Order omzetten naar XML - Maatwerk

FOOFOO Member Berichten: 655 
Wie kan ons een goede Lightspeed partner aanbevelen voor wat maatwerk in onze webshop?

Het aantal orders groeit hard en we zitten op een punt dat we de max bijna bereikt hebben qua capaciteit. We zijn nu aan het testen met dropshippen via een belangrijke leverancier. Nu maken we de XML-bestanden per bestelling nog handmatig aan. Tijdrovend en foutgevoelig.

In principe is alle benodigde info al te exporteren via CSV. Dit moet alleen in een andere opmaak in een XML bestand samengevoegd worden, zodat wij het in kunnen schieten naar de leverancier. Bij voorkeur met een druk op de knop vanuit de backoffice.

Shopmonkey heeft helaas geen tijd, omdat ze zich nu focussen op de front-end.
@Nynke, weet jij toevallig of dergelijke exports al bestaan?
John | Fietsonderdelen Outlet
De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen

5 reacties

• FOOFOO Member Berichten: 655 
    Inmiddels contact gehad met Notive. Er is een oplossing, maar die is schreeuwend duur....... Een dag werk om de boel op te maken à €700,- en vervolgens maandelijks €99,- voor hosting, onderhoud, e.d..

Dat hebben we dus maar even niet gedaan! :s

Zelf gisteren even aan het stoeien geweest in Excel en binnen een uur zelf een leuke oplossing in elkaar gedraaid. Order exporteren, plakken in Excel en die bouwt alles om naar de opmaak zoals de leverancier het wil hebben. Opslaan als XML en klaar. Heel iets meer werk, maar voorlopig werkt het perfect. B)
  • NynkeNynke Administrator, Lightspeed Staff Berichten: 372 moderator
    Hi @FOO! Exports zijn altijd in csv, maar je kunt inderdaad de boel handmatig omzetten zoals je in je comment al aangaf, dat is de arbeidsintensieve versie. Ik weet niet of je dit al gedaan hebt, maar je kunt ook hierin het één en ander een soort van automatiseren door met templates te werken en formules die bepaalde data al voor je berekenen of omzetten (denk aan sumif en vlookup functies).

Je kunt ook een api koppeling laten bouwen waardoor dit volledig automatisch gebeurt, en onze partners kunnen daarbij helpen (hier aan te vragen). Een api koppeling kan inderdaad prijzig zijn (als je wilt dat het goed gebeurt), dus ik weet niet of je goedkoper uit zou zijn bij één van onze partners, maar je kunt altijd vrijblijvend een offerte aanvragen.

Voor jou is het natuurlijk vooral belangrijk om een afweging te maken tussen hoeveel tijd je kwijt bent aan het verwerken van orders, tegenover hoeveel het op zou leveren als je je met omzet-genererende activiteiten zou bezighouden. Stel dat je hier twee uur per dag aan kwijt bent. Dat had je ook kunnen besteden aan je marketing, het onderhouden van klantcontacten of het uitbreiden van je distributienetwerk. Vaak als je het op die manier bekijkt wordt het kostenplaatje al heel anders, en is die 700+99 p/m misschien helemaal geen slechte investering.

Als regel moet jij je als ondernemer altijd zoveel mogelijk bezighouden met activiteiten die niet uit te besteden zijn aan andere mensen of machines. Dit hangt er natuurlijk ook maar vanaf of en hoeveel jij wilt groeien. Als jij een grote multinationale corporatie voor ogen hebt, kijk je tegen hele andere investeringsplannen aan dan als je een middengroot bedrijf wilt met een meer persoonlijke aanpak. Desalniettemin is groei altijd aan te raden (stilstand is achteruitgang) en moet jij je vooral bezighouden met het toevoegen van waarde aan je bedrijf en zo min mogelijk met administratieve taken.

Mijn advies: zodra je het je financieel kunt permiteren, laat een koppeling bouwen. Op de lange termijn zal dit je meer opleveren dan het je kost.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn input!
    eCom support nummer: +31 20 808 63 58
    Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
    Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum
    Hi @Nynke, bedankt voor de reactie!

Ik laat nu inderdaad Excel d.m.v. formules de CSV export ombouwen naar het gewenste XML bestand:
    • Order exporteren naar CSV
    • Plakken in Excel
    • Excel rekent alles om naar een ander blad
    • Dit blad opslaan als XML en mijn bestandje is klaar
    Op deze manier heb ik no-time ook een prima oplossing die nauwelijks tijd kost. En bovendien helemaal gratis.

Wanneer ik per dag tientallen dropshipments orders had, zou ik de maandelijkse kosten misschien nog niet zo'n punt vinden. De opstartkosten vind ik daarentegen wel ontzettend hoog. In principe lag de oplossing al klaar, dus het zou niet heel veel werk hoeven te zijn naar mijn idee.

Voor nu werkt mijn huidige oplossing prima, maar ik zal zeker nog even informeren bij de partners. Als het allemaal vanuit de backoffice kan, is dat toch net weer even wat makkelijker natuurlijk!
  • NynkeNynke Administrator, Lightspeed Staff Berichten: 372 moderator
    Wat je beschrijft lijkt inderdaad de snelste handmatige oplossing :). De enige stap die je nog kunt overslaan is je csv direct in Excel openen, mits je sheet er nog goed uitziet. Excel is soms best wel hopeloos met het correct tonen van een csv. Je kunt eventueel het scheidingsteken aanpassen naar , of ; via Instellingen > Workflow, dit wil nog wel een helpen.

Als je nog niet veel orders hebt ben ik het met je eens dat zo'n investering op dit moment haar geld niet waard is. Als je toch in de toekomst een koppeling laat bouwen dan kunnen wij hiervoor een api key genereren, die de partner weer kan gebruiken om de twee systemen te koppelen. Vaak log je dan in op een app om je orders door te zetten, maar misschien dat het ook via onze backoffice kan.

In ieder geval klinkt het of je nu een goeie oplossing hebt :)
    eCom support nummer: +31 20 808 63 58
    Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
    Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum
    mei 2018 aangepast
    Het aantal orders (35 per dag) is niet zozeer het punt. Maar met veel verschillende leveranciers en veel artikelen op voorraad (korting op de inkoop), kan er maar een heel klein deel weg via dropshipping. De rest verstuur ik zelf.

Het CSV bestand opent standaard inderdaad al in Excel, maar moet vervolgens in een ander Excel bestand gekopieerd worden. Misschien dat dit nog iets sneller kan, door de export met een vaste naam op te slaan en Excel hier altijd de gegevens uit te laten halen. Zo kom je samen toch nog weer op nieuwe ideeën! B)

Veel sneller zal het met een API niet gaan als ik het zo lees. En nu heb ik alles in eigen hand. Wijzigingen kan ik gelijk zelf doorvoeren.
Log In of Registreer om te reageren.