Instelling cookiebar voor AVG

JohanJJohanJ Member Berichten: 169 
Omdat ik vermoed dat het voor lang niet iedereen duidelijk is, plaats ik hieronder het antwoord op mijn vraag aan Lightspeed of de cookiebar voldoet aan de AVG. Bij de juiste instelling (Toon een aangepast bericht op de eerste pagina), is dat inderdaad zo.
Je hoeft in het tekstveld niets in te vullen (de link naar de -met de AVG verplichte- aanvinkmogelijkheden bij de verschillende soorten cookies verschijnt automatisch) maar je kunt er een korte toelichting in zetten.

Lightspeed voldoet wel degelijk aan de eisen van de nieuwe wetgeving wat betreft de cookiebar.
De cookie melding staat niet altijd standaard aan. Je kunt deze aanzetten bij instellingen > Web Extra's > Cookie wet

Daar kunt u kiezen tussen:

- Voor cookies is een bevestiging vereist
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
- Alleen een waarschuwing weergeven en cookies toestaan
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »
- Toon een aangepast bericht op de eerste pagina
"Aangepaste boodschap" Manage cookies

Meer over cookies in de bovenste twee opties verwijst naar de Privacy Policy, daar zul je sowieso moeten aangeven voor welke doeleinden je cookies gebruikt, bijvoorbeeld tracking. Bij de laatste optie staat er manage cookies en kunnen mensen zelf beslissen voor welke cookies ze toestemming geven.
Getagd:
<13

85 reacties

• RuudRuud Member Berichten: 43
    @JohanJ Klopt deze info wel? Op het moment dat je namelijk op "manage cookies" klikt staan (afhankelijk van wat je in je browser hebt ingesteld) cookies automatisch wel/ niet aangevinkt.

Is het niet zo dat je ongeacht wat er is ingesteld in je browser instellingen standaard de meest privacy beschermde optie is ingesteld. oftewel alle vinkjes uit?
  • KolliesPartsKolliesParts Banned user Berichten: 135 ✭
    @JohanJ : Hoe krijg ik nu een cookie balk zoals deze verplicht is per 25 mei 2018? Voor een voorbeeld hoe het hoort kun je hier kijken:
    https://www.cookieinfo.net
    Of gaat Lightspeed nog met deze optie komen binnen nu en 22 dagen @Nynke?
    KolliesParts.nl
    Chopper Parts & Bobber Parts
  • JohanJJohanJ Member Berichten: 169 
    @Ruud, ik denk dat je gelijk hebt. De vinkjes zouden naar mijn mening inderdaad uit moeten staan. Ik zal nog even een ticket maken.
    @KolliesParts, als je het doet zoals ik hierboven aangaf, krijg je de bar zoals cookieinfo.net aangeeft (met de keuzemogelijkheid voor verschillende cookies).
  • KolliesPartsKolliesParts Banned user Berichten: 135 ✭
    @JohanJ : Helaas krijg ik toch echt iets anders te zien. Heb jij een idee wat ik verkeerd doe?

Dit is mijn instelling:

En zo ziet het er uit op de gewone site:

En zo op de mobiele site:

In beide gevallen zie ik geen cookiebar met keuzemogelijkheden.
    KolliesParts.nl
    Chopper Parts & Bobber Parts
  • SharmanySharmany Member Berichten: 34
    Ik vind het een moeilijke...

Als je bij de aangepaste versie naar de volgende pagina gaat zonder de melding aan te klikken, dan worden alle cookies goedgekeurd. Dat mag niet.

Maar als je de manage cookies openklikt bij eerste bezoek dan zou ik graag de analytische cookies graag al aangevinkt hebben.
    En ook de tekstjes bij de cookies zou je aan moeten kunnen passen en iets wervender maken om zo de bezoeker te verleiden om de marketingcookies aan te zetten.

En wat als je een nee hebt die je nog wil converteren naar een ja? Als iemand geen cookies wil, dan wil ik die bijv. binnen x tijd wel weer vragen. En als iemand wel toestemming heeft, dan wil je dat uiteraard niet.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een melding via Lightspeed, want dan kan je deze via de datalayer ook gaan gebruiken in Google Tag Manager.
    www.boozyshop.nl
    Dé Make up webshop van Nederland!
    @KolliesParts Ik heb geen idee waar het bij jou fout gaat. Het zou inderdaad gewoon moeten werken. Ik denk dat je het beste even een ticket kan aanmaken.

@Ruud Ik heb van Lightspeed doorgekregen dat de keuzevakjes bij mij waarschijnlijk automatisch aangevinkt staan door maatwerkcode. Standaard zouden ze uit moeten staan. Ik ga contact opnemen met Shopmonkey.
  • RuudRuud Member Berichten: 43
    @JohanJ Volgens mij heeft dat niks met maatwerk te maken, maar is het afhankelijk van je browserinstellingen. 
  • KlaasHaarsmaKlaasHaarsma Member Berichten: 91
    Goedemorgen,

Het lijkt mij dat de aangepaste versie de enige juiste is. Het bericht verschijnt altijd op de Privacy Policy pagina (lees cookie-verklaring) en slechts eenmaal op de eerste pagina van het bezoek.

Ik heb thans deze tekst:
    Wij zijn verplicht uw toestemming te vragen voor het plaatsen van verschillende cookies. Lees meer over onze cookies in onze Cookie-verklaring. Klik op Manage cookies om toestemming te verlenen of te weigeren. Manage cookies

Het rare er aan is echter dat als je bij de aangepaste versie naar de volgende pagina gaat zonder de melding aan te klikken, dan worden alle cookies goedgekeurd. Dat mag volgens mij niet. Je mag toch voor een bezoeker geen “vinkjes” zetten voor akkoord?

Als ik dan kies voor manage en geen enkele cookie goedkeur gaat het goed en worden er “in mijn ogen” geen cookies geplaatst.

Hoe zit het nu echt?

Met vriendelijke groet,

Klaas Haarsma
    mei 2018 aangepast
    Ik las ook het onderstaande:

"Het standpunt van de Autoriteit Persoonsgegevens is, is dat er bij toestemming sprake moet zijn van een duidelijke Opt-in in plaats van een Opt-out. Vooraf aangevinkte vakjes voldoen hier niet aan.

Het standpunt van de Autoriteit Persoonsgegevens wordt ondersteund door recital 32 behorende bij de AVG. Recital 32 zegt over toestemming het volgende: ‘Toestemming dient te worden gegeven door middel van een duidelijke actieve handeling, ... , waaruit blijkt dat de betrokkene vrijelijk, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig met de verwerking van zijn persoonsgegevens instemt.’ ‘ … ’ ‘ Stilzwijgen, het gebruik van reeds aangekruiste vakjes of inactiviteit mag derhalve niet als toestemming gelden.’ Zij bevestigen dus ons standpunt dat expliciete toestemming (consent) vóór het plaatsen van cookies noodzakelijk is. Vooraf aangevinkte keuzevakjes vallen niet onder een uitdrukkelijke en expliciete toestemming. Er kan hoogstens aangegeven worden dat er geen bezwaar is. Maar dat is echt iets anders dan een expliciete toestemming."
  • Albert_WubsAlbert_Wubs Member Berichten: 84 ✭
    Hallo iedereen

deze site geeft duidelijke info over wat wel en niet meer mag vanaf 25-5-2018. De bezoeker moet vanaf 25-5 expliciet toestemming geven en dat kan alleen maar doordat er zelf gekozen kan worden om wel of niet een vinkje te plaatsen. Tevens moet je laten zien welke cookies je plaats en waarom. Daarnaast moet je aangeven om welke soort cookies het gaat. Maar dat leggen ze bij cookie info keurig uit. T/m 24-5 mogen de vinkjes nog wel aangevinkt staan.
    Gavetas.nl Trendy tassen voor elk Budget
    085-78 46 963
    Even een kanttekening betreffende cookieinfo.net. De site is heel informatief maar houd in je achterhoofd dat het een commerciële site is die scripts verkoopt om je site aan de AVG te laten voldoen. Het kan zomaar zo zijn dat ze enigszins in hun eigen straatje praten. Ik zeg uiteraard niet dat ze dat inderdaad doen maar baseer je informatie niet alleen op hun site.
    @Roland Wat is er mis met een commerciële site? LS is ook een commerciële partij. Zolang ze doen wat er wettelijk moet gebeuren denk ik dat het je veel werk uit handen kan nemen. Of weet jij meer i.v.m dat LS het tot in de puntjes gaat regelen?
    085-78 46 963
    @Albert_Wubs , ik denk dat je reageert op mijn kanttekening. Er is niets mis met een commerciële site.
  • NynkeNynke Administrator, Lightspeed Staff Berichten: 372 moderator
    Ik heb jullie vragen over de cookiebar neergelegd bij het GDPR team, in hoeverre en op wat voor manier deze GDPR compliant is. Zodra ik antwoord heb zal ik jullie terugkoppelen.
    eCom support nummer: +31 20 808 63 58
    Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
    Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum
    mei 2018 aangepast
    Hi iedereen!

Via Instellingen > Website-Instellingen > Web Extras heb je een aantal optie voor de cookiebar. Twee opties zijn / worden GDPR complaint:

Optie 1: Voor cookies is een bevestiging vereist
    De bezoeker krijgt de keuze om cookies wel of niet op te slaan. Wordt er op nee geklikt, of doet de bezoeker niks? Dan worden er geen cookies opgeslagen. Als de bezoeker op “Meer over cookies” klikt, dan wordt ze doorverwezen naar de privacy policy. Deze dient in orde te zijn.

Deze optie is in de regel GDPR compliant, maar let op als je gebruik maakt van scripts/trackers.
    • GDPR compliant: indien je gebruik maakt van trackers en dit script is toegevoegd via de thema editor. Het script moet verder zo geschreven zijn dat het de keuze van de klant mbt cookies respecteert.
    • Nog niet complaint: als je gebruik maakt van een integratie als Google Analytics of Clicky is deze optie nog niet compliant. Cookies worden momenteel nog opgeslagen, ook als de klant besluit om cookies niet te accepteren of het bericht te negeren. We zijn op dit moment aan het werk zodat er ook bij gebruik van deze integraties alleen cookies worden opgeslagen als de klant hier uitdrukkelijk akkoord mee gaat.
    Optie 2: Toon een aangepast bericht op de eerste pagina
    Hierbij kun je een aangepast bericht schrijven, met daarachter de optie "Manage cookies". De bezoeker krijgt vervolgens de keuze om verschillende types cookies wel of niet te accepteren. Als de klant op opslaan klikt verdwijnt de cookiebar. De cookiebar is vanaf dat moment terug te vinden op de privacy policy pagina, waar de bezoeker de instellingen nog kan aanpassen.

Als een bezoeker voor het eerst op jouw website komt en op "Manage cookies" klikt, dan staan alle opties zoals op bovenstaande screenshot standaard uit. Als de bezoeker echter je bericht negeert, worden cookies nog wel opgeslagen. Op dit gebied is deze cookiebar nog niet GDPR compliant. Ook dit is bij ons bekend en we zijn er mee bezig dit op te lossen, zodat cookies niet opgeslagen worden als de klant het bericht negeert.

Edit: helaas hebben we moeten vernemen dat om technische redenen de cookiebar “Toon aangepast bericht” niet GDPR compliant gaat worden. Lees meer: Update cookiebar: alleen “Voor cookies is een bevestiging vereist” GDPR compliant

Optie 3: Implementeer je eigen cookiebar
    Je kunt apart een cookiebar laten implementeren, van een site als https://www.cookiebot.com/ of https://www.cookieinfo.net/. Je bent er dan zelf verantwoordelijk voor om de cookiebar te plaatsen, te onderhouden en GDPR compliant te krijgen.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid schept omtrent de cookiebar. Mochten jullie verder nog vragen hebben, dan raad ik aan om die direct te stellen aan [email protected] Je kunt verdere vragen uiteraard hier ook stellen, in dat geval zal ik ze doorsturen aan het GDPR team en het antwoord hier plaatsen.
    Post edited by Nynke on
    @Nynke

Kunnen we hier nog op en aanmerkingen bij geven?

Bijvoorbeeld:
    - Bij het negeren van de cookies toch de optie hebben om cookies op te slaan zoals het nu al is. Is niet compliant, maar we moeten wellicht in het begin niet roomser zijn dan de paus.
    - Kunnen we analytische cookies standaard wel al aanzetten bij deze melding? Zeker als er standaard geen cookies opgeslagen gaan worden.
    - Wanneer er geen cookies worden geplaatst zou ik bijv. de melding na x tijd wel al terug willen laten komen om weer om cookies te vragen. Ik vind het wel heel vrijblijvend om dan geen cookies te zetten tot iemand proactief naar de privacy policy gaat.
    www.boozyshop.nl
  • PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 934 
    mei 2018 aangepast
    Ik ben het met je eens hoor @Sharmany ! Het wordt nu wel héél negatief en onaantrekkelijk gebracht (daar bedoel ik niet Lightspeed mee, maar de AVG wet in het algemeen)
    Mensen die niet bekend zijn met cookies (yep, die zijn er) zullen er niet bij stil staan dat het hun ook voordelen brengt (niet alleen de webshop)
    Daar komt bij dat venstertjes snel (soms té snel, ook door mezelf) weggeklikt worden. Op het moment dat ik iets wegklik denk ik vaak: "Oh chips, wat was het eigenlijk precies?" Maar in het geval van cookies zal men niet zo snel actief zelf op zoek gaan om alsnog toestemming te geven (veel van onze doelgroep zullen niet eens weten hóe)
    De meesten zullen er geen problemen mee hebben om een cookiebar weg te klikken zo van "ok, is goed" Maar om actief vinkjes te gaan zetten bij termen die niet iedereen wellicht snapt (worden als analytics en marketing zegt niet iedereen even veel) dat zal een stap verder zijn. Terwijl er in feite weinig verandert. Zeker nu met al die misstanden in het nieuws over die privacy schendingen denk ik dat alles veel te "ernstig" gebracht wordt.
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 934 
    En na al die restricties van webshops en alle strenge eisen waar ze aan moeten voldoen, is de volgende stap eenzelfde wet maar dan gericht op de consument? Ik snap met alle privacy lekken de afgelopen tijd dat dit nodig is en dat de consument beschermd moet worden (helaas verpesten een aantal grote bedrijven het voor de rest van de online retailers die gewoon netjes hun ding doen) maar als je het van de andere kant bekijkt.... al die consumenten die doelbewust webshops duperen? Fraude met diverse betaaltrucjes (of beter gezegd niet-betaal trucjes), sjoemelen met adressen om zo onder betaling uit te komen, pakketten aannemen en zeggen niks ontvangen te hebben, etc? En natuurlijk het welbekende geval van het nette pak voor een bruiloft die na een aantal dagen teruggestuurd werd voor geld terug met de mededeling dat het nooit gedragen is terwijl er een bonnetje van de receptie in de zak gevonden is?
    Gelukkig hebben wij persoonlijk hier als webshop eigenlijk nooit last van (in ieder geval niet dat wij weten :D ) Maar consumenten zullen ook niet altijd onschuldige engeltjes zijn ;) Wij als webshop draaien voor retourkosten op, voor het niet aankomen van pakketten, voor beschadigingen tijdens transport, voor etc etc. Klanten worden goed beschermd tegen foute webshops. Maar worden webshops ook genoeg beschermd tegen foute klanten? ;)

Zo, back on topic :D
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
    @Nynke, dat implementeren waar je over spreekt "Je kunt apart een cookiebar laten implementeren, van een site als https://www.cookiebot.com/" doen jullie dat of dien je hiervoor extern support te verkrijgen.

Is het niet mogelijk om Lightspeed zo in te richten dat er een mogelijkheid wordt ingebouwd om twee scripts te installeren?

Er zal een script moeten worden geplaatst in de de html-header van de websitesjabloon om de toestemmingsbanner in te schakelen en een script in de html van de subpagina waar je de cookieverklaring volledig wilt weergeven.

Met alle knappe koppen van Lightspeed moet dit toch mogelijk zijn?
    Ik weet niet hoe een andere cookiemelding z'n gegevens doorgeeft naar andere systemen, maar ik gebruik liefst die van Lightspeed.

Dan weet ik dat ik in de reguliere Lightspeedcode dingen in en uit kan sluiten dmv code, maar ook dat ik dit door kan sturen naar de Google Tag Manager, aangezien ik deze daar ook gebruik.

Een extern systeem moet ook maar weer op een simpele manier z'n input doorgeven naar Lightspeed en ik weet niet of dat goed geregeld is.
    www.boozyshop.nl
  • SoniaSonia Member Berichten: 100 ✭
    "Deze optie is in de regel GDPR compliant, maar let op als je gebruik maakt van scripts/trackers."Scripts/ trackers, daar valt toch ook Facebook pixel onder?
    De enige juiste oplossing is: alle overbodige cookies eraf. Geen Google Analytics e.d. Ik ben dit echt aan het overwegen. De website zo schoon mogelijk te maken dat je van alle ellende m.b.t. overbodige cookies af bent. Enkel de noodzakelijke cookies die nodig zijn om de webshop goed te laten functioneren en niet meer.
    mei 2018 aangepast

- Bij het negeren van de cookies toch de optie hebben om cookies op te slaan zoals het nu al is. Is niet compliant, maar we moeten wellicht in het begin niet roomser zijn dan de paus.
    - Kunnen we analytische cookies standaard wel al aanzetten bij deze melding? Zeker als er standaard geen cookies opgeslagen gaan worden.
    - Wanneer er geen cookies worden geplaatst zou ik bijv. de melding na x tijd wel al terug willen laten komen om weer om cookies te vragen. Ik vind het wel heel vrijblijvend om dan geen cookies te zetten tot iemand proactief naar de privacy policy gaat.

Om je eerste vraag te beantwoorden, hier kun je de cookiebar optie "Toon een aangepast bericht" nog voor gebruiken. Als bezoekers de melding negeren worden cookies nu nog automatisch goedgekeurd. Nadat we dit aangepast hebben kun je dit echter alleen nog realiseren door zelf een cookiebar van een externe partij te implementeren.

De andere twee vragen moet ik eerst dubbelchecken. Hier kom ik nog op terug.

@Nynke, dat implementeren waar je over spreekt "Je kunt apart een cookiebar laten implementeren, van een site als https://www.cookiebot.com/" doen jullie dat of dien je hiervoor extern support te verkrijgen.

Is het niet mogelijk om Lightspeed zo in te richten dat er een mogelijkheid wordt ingebouwd om twee scripts te installeren?

Er zal een script moeten worden geplaatst in de de html-header van de websitesjabloon om de toestemmingsbanner in te schakelen en een script in de html van de subpagina waar je de cookieverklaring volledig wilt weergeven.

Met alle knappe koppen van Lightspeed moet dit toch mogelijk zijn?

Je kunt als je wilt 300 scripts installeren in Lightspeed. Dit kan direct in de thema editor of via Instellingen > Web Extra's. Of dit een goed idee is is natuurlijk een tweede ;)

Het implementeren ed van een cookiebar van een externe partij is uiteindelijk je eigen verantwoordelijkheid. Wij als support willen je altijd wel helpen maar we kunnen niet garanderen dat dit lukt of dat het gaat of blijft werken. Je kunt altijd een ticket (algemeen support ticket via het help centre, ga niet het GDPR team mailen) insturen met het script + instructies hoe/waar hij geplaatst moet worden, dan kunnen we kijken hoe we je verder kunnen helpen :).
    @ Nynke

Is de cookiemelding met maatwerk wel nog zo te verbouwen dat deze automatisch (iig een aantal) cookies zet? Zoals ik in een andere post aangaf is het heel gemakkelijk dat ik jullie data zowel in de code kan gebruiken als in de datalayer naar de GTM pushen.

Dit geeft mij volledige vrijheid. Ik moet met een ander systeem dit ook maar te kunnen doen.

Ik heb een zware voorkeur om jullie systeem te gebruiken, maar als jullie dit volledig compliant opzetten en niet de mogelijkheid geven om hier wat "losser" mee om te gaan, dan ga ik wellicht toch een ander systeem moeten gebruiken. En de vraag van dat andere systeem is hoe ik de data naar jullie krijg om daarna stukken code in of uit te sluiten.

Maar je ging nog een paar dingen navragen, dus ik wacht netjes af :smile:
    www.boozyshop.nl
    @ Sharmany Het standpunt van de Autoriteit Persoonsgegevens is helder.

Bij toestemming sprake moet zijn van een duidelijke Opt-in in plaats van een Opt-out. Vooraf aangevinkte vakjes voldoen hier niet aan.

Het standpunt van de Autoriteit Persoonsgegevens wordt ondersteund door recital 32 behorende bij de AVG. Recital 32 zegt over toestemming het volgende: ‘Toestemming dient te worden gegeven door middel van een duidelijke actieve handeling, ... , waaruit blijkt dat de betrokkene vrijelijk, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig met de verwerking van zijn persoonsgegevens instemt.’ ‘ … ’ ‘ Stilzwijgen, het gebruik van reeds aangekruiste vakjes of inactiviteit mag derhalve niet als toestemming gelden.’

Expliciete toestemming (consent) is noodzakelijk vóór het plaatsen van cookies. Vooraf aangevinkte keuzevakjes vallen niet onder een uitdrukkelijke en expliciete toestemming.
    @Nynke : weet je ook of je überhaupt een cookiebar moet plaatsen als je hooguit gebruik maakt van Google Analytics?

Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd volgens de regels van de Autoriteit Persoonsgegevens en mogen deze derhalve plaatsen zonder toestemming van de bezoeker. In onze Cookie-verklaring hebben we dit ook opgenomen.
    Hoi KLaas
    Ook de cookies die noodzakelijk of geanonimiseerd zijn moet je melden aan de bezoeker. Daar is de wet duidelijk over. Het gaat om elke cookie die je plaatst. Met andere woorden, je moet de bezoeker laten weten welke cookies je plaatst en waarom. Dus ook de Goolge Analytics cookies moet je melden ja. Maar er worden meer dan alleen google cookies op je website geplaatst. Klik maar eens op de woord 'Veilig' naast het groene slotje in de adresbalk. Daar kan je zien welke cookies je nu plaatst.

Het zou mooi zijn dat LS het systeem zo zou maken dat wij geen derde partij in de arm hoeven nemen. Naast het melden moet je de bezoeker ook de mogelijkheid bieden de cookies in te trekken en als ze dat willen, te verwijderen uit je logbook. Nou ga er maar aan staan hoe gaan we dat doen? Al met al wordt het wat kort dag dat dit allemaal nog tot in de puntjes geregeld gaat worden.
    085-78 46 963
    @KlaasHaarsma : Ja, dat weet ik en daar heb je volledig gelijk in. Alleen ik wacht liever af hoe streng ze de wet echt toe gaan passen. Als ze dit echt zo streng gaan doen dan is het zo. Maar het kan ook zijn dat ze gedogen als je ze heel gemakkelijk de optie geeft om een opt-out te geven.
    Een nobel streven dat jij zo min mogelijk cookies plaatst, maar bij ons en bij veel bedrijven zijn (marketing) cookies dagelijks een goede bron van inkomsten.

Als je de optie hebt om te customizen kan je bijvoorbeeld ook snel de knop om zetten als je een tik op de vingers krijgt omdat je de vakjes van tevoren aanvinkt.

Ietsje off topic: ik vind het statement van Zalando in hun cookiepolicy wel gewaagd.

"Indien u niet instemt met het plaatsen van alle cookies zoals beschreven in deze cookie policy, dient u geen gebruik te maken van de websites van Zalando en deze te verlaten."
    www.boozyshop.nl
    Hi @Sharmany. Je kunt met maatwerk apart een cookiebar in laten bouwen. Onze cookiebars zijn niet te verbouwen, alleen aan of uit te zetten. Bij onze cookiebars is of wordt het zo, dat de bezoeker altijd uitdrukkelijk toestemming moet geven voordat cookies geplaatst wordt. Wil je cookies toch automatisch plaatsen, ook als een klant hier geen toestemming voor geeft? Dan zal je met een eigen oplossing moeten komen.

Je bent overigens niet verplicht om toestemming te vragen voor alle types cookies. In sommige gevallen hoef je niks te doen, of hoef je de bezoeker alleen maar te informeren. Hoe dit er bij jouw webshop en cookies uitziet kan ik zo niet zeggen. Loop in ieder geval al je trackers en scripts na om te zien wat je precies moet doen.

Om op je eerdere vraag terug te komen; als een bezoeker de cookiemelding weg klikt duurt het een jaar voordat hij weer getoond wordt op de voorpagina.
Log In of Registreer om te reageren.