Lightspeed vs Shopify

JF85JF85 Member Berichten: 211 ✭
18 mei aangepast in Algemeen

Deze vraag ik durf ik nu wel te stellen gezien lightspeed weinig bezig is met onze wensen en eisen en zelfs de simpelste toevoegingen moeten we jaren op wachten.

Wij gaan binnenkort een nieuwe webshop beginnen en zitten er serieus te denken om deze in Shopify te bouwen. Is dit een goed idee? Wat is jullie ervaring hiermee?

Post edited by JF85 on

14 reacties

• JoriJori Member Berichten: 279 

Ik ben ook aan het nadenken om over te stappen dus ik volg even. Bekende van mij zit via Shopify en is erg tevreden. Je hebt er wel wat meer werk aan heb ik begrepen maar qua thema's bijvoorbeeld ben je een stuk vrijer.

• Sander WestlandSander Westland Member Berichten: 37 ✭

Wij hebben ook serieus gekeken om over te stappen naar Shopify. Overstappen is alleen echt een serieus karwei waar heel veel bij komt kijken als je een flinke shop hebt. Je verliest je order historie, producten overzetten met varianten is zeer complex en kan niet met een export/import. Afbeeldingen van producten ook niet. Hier moet een developer een tool voor maken, er zijn wel online tools te koop die beloven het voor je over te kunnen zetten. Koppelingen van producten in categorieën kan niet overgezet worden, etc.

Als ik een nieuwe shop zou starten zou dat zeker niet in Lightspeed zijn. Nou is Shopify niet de heilige graal want ook daar zijn een aantal logische zaken niet logisch en ben je ook afhankelijk van veel 3rd party plugins. Maar ik zou zeker her en der trial versies aanvragen en probeer je shop te bouwen, dan zie je snel waar je tegen aanloopt. Daarna moet kiezen voor welke features je concessies wilt doen.

• JROJRO Member Berichten: 60

Mijn ervaring is dat waar je ook voor kiest het nooit 100% naar je zin is. We hebben zelf 2 systemen (CCV en LS) aan Afas gekoppeld. En beide hebben beperkingen.

Sterker nog; als je alles op maat laat bouwen is het ook nooit geheel naar het zin.

Wat je wel kunt ervaren is dat een bedrijf andere keuze's maakt. Toen Biedmeer CCVshop werd heb ik dat meegemaakt. Andere prio's.

Net als bij SEOshop dan moet het overnamebedrag terug verdient worden. Met plugin's en systemen van derden waar geld mee verdient moet worden. En de ontwikkeling van het eigen platform krijgt dan minder aandacht.

Ik ken Shopify niet maar ook dat zal niet heilig zijn.

• YibYib Member Berichten: 62 ✭

Bij Shopify betaal je per order nog een soort x% aan commissie. Leuke voor beginners met niet al te hoge omzet. Bij een wat ambitieuzere shop, zou ik niet doen.

• JF85JF85 Member Berichten: 211 ✭

@Yib Dat is allang al veranderd :)

• YibYib Member Berichten: 62 ✭
    19 mei aangepast

@JF85 Ah, dan heb ik niks gezegd. Zonder die % commissie is Shopify zeker interessanter. Zij hebben veel meer plugins/apps.

[edit] heb net gekeken op shopify, hier(https://www.shopify.nl/prijzen) staat toch echt dat je commissie moet betalen tenzij je shopify payment gebruiken. Shopify payment zal ook niet goedkoper zijn dan direct contract af te sluiten bij PSP. In plaats van % commissie betaal je hogere transactie kosten.

• FOOFOO Member Berichten: 892 

Op die transactiekosten verdient Shopify meer dan het abonnement......

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • maartenbmaartenb Member Berichten: 5

Ik overweeg ook over te stappen naar een ander platform. Shopify staat bij mij niet op de shortlist. Ik denk eerder aan Ecwid of Snipcart, maar daarbij moet ik wel melden dat ik slechts één product heb en vooral een merk ben. Dan wil je graag een verhaal vertellen en dat kan in Lightspeed eigenlijk niet goed. Lightspeed, net als Shopify zijn platforms voor warenhuisachtige shops met heel veel producten. Hoewel ik de backend van Lightspeed heel goed vind, ben ik het eens met de conclusie dat Lightspeed het product niet of nauwelijks doorontwikkelt. Werk nu bijna 3 jaar met Lightspeed en in die tijd zijn er geen noemenswaardige updates geweest. Dat is een zeer slecht teken. Het verbaast me dan ook niets te lezen dat Ecwid onlangs is overgenomen door Lightspeed. Vreemd genoeg is dat bij Ecwid al gecommuniceerd, maar vooralsnog niet bij Lightspeed. Ecwid heeft onlangs ook Subscriptions aangekondigd, een feature die bij Lightspeed 'way overdue is'. Snipcart is meer voor ontwikkelaars die maximale vrijheid willen.

• Dave0701Dave0701 Member Berichten: 254 ✭
    15 juni aangepast

Ecwid is overgenomen voor ongeveer 500 miljoen

tevens ook nog even NuOrder erbij overgenomen voor ongeveer 425 miljoen.

• TristanTristan Member Berichten: 3

@maartenb Voor een (zeer) beperkt product aanbod is shopify/LS inderdaad niet ideaal. Ik denk eerder dat iets als WooCommerce een betere oplossing bied. Wel wat meer development tijd in, maar significant vrijer gezien het onderliggende WordPress platform.

• JipJip Member Berichten: 112 ✭

Iemand ervaring met BigCommerce.com?

• PepperfarmPepperfarm Member Berichten: 16

@Tristan , wij zijn na enkele jaren WooCommerce ergernissen zoals enorm traag laden van pagina's soms tot 10 seconden voor er iets zichtbaar was wat je gegarandeerd veel potentiële klanten kost overgestapt op Lightspeed voor de snelheid. En ja Lightspeed is bijzonder prijzig wat de app's betreft, ook invulling van met name homepage is teveel aan banden gelegd. Maar we moeten toch iets.

kruiden-specerijen en thee van topklasse

https://www.kruiden-specerijen.nl

• TristanTristan Member Berichten: 3

@Pepperfarm Kijk eens naar je hosting pakket. WooCommerce is geen lichte software die je op standaard wordpress hosting snel kan gebruiken. Hier heb je echt goede dedicated hosting voor nodig. Dat kost ook wat, zeker waar. Daarnaast kan WooCommerce zeker nog wat development kosten met zich meenemen (maar daarbij krijg je ook meer mogelijkheden). In development zou je WooCommerce (en ook vele LS thema's overigens, al wel anders) nog significant kunnen versnellen.

• RoykRoyk Member Berichten: 41
    5 juli aangepast

Is dat dan wat je moet willen? Bezig zijn met een frontend én een backend.. want dat is wat je gaat krijgen met WooCommerce. Los van de veiligheid waar veel over te zeggen is. Gratis of goedkoop is niet altijd een 'goede koop'.

Ik ben niet ontevreden over Lightspeed. Maar ik vind er tegelijk ook weinig van. Ik mis een beetje "klant beleving". Nieuwe 'gadgets' die op de plank liggen zodat jij een nog toffere winkel kan maken. Of nog meer omzet gaat winnen.

Ze leunen naar mijn beleving op de theme developers en op app bouwers die de boel aanvullen. Wat dat betreft ben ik wel blij met de theme keuze bij DMWS.

Ik denk dat bij andere partijen ook geneuzel is. En dat het gras altijd wat groener lijkt aan de overkant. Ik ben benieuwd wat je hebt gedaan @Jori

ps, dat al maanden dit bericht op Lightspeed forum staat is alles zeggend over hoe druk Lightspeed met zijn eigen klanten bezig is. Wellicht is dit alleen voor de Nederlanders zo.

Log In of Registreer om te reageren.