ik ook de mails gehad dat ze ermee stoppen.(terwijl het al niet meer via lightspeed loopt) Kunnen jullie kijken of alles goed staat!

Hoe werkt straks het contact formulier trouwens? Dit is een soort mail die vanuit de website/lightspeed word verzonden naar het opgeven adres. De mail verwerker is dan ([email protected])
    Als jullie stoppen met mail verwerking hoe gaat dit dan straks?
  • FrankFrank Member Berichten: 149 ✭
    Via de handleiding die in de mail zat en een goede uitleg van Transip is eigenlijk alles vrij makkelijk gegaan. 
  • YibYib Member Berichten: 62 ✭
    september 2018 aangepast
    Tip: voordat iedereen massaal overgaan naar TransIP, kijk even goed naar hun pakketten. Voorkomt onnodig overstap.

Hun standaard e-Mail Only pakket bevat 3 e-mailadressen, kost 3 euro per maand. Heb je meer nodig? Dan heb je Webhosting S pakket nodig met 5 e-mailadressen, kost 5 euro per maand. En als dat nog niet genoeg is, heb je Webhosting L pakket nodig met tarief van 8 euro per maand, je krijgt 50 email adressen.

Bij andere partij(Neostrada, onze mail was eerst ook bij TransIP) heb je voor 4 a 5 euro per maand al onbeperkt mailadressen en 100GB opslag. elke maand 4 euro besparen, per jaar is dat gratis diner voor 2. Mooi meegenomen en meer futureproof, voor het geval dat je toch meer email of opslag nodig hebben.

Tip 2: Je kan ook je domein bij TransIP laten hoosten en Email bij andere partij.
    Post edited by Yib on
    september 2018 aangepast
    @Dave0701 Ik heb je domeinnaam even gecontroleerd, inderdaad zijn er geen mail records van Lightspeed te vinden dus er loopt geen e-mail meer via ons. Echter heb je de e-mail gekregen omdat er nog mailaccounts staan toegevoegd onder Instellingen > Website-instellingen > Domeinnamen & e-mailadressen (als je hier naartoe gaat en rechtsboven op E-mails klikt, zie je nog wat adressen staan). Deze doen verder niks en kun je verwijderen, maar op basis hiervan is de e-mail uitgestuurd. 

Hoe werkt straks het contact formulier trouwens? Dit is een soort mail die vanuit de website/lightspeed word verzonden naar het opgeven adres. De mail verwerker is dan ([email protected]) Als jullie stoppen met mail verwerking hoe gaat dit dan straks?

Goede vraag. Wij stoppen alleen met het aanbieden van de e-mailaccounts. Alle automatische e-mails blijven gewoon verstuurd worden vanuit je LS shop. Ook het contactformulier blijft gewoon werken zoals gewoonlijk :smile:
  • Marion PuntMarion Punt Member Berichten: 2
    Bijdeze even een reactie we hebben contact gehad met lightspeed ik moet zeggen ze hebben ons geweldig geholpen we zijn er wel 2 dagen mee bezig geweest maar tot nu toe werkt alles nog
Log In of Registreer om te reageren.