Verlaging drempelbedragen EU verkopen per 1 juli 2021

QS86QS86 Member Berichten: 116 ✭

Drempelbedragen verdwijnen

Per 1 juli 2021 vervallen de drempelbedragen voor afstandsverkopen per afzonderlijk EU-land. Er komt 1 drempelbedrag van 10.000 euro. Dit drempelbedrag geldt voor alle afstandsverkopen van goederen samen met de verkoop van digitale diensten aan consumenten in de EU. Als je totaalbedrag aan verkopen in afzonderlijke EU-landen jaarlijks onder de 10.000 euro blijft, mag je Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening blijven brengen. Met als randvoorwaarden dat het transport van de zending in Nederland begint en dat je een vestiging in een EU-land hebt.

Voorbeeld: Vanaf het moment dat je boven het drempelbedrag van 10.000 euro komt, breng je het btw-tarief in rekening van het EU-land waar je klant gevestigd is. Je doet een lokale btw-aangifte in het betreffende land. Of je gebruikt een vereenvoudigde btw-aangifte.In 2022 verkoop je voor 4.000 euro goederen aan Italiaanse consumenten en voor 8.000 euro aan Belgische particuliere afnemers. De goederen worden vanuit Nederland bij je klant thuisbezorgd. Je totale omzet aan afstandsverkopen is 12.000 euro. Je overschrijdt het drempelbedrag van 10.000 euro. Op de verkopen aan Italië breng je het Italiaanse btw-tarief in rekening vanaf het moment dat je het drempelbedrag van 10.000 euro overschrijdt. Vanaf datzelfde moment bereken je op de verkoop aan je Belgische klanten het Belgische btw-tarief. De verschuldigde btw geef je aan via de OSS-portal en draag je af aan de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw vervolgens door aan Italië en België.

Meer info: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/btw-regels-voor-e-commerce-in-de-eu/

Weet iemand of het binnen Lightspeed al mogelijk is om per land de juiste BTW calculatie in de checkout weer te geven?

<1

39 reacties

• MarjaMarja Member Berichten: 92 ✭

Op dit moment kan dat niet voor zover ik weet.

• FrankFrank Member Berichten: 142 ✭
    7 januari aangepast

Hopelijk is onze belastingdienst dan ook zover dat ze op het éénloketsysteem OSS of I-OSS kunnen aansluiten anders komt er echt een hele berg gezeik over ons af.

Ik zie het al gebeuren in 15 landen BTW aangifte moeten doen.

Als Lightspeed en de belastingdienst zijn zaakjes op orde hebben is het geen probleem dan is het inderdaad vereenvoudigd maar beide zijn niet zo snel.

Ik zou trouwens ook liever zien dat er dan helemaal geen drempel bedrag komt anders moet je echt in de gaten houden of je dat jaar aan het drempelbedrag komt lijkt mij.

Post edited by Frank on
  • wwdanielwwdaniel Member Berichten: 15

Ik zou ook graag zien dat we in LS de mogelijkheid hebben om prijzen richting de consument eenduidig te houden - onafhankelijk van het btw tarief.

Ofwel, als we een product in LS instellen als €10 incl btw, dan moet deze in elk land (onafhankelijk de lokale btw) gewoon als €10 incl btw in rekening gebracht worden.

In de praktijk betekent dit dus dat de prijs excl btw per land zal verschillen. Dat is prima.

De huidige manier van prijsberekening in LS lijkt gericht op B2B verkopers. Nog nooit heb ik een B2C partij de rekenmethode van LS zien hanteren.

• QS86QS86 Member Berichten: 116 ✭

Kreeg het volgende antwoord van Lightspeed.

“bedankt voor het contact opnemen met Lightspeed Support en je geduld.

Ik heb hierover nu meer informatie kunnen verkrijgen.

Binnen ons systeem wordt altijd een excl. BTW productprijs gebruikt (toegevoegde prijs min. toegepast BTW tarief). Zodra een land een ander regionale belastingtarief heeft, dan wordt de BTW er bovenop gerekend.

In het geval van Nederland (21%) naar Duitsland (19%) wordt de productprijs dus lager.

Hiervoor hebben wij een intern aanvraag aangemaakt, omdat wij dit van sommige klanten als feedback hebben ontvangen. Jouw aanvraag heb ik hier ook aan gekoppeld.

Dit betekend helaas niet dat deze op korte termijn zal worden toegevoerd. Op dit moment zijn er nog geen concrete plannen om dit als een nieuwe feature toe te voegen.

Mogelijk voeren we deze door in de toekomst wanneer er hier voldoende behoefte voor is, de mogelijkheden voor ons systeem goed duidelijk zijn en dit binnen onze roadmap past.

Zonder deze zekerheid kan ik je helaas niet op de hoogte houden of dit zal worden toegevoegd.

Mocht dit idee doorgevoerd worden, zal je dit terugvinden op onze changelog in de backoffice van je webshop.”

• BobBob Member Berichten: 10

Ik heb het gewoon even getest. Als je en product verkoopt stel je de inclusief btw prijs in. Als je het product verkoopt naar andere landen wordt altijd 21% gerekend. Dus lever je bij verkoop aan Denemarken (25%) 4% marge in, bij verkoop aan Duitsland lever je 2% in.

Alleen kloppen je facturen in LS dan niet.

Als je bij het BTW tarief een Regionaal tarief per land toevoegd, gaat het op de facturen wel goed, maar wordt de btw berekend over de excl btw prijs. De prijzen op de website zijn altijd inclusief 21% omdat dat in Nederland wettelijk zo is. Helaas worden de prijzen niet aangepast naar het landenpercentage als je je registreerd als gebruiker in bv Denemarken. Pas bij de CheckOut wordt je verrast met een hogere prijs door de hogere BTW....

Helaas zullen de facturen wel moeten kloppen. Ik zou dit anders ook zo gedaan hebben.

Het wordt misschien tijd om aan het einde van dit contract eens te gaan kijken naar een partij die de zaakjes wat betreft internationaal verkopen wel gewoon goed op orde heeft.

Die klanten uit Denemarken haken af omdat de prijs duurder wordt en die uit Duitsland krijgen in 1 keer geen gratis verzending meer.

Erg jammer hoe @Lightspeed @Lightspeed Team eigenlijk sinds de overname toch wel achteruit gegaan is ten opzichte van de concurrentie.

Je ziet ze hier ook nooit meer zich in de discussies mengen en de laatste verbetering (anders dan "bereid je voor op Brexit" Wat ze dus zelf niet eens hebben want de BTW wordt altijd verlegd i.p.v.......... ) is gewoon van 2 September.

Het begint nu echt te vervelen als de halve omzet uit de rest van de Europa komt zit je tegenwoordig bij Lightspeed verkeerd lijkt het wel. Of de rest is allemaal net zo slecht voor internationaal verkopen.

Moi de laatste paar weken druk bezig geweest met ontvangen van alle nieuwe voorraad maar de komende weken is kijken of het gras ergens anders niet echt gewoon groener is.

• JeroenhJeroenh Member Berichten: 2

Ook ik zit met hetzelfde probleem, ik zit echter bij mijnwebwinkel en dacht eraan over te stappen naar LS, echter zoals ik het hier nu lees is het in de backoffice net zo slecht als bij mijnwebwinkel qua ontwikkeling.

Ik zat vorig afgelopen jaar al bijna over de drempelwaardes van DE, BE, FR, waardoor ik de verkoop stop heb moeten zetten naar bepaalde landen omdat de webwinkel geen onderscheid kan maken in samenwerking met de administratie om andere btw percentages toe te passen.

Het lijkt wel onmogelijk om een platvorm te vinden die hierin voldoet, zeker met de regels die gaan veranderen is vrijwel elke webwinkel die in eu levert hieraan overgeleverd.

Zoals ik het begrijp uit het bericht van Bob, kan je wel btw regels op basis van een land instellen ? echter de product prijs op de product pagina wijkt dan af ten opzichte van de winkelwagen ?

Dat betekend dat de factuur wel gemaakt wordt met het juiste percentage en de klant de uiteindelijke kosten gewoon terugvind in de winkelwagen ?

Mocht iemand dat kunnen bevestigen, dan wil ik alsnog kijken of LS een optie is. Het huidige platvorm waar ik nu zit is al helemaal bagger🤣

@Jeroenh

Ik kan inderdaad bevestigen dat dit zo is. Je kan BTW % aanmaken en dan landen hiervan uitsluiten. Jammer genoeg uitsluiten i.p.v. toevoegen maar goed. Hierdoor krijg je correcte facturen.

En er is ook een manier om ervoor te zorgen dat de inc. BTW prijs overal hetzelfde is. Je kan dat met de Advanced Product Pricing App doen. Kost je wel 59,95 ex per maand. Best wel wat geld maar als je veel naar Duitsland verkoopt waar het BTW % momenteel 16% verdien je op een order van 121 Inc. al 4,30 euro terug en de prijs voor de klant blijft hetzelfde. Als ze weer terug naar 19% gaan dan wat minder. Maar je kan met deze app ook per land of klantgroep of individuele klant een prijs laten zien in je webshop.

Je kan dus een beetje uitrekenen hoeveel het echt zou kosten.

Ik denk de meeste winst is dat de klant een prijs inc. ziet en dat die niet veranderd wanneer die gaat afreken. Dat schept niet echt veel vertrouwen lijkt mij. Daar zal de grootste winst liggen want zonder vertrouwen ga je ook omzet mislopen.

@Frank

Helaas heb je gelijk, LightSpeed heef totaal geen binding met haar klanten. Ze hebben geen idee wat er speelt en de meest basale zaken worden niet aangepast. Een nieuwe look & feel voor de back office en dat was het. Heb al vaker aangekaart dat ze eens een klantsessie moeten organiseren, maar daar hebben ze de ballen kennelijk niet voor..

• JeroenhJeroenh Member Berichten: 2

@Frank

duidelijk, voor mij toch de gok waard om LS te proberen.

Die app kost best wel wat inderdaad, maar betaalt zichzelf wel terug aangezien wij al hoger of gelijk zitten dan de/fr/be zitten met de BTW.

Het is best moeilijk om te verdiepen welke SAAS platvorm wel voldoet aan ieder zijn eisen, heel veel keus is er niet, voor mij lijkt LS toch het meest geschikt op dit moment

CMS webshop heb ik naar gekeken maar er zitten bij ontwikkelaars altijd slechte reviews tussen waar ik dan toch voor terugdeins.

• Sander WestlandSander Westland Member Berichten: 37 ✭

Shopify heb ik naar gekeken maar is ook niet zo maar de heilige graal, ik kwam daar tijdens testen ook wel problemen tegen. Zeker deze punten in dit topic zijn zaken waar je pas achter komt als je er al mee werkt.

Toch maar woocommerce? Lijkt me ook echt een ramp als backoffice als ik dat zo zie. Het probleem is natuurlijk dat er heel veel kleine webshops zijn die niet zoveel uitgebreide features zoeken zoals hier aangekaart. Die vinden het al prima als ze vanuit hun kassa iets online kunnen verkopen en thats it.

• wwdanielwwdaniel Member Berichten: 15

Jammer om te zien dat hier niet meer uit is gekomen

• DentToolCompanyDentToolCompany Member Berichten: 1
    16 februari aangepast

Via Instellingen / Belastingen kun je al per EU-land een afwijkend BTW % instellen. Dat lijkt goed te werken en in mijn test wordt dan het juiste BTW bedrag berekend in de checkout. Dat is toch al de oplossing die we zoeken? Enige nadeel is dan dat de prijzen in een webshop voor particulieren nog incl. 21% worden getoond. Moeilijkheid is dat je obv IP-adres de herkomst van de bezoeker moet 'gokken' en dan het betreffende BTW tarief moet tonen....

Overigens vandaag gebeld met LS (16-2) en daar gaven ze aan "ermee bezig te zijn". Ik verwacht dus nog wel aanpassingen voor 1-7.

De kunst is dan nog om dit met een koppeling op een juiste manier in je boekhoudprogramma te verwerken. Maar die hebben nog een paar maanden de tijd....

Post edited by DentToolCompany on
  • LaviedivineLaviedivine Member Berichten: 7

ik volg hier ook even :) BTW tarieven per land vond ik al, en dat zou een eerste stap zijn natuurlijk, maar in feite moet de prijs naar particulieren incl btw getoond worden. zou makkelijker zijn als we zoals in USA excl mochten tonen en dat de koper zelf maar moet rekenen hoeveel tax erbij komt 😂 Maar behalve die domme privacy melding, gaan we nu ook nog een pop upje met 'vanuit welk land bestelt u?! moeten invoeren nu ofzo he... Of een waarschuwing dat btw afhankelijk is van het land waarvan je aankoopt... of weet ik veel...

Nu, dit is gewoon verplicht voor iedereen vanaf juli, dus kan me echt niet voorstellen dat ze dit niet tegen dan op orde hebben. Anders is lightspeed per definitie ineens onbruikbaar voor al hun EU klanten... ze zullen wel snel zijn om er een mouw aan te passen als iedereen anders zijn contract gaat stopzetten hoor.

Ik heb hem ingesteld, echter verspring nu het eindtotaal, wat je niet wilt. Van €24,95 (21%) naar €24,53(19%/Duitsland) bijvoorbeeld. Zou mooi zijn als er een optie in zit dat de verkoopprijs gelijkt blijft, zoals eerder hier al besproken.

• iedereen_looptiedereen_loopt Member Berichten: 77

@QS86 mag dit ivm Europese regelgeving? Je mag producten niet duurder verkopen omwille van regio. Maar wordt er gekeken naar de prijs excl. of incl. btw. Als ze kijken naar prijs excl. BTW is de Lightspeed optie de enige correcte.

Hieronder een stukje van het AMC hierover.

Mag ik op de verschillende versies van mijn website verschillende prijzen hanteren?

Ja, u mag bijvoorbeeld op de Duitse versie van uw website andere prijzen vermelden dan op de Nederlandse versie. Ook mag u andere acties aanbieden of andere voorwaarden hanteren. Maar u moet Duitse klanten wel altijd de mogelijkheid bieden om op uw Nederlandse website bestellingen te doen. In dat geval gelden voor hen de (netto)prijzen en voorwaarden die op de Nederlandse website staan. Is een van die voorwaarden dat u alleen in Nederland bezorgt? Dan hoeft u uw producten niet in Duitsland te bezorgen. 

End Quote

De netto prijs is de prijs Exclusief BTW en volgens mij hebben we via Lightspeed alleen een Nederlandse versie . www.hupeldepup.nl/nl of www.hupeldepup.nl/de

Ik denk haast dat dan hoe @Lightspeed Team @Lightspeed het doet de enige correcte is. Ik hoop dat ze hier zelf wat duidelijkheid in kunnen scheppen want ik weet dit niet zeker.

Het verspringen van de prijzen in de checkout zal voor consumenten tot verwarring leiden.

Bij een Deen springt de prijs opeens omhoog. Bij de Duitser omlaag met als gevolg dat hij net weer te weinig heeft voor gratis verzending...

Het zou veel beter zijn als de verkoopprijzen ten alle tijde op exact hetzelfde bedrag blijven, alleen op de factuur komt een ander btw bedrag te staan afhankelijk van het land.

• FOOFOO Member Berichten: 893 

Als ik het zo lees, blijf ik alleen nog in Nederland en België leveren. Beide hetzelfde tarief en in Duitsland doen we toch niet veel.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • KrijneneSolutionsKrijneneSolutions Member Berichten: 69 ✭

Het is 1 juli voor je het weet. @Lightspeed wordt het niet tijd dat jullie de roadmap voor oplossing hiervoor eens gaan communiceren?

Helaas, er gebeurt niets:

Hi Bob,

Bedankt voor je bericht. De wijzigingen in de Europese BTW regels hebben voornamelijk te maken met het drempelbedrag voor het verleggen van de BTW naar andere landen. Op dit moment is dat nog voor elk land een verschillend bedrag, maar dat wordt vanaf 1 juli één bedrag (€10.000,-) voor heel Europa. Echter, aangezien het verleggen van BTW op dit moment al gedaan kan worden binnen ons platform, zullen hier geen aanpassingen voor getroffen hoeven te worden binnen het platform. Je kunt via 'Instellingen' > 'Belastingen' > '21%' een regionaal belastingtarief instellen. Nu zou je dat doen wanneer je bij één land het Drempelbedrag overschrijdt, maar vanaf 1 juli doe je dat vanaf €10.000,- omzet uit verkopen naar landen in Europa. Je stelt dan direct voor alle landen een regionaal belastingtarief in.

De andere wijzigingen gaan over BTW bedragen die betaald dienen te worden wanneer er goederen vanuit buiten Europa naar Europa geïmporteerd worden. Deze wijzigingen hebben dus geen invloed op ons platform.

Tot slot is er een wijziging waarbij platformen met een actieve rol in de verkoop ook BTW dienen af te dragen. Dit zijn bijvoorbeeld platformen als Bol.com, Amazon, Ebay etc. Met andere woorden - Platformen die fungeren als een soort Marktplaats waar je als merchant je goederen op kunt verkopen. Lightspeed valt niet onder deze definitie van het begrip.

Kijk voor meer informatie over dit onderwerp op https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/btw-regels-voor-e-commerce-in-de-eu/

Mocht je nog verdere vragen hebben op dit punt dan hoor ik het graag. Voor nieuwe vragen raad ik aan telefonisch contact op te nemen of een nieuw ticket in te schieten via ecom-support.lightspeedhq.com/hc/nl

Succes en een fijne dag!

Met vriendelijke groet,

Valentijn Aerts

Lightspeed Support

Mijn reactie, net verstuurd:

Valentijn

Zie ook op jullie community forum, dit is totaal niet wenselijk. Ten eerste staan er prijzen op de webpagina, die ineens bij checkout gaan wijzigen omdat de btw anders is. Dit leidt tot klachten, omdat de prijzen waarmee geadverteerd wordt, niet overeenkomen. Wettelijk moeten de prijzen inclusief btw worden weergegeven, maar dat klopt dan niet.

Wat de meeste mensen willen is dat de producten een prijs hebben en dat daar de btw op bepaald wordt. Dan kost een product in Duitsland hetzelfde als in NL, maar dan is de btw afdracht 19% en in NL 21%.

Dus verkoop ik een artikel voor 100,- dan betaalt een Duitser 100,- en een NL ook. Maar ik ben in NL 21,- aan btw kwijt, in Duistalnd 19,-

Dit is heel cruciaal. Dat is wat jullie klanten wensen en ook om schreeuwen. Anders wordt het niet werkbaar en is jullie platform niet geschikt voor internationale verkoop.

Bob

En een duidelijk antwoord, dat LightSpeed duidelijk op haar site moet plaatsen. Niet het antwoord waarop ik hoopte, maar wel jurisch juist:

Hi Bob,

Ik snap je punt inderdaad. Ik heb ook even het community forum erbij gepakt waar dit besproken werd. Deze manier van prijzen berekenen is wellicht niet het meest wenselijk, maar het is wel de manier waarop het wettelijk gezien juist is. Volgens het Geoblocking principe mag je namelijk geen andere prijzen hanteren voor klanten uit andere landen: https://www.webwinkelkeur.nl/geoblocking/ 

Dit betekent het volgende: Wanneer een product €100,- exclusief btw is, dan zal het voor Nederland €121 inclusief zijn en voor Duitsland €119,- vanwege de verschillende BTW tarieven. Het product zelf is echter gewoon voor beide landen €100,-. Wanneer je dit gelijk zou willen trekken inclusief BTW, dus bijvoorbeeld het product overal €100,- inclusief BTW, dan krijg je prijsverschillen in het product. Dan zou het product voor Nederland €82,64 kosten en voor Duitsland €84,03. Dit is volgens bovenstaand artikel prijsdiscriminatie en dus verboden. Om deze reden is het systeem zo ingericht. 

Met vriendelijke groet,

Valentijn Aerts

Met vriendelijke groet,

Valentijn Aerts

Helaas dus, want de EU verplicht, maar de logische consequenties voor de verkoper en consument zijn er niet.

Ik zou wel willen dat er een mogelijkheid bestaat om de prijzen per land weer te geven inclusief BTW, als een consument vanuit een ander land koopt. Dan is de eindprijs gelijk duidelijk.....

• JaapJaap Member Berichten: 106 ✭

@Bob, dit is inderdaad ook niet het antwoord van @Lightspeed waar ik op hoopte....

Dit wordt nog een heel dingetje om aan de klanten uit de verschillende landen, wij hebben klanten in bijna de gehele EU, uit te leggen dat de prijs veranderd zodra ze het leveringsadres hebben ingevuld. Het is ook geen optie voor ons om bijvoorbeeld op de Engelstalige site andere prijzen inclusief BTW te gaan vermelden omdat klanten uit bijvoorbeeld Tsjechië, Bulgarije maar ook klanten uit Zweden en Finland terecht komen. Al deze landen hebben weer andere verlaagde BTW tarieven....

We zullen daarom genoodzaakt zijn om onze prijzen exclusief BTW aan particuliere klanten te moeten gaan tonen.

Wellicht kan @Shopmonkey ons helpen om iets te integreren dat klanten eerst moeten aangeven in welk land ze aan het shoppen zijn voordat de prijzen inclusief BTW getoond gaan worden.

Ik zal eens navraag gaan doen bij ze.

Voor nu allemaal een fijn weekend!

www.sativus.com
    "Saffron and more"

Jaap,

Prijzen exclusief btw tonen is voor b2c niet toegestaan in NL...

Bob

Vergeet ook niet de 'adviesverkoopprijzen' waar sommige merken zeer strict mee zijn. Kost een item netjes in NL €149,95, verspringt dat in Duitsland naar €147,47, Duitse concurrenten die dan weer klagen bij het merk zelf. Ik pak alvast een aspirine...

Je kan jezelf nu gelukkig wel registeren voor het één Loket Systeem bij de belastingdienst. Dat is al een pak van mijn hart dat ik niet in 20 landen BTW aangifte moet gaan doen, of tijdelijk stoppen met verkopen naar EU landen waar het mij de moeite niet waard is om zelf BTW aangifte te gaan doen.

• LaviedivineLaviedivine Member Berichten: 7

de officiële communicatie hierover vanuit de belgische BTW-dienst is:

de meest wenselijke oplossing is dat de klant bij het binnenkomen op de site de vraag krijgt vanuit welk land hij koopt en dan de bijhorende prijslijst te zien krijgt.

Mijn grapje van enige tijd geleden dat er nu behalve een stomme pop up voor de privacy ook eentje moet bijkomen met 'vanuit welk land bestelt u?' is dus nog correct ook ;)

Kort samengevat:

• naar particulieren is het verplicht om de prijs incl. btw te tonen
    • dit moet binnenkort incl. de btw van het land van de koper
    • verschillende prijzen hanteren is niet toegestaan, dus een oplossing als 'ik wil als verkoopsprijs overal 99.95 hanteren ongeacht het btwtarief', kan helaas niet; je bedrag excl btw moet overal hetzelfde zijn.

Dat er verschillende btwtarieven toegevoegd kunnen worden, is een eerste stap, maar hieraan moet door lightspeed echt nog toegevoegd worden dat de prijs meteen correct getoond wordt bij het 'betreden' van de site en niet dat er een prijsaanpassing komt in het winkelmandje wanneer ik een adres ingeef.

• KlaasHaarsmaKlaasHaarsma Member Berichten: 108

Klopt het ook dat als de omzet maximaal € 10.000 bedraagt dat er dan helemaal niets veranderd? Dan wordt de Nederlandse btw berekend, de Nederlandse btw-aangifte en er wordt Nederlandse btw berekend en betaald.

Log In of Registreer om te reageren.