GDPR / AVG

RockBabeRockBabe Berichten: 5 Member
Ter voorbereiding op de wet GDPR ben ik in kaart aan het brengen met welke externe partijen ik verwerkingsovereenkomsten dien af te sluiten. Voordat ik alle app-bouwers ga benaderen om te informeren hoe dit in te regelen is, wil ik via deze weg eerst even checken of andere ondernemers hierover al contact hebben gehad met betrekking tot de volgende apps:

Mailchimp
Justuno
Userlike

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Edit van Nynke: titel is aangepast naar GDPR / AVG, zodat het duidelijk is dat het om hetzelfde gaat. Tevens heb ik topics samengevoegd om alle vragen over GDPR te bundelen.
Post edited by Nynke on
Getagd:
<13

70 reacties

• LGELGE Berichten: 12 Member
    Hallo, ik heb vorige week al een mail verstuurd naar Mailchimp en Userlike maar heb nog geen reactie gehad. Ik ben ook nog niet in het bezit van een Engelstalige verwerkingsovereenkomst. Het zou handig zijn mocht je iemand kennen die dat heeft?

Mvg,

Luc
  • RockBabeRockBabe Berichten: 5 Member
    Hi Luc,

Dank voor je reactie. Ik heb zelf geen Engelstalige verwerkingsovereenkomst, maar ga er vooralsnog vanuit dat zo'n overeenkomst door de app-bouwer wordt aangeleverd.

Mocht je iets vanuit Mailchimp en Userlike horen, dan zou ik het tof vinden als je dat hier zou willen delen ;-)

Mvg,
    Karin
  • LGELGE Berichten: 12 Member
    Dag Karin,

Userlike heeft gereageerd. Ze zijn de laatste hand aan het leggen aan de overeenkomst. Zodra ze klaar is, sturen ze die op.

Mvg,

Luc
    Hi Luc,

Dank je wel voor de terugkoppeling.

Mvg,
    Karin
  • yvesjanssenyvesjanssen Berichten: 12 Member
    Hoi, ik heb een webshop via droppshipping.
    Weet iemand of ik zelf iets moet veranderen aan de webshop omtrent de nieuwe privacy wetgeving?
    Ik hoor graag van jullie.

Gr Yves
  • JohanJJohanJ Berichten: 152 Member 
    @yvesjanssen, je zal in ieder geval je privacy policy op de site moeten updaten, bijvoorbeeld met betrekking tot cookies. Als het goed is krijg je van heel veel kanten informatie over deze zaken, dit goed bestuderen is heel verstandig. Een goed punt om te beginnen is de info van Lightspeed: https://www.lightspeedhq.nl/gdpr/.
    Maar het omvat meer dan aanpassingen op je website.
  • KlaasHaarsmaKlaasHaarsma Berichten: 87 Member
    april 2018 aangepast
    Wat ik zo graag zou willen is dat o.a. Lightspeed de bewerkersovereenkomst al beschikbaar stelt. Wat gaan zij doen? Wat moeten wij als gevolg daarvan zelf nog doen. Het komt er straks op neer dat de gebruiker op het laatste moment nog van alles aan moet gaan aanpassen/corrigeren om zelf te kunnen voldoen aan de AVG. De partijen waar wij afhankelijk van zijn kunnen toch wel even een tandje bijzetten en eerder met de overeenkomsten over de brug komen/aangeven wat zij gaan doen/aan het doen zijn?
  • NynkeNynke Berichten: 372 Administrator, Lightspeed Staff moderator

Wat ik zo graag zou willen is dat o.a. Lightspeed de bewerkersovereenkomst al beschikbaar stelt. Wat gaan zij doen? Wat moeten wij als gevolg daarvan zelf nog doen. Het komt er straks op neer dat de gebruiker op het laatste moment nog van alles aan moet gaan aanpassen/corrigeren om zelf te kunnen voldoen aan de AVG. De partijen waar wij afhankelijk van zijn kunnen toch wel even een tandje bijzetten en eerder met de overeenkomsten over de brug komen/aangeven wat zij gaan doen/aan het doen zijn?

We zijn de laatste hand aan het leggen aan de bewerkingsovereenkomst. Ik verwacht dat hij er deze of uiterlijk volgende week is.
    eCom support nummer: +31 20 808 63 58
    Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
    Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum
    Zijn er al collega Lightspeedshopper die alles al voor elkaar hebben en bijvoorbeeld de beschikking hebben over verwerkersovereenkomsten, een verwerkingsregister e.d. M.a.w. die al GDPR-proof zijn?
  • knuffelsalacarteknuffelsalacarte Berichten: 7 Member
    Ik probeer zoveel mogelijk informatie te krijgen over GDPR / AVG, maar kom bijna niets tegen op dit forum. Zijn er meer discussies gaande? Wat gaat Lightspeed doen?
  • CindyCindy Berichten: 2 Member
    Dus wij krijgen GDPR van Lightspeed in onze email?
  • KolliesPartsKolliesParts Berichten: 135 Banned user ✭
    mei 2018 aangepast
    Lightspeed mag nu wel eens gaan reageren wat betreft de GDPR/AVG! En wat zullen de rest van de ontwikkelingen snel gaan nu zodadelijk dit ook afgerond is. De ontwikkelaars kunnen dan eindelijk de wensen van de klanten gaan behandelen......NOT....er zal al wel een ander excuus klaarstaan om te zorgen dat de ontwikkelingen stagneren.
    Post edited by KolliesParts on
    KolliesParts.nl
    Chopper Parts & Bobber Parts
  • CorCor Berichten: 44 Member, Beta tester
    Wij hebben nog drie weken en ik heb van verschillende partijen al een verwerkersovereenkomst ontvangen (ook van app ontwikkelaars die ik binnen Lightspeed gebruik). Zoals beloofd krijgen we het deze week.
    Harswinkel, onderdeel van Beauty Box Cosmetics
    Groothandel en opleidingen in Beauty
    Mail: [email protected]
    MOB-WhatsApp; +31(0)6.245.340.36
    @Cor, van welke app-ontwikkelaars heb jij al overeenkomsten ontvangen? Ik heb wel al contact gehad met verschillende partijen, maar tot op heden nog niets ontvangen.
    @Cor, ook voor mij geldt dit: wel al contact gehad met verschillende partijen, maar tot op heden nog niets ontvangen. Van wie heb je al iets ontvangen?
  • AnjaAnja Berichten: 20 Member
    Inmiddels heb ik een verwerkersovereenkomst met Trustedshops & Laposta.

Na mailcontact blijken Sendcloud, Parcel Pro & Webwinkelkeur er nog mee bezig te zijn. Shappz & Loyaltylion heb ik nog geen antwoord op gehad.

Ik was van plan om Mollie Lightspeed ook te mailen maar hier lees ik dat het volgens hun niet noodzakelijk is:

https://help.mollie.com/hc/nl/articles/360002761193-Moet-ik-een-verwerkersovereenkomst-met-Mollie-afsluiten-

Vraag me wel af of het dan nog noodzakelijk is een overeenkomst te sluiten met PayPal & Klarna. Iemand hier al ervaring mee?
    Bij mij lopen de Paypal-betalingen ook via Mollie. Ik denk dat je genoeg hebt aan de Privacy-policy van Paypal. Als je al met Paypal zou afsluiten zou je het ook met je Bankinstelling moeten doen. Klarna heb ik niet.
  • knuffelsalacarteknuffelsalacarte Berichten: 7 Member
    Paypal heeft nog geen verwerkingsovereenkomst. Dit kreeg ik gisteren als antwoord.

Ik begrijp dat u de verwerkingsovereenkomst wilt hebben van PayPal n.a.v. de nieuwe wetgeving.

PayPal is hier momenteel nog druk mee bezig en dit hebben we helaas nog niet klaar liggen. Ik wil u vragen om hier nog even mee te wachten en opnieuw contact met ons op te nemen zodra deze wetgeving is ingegaan. Op dit moment zullen we deze informatie aan u kunnen leveren. Nu kunnen we dat nog niet.

• PatrickvdHeijdenPatrickvdHeijden Berichten: 93 Member, Beta tester
    Ik kreeg zojuist een email van Sisow met de melding dat zij geen verwerkers overeenkomst nodig achten. Ik neem aan dat dat dan ook geldt voor andere PSP's.

Laatste deel van de uitleg van Sisow:
    Op grond van de activiteiten die Sisow uitvoert en de diensten die zij aanbiedt, zijnde een CPSP, zowel naar haar klanten als naar consumenten toe, is Sisow aan te merken als een verwerkingsverantwoordelijke krachtens artikel 4(7) AVG.

Dat betekent dat Sisow niet als verwerker wordt aangemerkt en dat een verwerkersovereenkomst tussen Sisow en haar klanten niet noodzakelijk is. Wij verwijzen hierbij naar artikel 14 en 15 van onze Algemene Voorwaarden en onze Privacyverklaring te vinden op onze website sisow.nl.
    Groet,
    Patrick van der Heijden
    www.sceneryworkshop.nl
  • SoniaSonia Berichten: 79 Member
    @knuffelsalacarte Ik heb gisteren met Paypal gebeld en zij geven aan dat er geen overeenkomst nodig is. De klant (betaler) moet namelijk akkoord gaan met de voorwaarden van Paypal om gebruik te maken van de diensten. Zij hebben dus al overeenkomst gesloten met Paypal toen zij een account aanmaakten.
  • SharmanySharmany Berichten: 32 Member
    @Nynke

Hoe zullen jullie omgaan met de bewaartermijn van klantgegevens? Dit staat volgens mij niet echt vast, maar moet je wel aangeven in je privacy policy.
    Een aangezien het niet iets is dat vaststaat dan wordt het voor jullie lastig?
    Misschien wil je mensen na 2 jaar geen bestelling te hebben geplaatst uit je klantenbestand gooien? Maar misschien jullie hebben ook iemand die auto's verkoopt via een Lightspeed shop. Voor hem is 2 jaar inactiviteit weer heel weinig.
    www.boozyshop.nl
    Dé Make up webshop van Nederland!
  • JosVeraartJosVeraart Berichten: 5 Member
    Wij hebben dat net in orde gebracht op onze website.
    Volgende links waren daarbij heel nuttig
    https://www.frankwatching.com/archive/2018/01/12/zo-is-je-privacyverklaring-avg-gdpr-proof/
    https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/handleiding_privacyvriendelijk_instellen_google_analytics_mrt_2018.pdf
    Onze privacy policy is herschreven en nagekeken door het juridisch team van safe.shops.be
    Die vonden dat prima en ons kwaliteitslabel is probleemloos vernieuwd.
    Misschien kan dat jullie helpen.
  • ShappzShappz Berichten: 26 Member, Partner partner
    Anja zei:

Na mailcontact blijken Sendcloud, Parcel Pro & Webwinkelkeur er nog mee bezig te zijn. Shappz & Loyaltylion heb ik nog geen antwoord op gehad.

Even een update vanuit onze kant! We hebben alles klaar staan voor een lancering deze week. Echter zijn we nu afhankelijk van een Juridische Nederlandse vertaling van onze AVG. Daar we onze klanten bestand 50% Engels en 50% Nederlands is, maken we deze beschikbaar in twee talen.

Wat kan je verwachten?
    1. Komende of begin volgende week ontvang je een email met een digitale link naar de verwerkingsovereenkomst. Deze kan je doorlezen en vervolgens download en accepteren.
    2. We hebben een overzicht gemaakt van welke data we per App hebben, waarom en hoe lang we deze bewaren.
    3. Een formulier om data een data request te doen.
    Mochten er onverhoopt nog vragen zijn, dan vernemen wij deze uiteraard graag. Je kan ons bereiken op het bekende adres (support [aapje] shappz.com)
    Shappz | Boost your sales!
    ------------------------------------------------------------------
    MyProductReviews - Automatically collect you reviews
    MyAbandonedCart - Instantly recover your abandoned carts
  • CorCor Berichten: 44 Member, Beta tester

@Cor, van welke app-ontwikkelaars heb jij al overeenkomsten ontvangen? Ik heb wel al contact gehad met verschillende partijen, maar tot op heden nog niets ontvangen.

Enkel van Lightspeed iets ontvangen, ben nu zelf Apps aan het uitzetten om te voorkomen dat dit niet gaat komen.

Harswinkel, onderdeel van Beauty Box Cosmetics
    Groothandel en opleidingen in Beauty
    Mail: [email protected]
    MOB-WhatsApp; +31(0)6.245.340.36
    Hi @Sharmany. Op dit moment/vanaf 25 mei is het nog zo dat we data bewaren tot we het verzoek krijgen dit te verwijderen.

De GDPR geeft aan dat data niet langer dan nodig bewaard mag worden, en dit is zoals je aangeeft voor elke webshop anders. Hoe we dit precies gaan realiseren zijn we nog aan het bekijken dus hier kan ik op dit moment nog niks over zeggen. In alle eerlijkheid weet ik ook niet of dit voor 25 mei al gerealiseerd is, maar we werken hard aan een oplossing.
    Ik ben bezig met het stappenplan van de Autoriteit Persoonsgegevens m.b.t. het anonimiseren van Google Analytics. Op die pagina staat een code die ik zou moeten toevoegen aan mijn shop. Dat is gelukkig allemaal geregeld via de Google Analytics instelling in de backoffice. Daar is ook het vinkje anoniem IP aangevinkt. Is dat voldoende? En zijn er nog andere instellingen die ik moet wijzigen op deze pagina? Ik hoop dat jullie mij een stukje verder kunnen helpen.
    Hi @Sonia! Ik heb zo snel geen antwoord voor je, maar volgens mij moet je hier alle informatie in kunnen vinden:
    https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/handleiding_privacyvriendelijk_instellen_google_analytics_mrt_2018.pdf
    Nynke zei:

Hi @Sonia! Ik heb zo snel geen antwoord voor je, maar volgens mij moet je hier alle informatie in kunnen vinden:

Hoi Nienke,

Daar kan ik het dus niet vinden omdat ik een specifieke functionaliteit is binnen Lightspeed die je Google Analytics regelt. Ik ben juist gestart met het stappenplan van de Autoriteit Persoonsgegevens en kon niet verder omdat het in de backoffice anders geregeld is.
  • lampentopperslampentoppers Berichten: 4 Member
    Ja ik wilde dit stappenplan ook volgen maar loop ook vast.
  • JohanJJohanJ Berichten: 152 Member 
Log In of Registreer om te reageren.