Cadeaubonnen gebruiken in eCom

In Retail kan je werken met cadeaubonnen (gift cards), maar die blijken door de klant niet gebruikt te kunnen worden wanneer ze online bestellen. In deze tijd van online verkoop houdt dat natuurlijk geen steek. Zal dit in de toekomst mogelijk worden of hoe kan je dit wel laten werken?
Beste Antwoord
-
Maartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 259 moderator
Goedemiddag Lieven,
Op dit moment heeft eCom nog geen vergelijkbare functionaliteit van gift cards zoals deze in Retail zit. De aangegeven oplossing is inderdaad de beste workaround: een kortingscode aanmaken op het moment dat een klant online een bestelling wilt plaatsen. Je bent niet de eerste die dit aangeeft en ons product development team is op de hoogte van de wens om Retail-gift cards overal te kunnen gebruiken. Op dit moment is er meer prioriteit gegeven aan andere zaken en is deze functionaliteit nog niet in ontwikkeling. Elk kwartaal worden deze prioriteiten bepaald en kan het zijn dat dit gaandeweg wel aan onze software wordt toegevoegd; daar heb ik op dit moment nog een inzicht in. Ik zal je bericht omzetten naar ons Support-communicatiesysteem zodat we je een update kunnen sturen zodra die er is.
Maartje Tindemans
Lightspeed Support Omnichannel
Lightspeed HQ
Antwoorden
Hi, staat dit inmiddels wat hoger op de lijst? Het is 2020 en je mag van omnichannel wel verwachten dat gift cards op alle platformen werken..
Wij willen ook graag werken met giftcards voor omnnichannel. Het werken met kortingcodes is niet optimaal voor de rapportages. Een giftcard moet eenmalig te gebruiken zijn als betaalmiddel, in ecom of in retail.
Helaas met de 2de lockdown zou deze er toch assap moeten gaan komen voor de Omnichannel winkels ;)
@Maartje kan je ons meer vertellen over waar dit staat op de roadmap? Zeker met lockdown en feestdagen is dit essentieel. Ben nu zo veel tijd kwijt aan codes aanmaken, mailen etc...
Bas | Things I Like Things I Love
Toevallig ben ik op dit moment voor een klant iets vergelijkbaars aan het maken.
Als je mij een prive bericht stuurt met een voorbeeld (zoals bijvoorbeeld een webshop die een cadeaukaart aanbied) kan ik kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen!
Ik zou ook graag last-minute kerst cadeaubonnen willen kunnen maken. Het idee is dat de de bon automatisch wordt verstuurd als de klant die bestelt. Vanuit Mailchimp kan ik een automatische mail laten vertrekken denk ik, maar dat lukt niet als ik elke keer manueel een kortingscode moet aanmaken.
In het huidige online shoppen zijn online cadeaubonnen een must vind ik.
Wij werken online met kortingscodes en dat werkt prima! Zorg dat je een apart artikel hebt dan je financieel kunt sturen ivm aparte grootboekrekening. Offline werken we met fysieke bonnen en met iZettle, ook dat is prima. Zolang een eenvoudige migratie van Ecom --> OMNI niet mogelijk is doen we het maar op deze manier.
www.houtendiershop.com
Goedemorgen,
De afgelopen weken is de mogelijkheid om cadeaubonnen in eCom te verkopen en in te wisselen geleidelijk bij alle shops toegevoegd. Bij deze kan ik aangeven dat dit nu mogelijk is voor alle eCom en Omni klanten. Op deze (Engelse) help center pagina lees je er meer over: https://ecom-support.lightspeedhq.com/hc/en-us/articles/220320808-About-gift-cards. Verkocht je al cadeaubonnen in Retail, dan zijn de uitstaande bonnen per direct allemaal geschikt om ook in eCom in te wisselen.
Mocht je hier vragen over hebben, raadpleeg dan het help center of neem contact op met Support.
Maartje Tindemans
Lightspeed Support Omnichannel
Lightspeed HQ
Dat is een goed bericht Maartje. Dan kunnen we makkelijker cadeaubonnen in de winkel en in de webshop gebruiken. We gaan ermee aan de slag
Bedankt @Maartje !
Ik ben er eindelijk toe gekomen om dit te gaan activeren! Nu moet ik er enkel nog voor zorgen dat de cadeaubonnen ook te zien zijn in de webshop.
Volgens de documentatie moet ik een link toevoegen "buy-gift-card", maar naar waar moet ik die dan laten linken? Een categorie, product, pagina, url,...? Tot nu hebben we zelf een pagina aangemaakt met cadeaubonnen (zie https://www.fotocoudenys.be/diensten/cadeaubonnen/), maar die zou dus moeten vervangen worden door de nieuwe pagina. Of moet ik vanuit de bestaande pagina doorlinken naar de nieuwe pagina zoals ik zie dat ze bij @BDStoreMiddelburg zo mooi gedaan hebben?
Alvast bedankt voor alle hulp!
Het is ondertussen gelukt!