Instelling cookiebar voor AVG

2

85 reacties

• KlaasHaarsmaKlaasHaarsma Member Berichten: 91
    @Nynke: je schrijft ".. als een bezoeker de cookiemelding weg klikt duurt het een jaar voordat hij weer getoond wordt op de voorpagina".

Dit geldt natuurlijk alleen als de bezoeker de cookies niet verwijderd. Maar wie laat zijn cookies een jaar lang op zijn PC staan. Erg onverstandig om dat te doen.
  • SharmanySharmany Member Berichten: 33
    @ Nynke

Thanx voor je antwoord. Ik snap ook wel dat jullie deze opties niet helemaal door voeren, maar ik kon het maar proberen :smile:

Ik ga op zoek naar een andere oplossing.
    www.boozyshop.nl
    Dé Make up webshop van Nederland!
  • BartRensenBartRensen Member Berichten: 14
    De cookievermelding komt na wegklikken bij mij iedere keer terug!
    Dat was toch niet de bedoeling?

En is die ja/ nee cookievermelding nu wel of niet AVG proof?
    Door al die berichten op dit forum ben ik er niet veel wijzer van geworden.

• MNTMNT Member Berichten: 81 ✭

Dit probleem hebben wij inmiddels ook...
  • JohanJJohanJ Member Berichten: 164 
    MNT zei:

Dit probleem hebben wij inmiddels ook...
    Wij ook
  • PieterDPieterD Member Berichten: 21
    Erg vreemd inderdaad.. zowieso dat de cookiebar eigenlijk niet volgens de wet werk. We moeten onze klanten laten beslissen en niet alleen een JA voor alles?

En is die ja/ nee cookievermelding nu wel of niet AVG proof?
    Door al die berichten op dit forum ben ik er niet veel wijzer van geworden.

Volgensmij niet AVG proof bart. Voor zo ver ik heb kunnen ontdekken moet onze bezoeker kunnen kiezen
  • FOOFOO Member Berichten: 635 
    John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
    Ik klik al dagen op "Ja" op mijn eigen website, niet alleen vandaag. Soms zelfs meerdere keren per dag (op dezelfde computer in dezelfde browser).

Overigens zie ik geen mogelijkheid tot aanmelden/afmelden van verschillende cookies op de Privacy pagina.
  • BartRensenBartRensen Member Berichten: 14
    Feature? Ik zie de mogelijkheid ook niet op de privacy pagina?
    Al zou werken, dan lijkt het me nog steeds omslachtig.
  • KlaasHaarsmaKlaasHaarsma Member Berichten: 91
    juni 2018 aangepast
    Het is één en al onduidelijkheid. Niemand weet er meer het fijne van.
    Post edited by KlaasHaarsma on
    Het idee is goed, zo doet BOL het ook ongeveer. Voldoet aan de AVG.....als het zou werken. 
  • KolliesPartsKolliesParts Banned user Berichten: 135 ✭
    Bij mij werkt het prima nu.
    Kijk maar eens op KolliesParts.nl.
    KolliesParts.nl
    Chopper Parts & Bobber Parts
    Ik zie de verschillende cookie opties nog nergens verschijnen op je site. Alleen de cookiebar met ja / nee. 
    @FOO: En waarom zou je de verschillende cookie opties zichtbaar willen hebben?
    KolliesParts.nl
    Dat is wat bij de changelog als "Feature" wordt weergegeven. Dit werkt alleen nog bij niemand, zoals hierboven gemeld. 

Jij geeft aan dat het werkt, maar dat is dus niet het geval. Het werkt half. 
    @FOO: Je leest niet. Lightspeed heeft het over cookievoorkeuren (aan of uit) en niet over cookie opties (meerdere keuzes)!
    KolliesParts.nl
    "....waardoor ze zich kunnen aanmelden voor verschillende cookie opties

Dus ik lees wel (goed)....... 
  • NynkeNynke Administrator, Lightspeed Staff Berichten: 372 moderator
    @BartRensen @MNT @JohanJ

Het lijkt een bug in ons systeem die ervoor zorgt dat de cookiebar erg snel weer terug komt. We zijn nog bezig te onderzoeken hoe dit precies komt maar ik heb voor jullie tickets aangemaakt om ze te koppelen en prioriteit aan te geven. Hier ontvang je zo nog een terugkoppeling van.

@PieterD een ja/nee optie is bij cookies voldoende voor de wet. Je bent niet verplicht bezoekers een keuze te geven welke cookies ze precies willen accepteren.

Op de privacy policy pagina komt automatisch de cookiebar weer terug, dit is zo bedoeld. Klanten kunnen dan hun cookiekeuze aanpassen. Dat bericht in het changelog is een wat verwarrende vertaling, het engels is wat dat betreft duidelijker:

Ik heb het intern doorgegeven om het Nederlands te laten aanpassen :)
    eCom support nummer: +31 20 808 63 58
    Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
    Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum
    @Nynke: Je moet het niet als persoonlijke aanval zien, maar vind je het niet een beetje raar?

Een functie die al erg lang in Lightspeed zit en het altijd gedaan heeft werkt opeens niet meer (waarschijnlijk door een aanpassing). Vervolgens moet het oplossen daarvan dagen duren en wordt er een ticket aangemaakt om de prioriteit te verhogen.

Begrijp me niet verkeerd, maar ik heb jaren geprogrammeerd, je test eerst iets voordat het überhaupt aan iedereen voorgeschoteld wordt en als het dan alsnog niet blijkt te werken zet je eerst een werkende versie terug totdat het wel werkt.

Ik snap de drang naar vernieuwing wel, zeker met de druk vanuit klanten die blijven aandringen op functies, maar het lijkt me veel beter als dingen pas online komen als ze werken, blijven werken en aan de regels voldoen. Kwaliteit boven kwantiteit...

Ik zie hier regelmatig voorbij komen dat een functie er wel is, maar niet helemaal, of zelfs helemaal niet werkt en er vervolgens een ticket aangemaakt wordt om de prioriteit van het oplossen daarvan te verhogen. Bij mij komt dat over als:

Klanten: we willen functie X
    Lightspeed: We hebben functie X voor jullie gemaakt, hiep hoi
    Klanten: Functie X werkt helemaal niet naar behoren
    Lightspeed: Dat is vervelend, we gaan een ticket voor je aanmaken zodat we weten hoe graag de klanten dit opgelost willen hebben.
    Klanten: Maar de prioriteit was wel al hoog genoeg om uberhaupt functie X te maken?
    Lightspeed: Maar dit is een nieuw probleem, daarvoor maken we een nieuw ticket.

Misschien is de toevoeging overbodig, maar een bepaalde functie moet wel werken voordat hij gepresenteerd wordt als iets nieuws. En als het niet werkt, ga dan niet eerst iets anders doen, maar maak af wat niet werkt.

Hoeveel fte is er bij jullie daadwerkelijk aan het programmeren? Dat is geen verwijt hoor, ik snap dat het ontwikkelteam uit meer dan alleen programmeurs bestaat.
    Nynke zei:

@PieterD een ja/nee optie is bij cookies voldoende voor de wet. Je bent niet verplicht bezoekers een keuze te geven welke cookies ze precies willen accepteren.

De Consumentenbond denkt daar anders over:

• Een cookiemuur die de hele site blokkeert tot je akkoord geeft is niet langer toegestaan.
    • Je moet akkoord kunnen gaan met verschillende typen cookies (als die geplaatst worden) en die keuze moet duidelijk gecommuniceerd worden.

https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/meerderheid-websites-overtreedt-privacywet
    MNT zei:
    Nynke zei:

De Consumentenbond denkt daar anders over:

• Een cookiemuur die de hele site blokkeert tot je akkoord geeft is niet langer toegestaan.
    • Je moet akkoord kunnen gaan met verschillende typen cookies (als die geplaatst worden) en die keuze moet duidelijk gecommuniceerd worden.

https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/meerderheid-websites-overtreedt-privacywet
    Inderdaad. Vreemd dat Lightspeed hier anders over denkt
    Daaraan voldoet de cookiebar volgens mij wel toch? 
    • Het is geen muur die de hele site blokkeert
    • Als de klant niet akkoord gaat, worden er gewoon géén cookies geplaatst. De site werkt nog gewoon naar behoren.
    Voor ons is dit minder, omdat de kans dan heel groot is dat er helemaal geen cookies geplaatst worden. Met momenteel als gevolg dat er geen conversie te meten valt.
    Er zullen weinig klanten zijn die toch graag bepaalde cookies wel willen laten plaatsen. Als deze manier van werken al niet juist is, toon je in ieder geval de juiste intentie.
  • JohanJJohanJ Member Berichten: 164 
    De consumentenbond doet het zelf ook nog op deze manier. Ze zeggen zelf: 

Consumentenbond.nl

De site van de Consumentenbond heeft al enkele jaren een cookiemelding die je laat kiezen om akkoord te gaan met het cookiebeleid of dit beleid af te wijzen. Je kunt op de niet akkoord knop drukken en toch onze site gebruiken. Het plan is later dit jaar bezoekers akkoord te vragen voor de verschillende categorieën cookies. 

• NynkeNynke Administrator, Lightspeed Staff Berichten: 372 moderator
    juni 2018 aangepast
    @MNT Dankjewel voor je feedback. Ik snap je reactie helemaal en kan me goed voorstellen dat het soms zo overkomt dat we een feature launchen zonder het te testen. Ik kan je echter verzekeren dat dit niet het geval is. We hebben naast diverse development teams die aan verschillende delen van ons platform werken, ook QA teams dat eerst alle features moeten testen voordat we ze live gooien. We hebben in het verleden dan ook gehad dat bepaalde dingen uitgesteld zijn of helemaal niet gelauncht omdat een feature niet stabiel was. Jullie als klanten merken hier echter niks van, behalve dat bepaalde bugs nog niet opgelost of features niet ontwikkeld zijn.

Een voorbeeld is de functie dat je adresgegevens kunt wijzigen in een order. In Europa kan dit al een tijd maar in Noord Amerika nog niet, omdat we nog niet genoeg hebben kunnen testen om het ook daar met zekerheid goed te kunnen implementeren. Ook in Europa heeft het een tijd geduurd voordat dit voor alle types shops en verzendmethodes klaar was. De feature werkt hetzelfde voor iedereen, maar we hebben het eerst geïmplementeerd voor standaard verzendmethodes, toen voor geïntegreerde methodes zoals PostNL, en toen in beide gevallen voor Omnichannel shops. Hadden we dit niet gedaan en de feature gewoon maar geïmplementeerd, dan had je waarschijnlijk lelijke bugs gezien.

Bij de cookiebar die steeds terugkomt is het verhaal iets anders. We hebben dit in het verleden al sporadisch zien gebeuren bij sommige shops maar meestal niet. De updates die we sindsdien hebben gedaan op het gebied van cookies staan hier dus verder los van. Verder is het erg moeilijk testen op problemen die je als klant vooral in de praktijk tegenkomt maar niet als test team. Er zijn altijd problemen die je niet kunt voorzien voordat iets echt daadwerkelijk door klanten gebruikt wordt. 

Als je echter bedoelt dat de GA intergratie geen cookies meer plaatst als klanten geen akkoord geven op de cookiemelding, dit was door ons zo bedoeld ivm de GDPR. We snappen hier echter ook heel goed dat dit niet populair is en daarom zijn we bezig verder te werken aan een oplossing. Ik geef je gelijk dat we dit wellicht beter hadden kunnen aanpakken. Echter, dit heeft niet gelegen aan een gebrek aan bereidheid of zorgvuldigheid van onze kant, maar is het resultaat van een te strenge toepassing van de regels van de GDPR.
    eCom support nummer: +31 20 808 63 58
    Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
    Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum
    @Nynke: Ik heb het al eerder gevraagd en nu vraagt @MNT het ook: 
    Hoeveel FTE hebben jullie die programmeren? Waarom komt daar geen antwoord op?
    KolliesParts.nl
    Waarschijnlijk omdat LS niet zomaar allerlei bedrijfsgegevens op een openbaar forum online wil gooien?

Van de 550 medewerkers zullen er vast wel een "paar" aan het programmeren zijn. Daar maak ik me niet zo druk om. Aantal FTE is ook niet zo belangrijk. Belangrijker is dat er resultaten worden geboekt. 

@FOO: zie jij resultaten?
    KolliesParts.nl
    @FOO: zie jij resultaten?
    Ontzettend veel ja. Mijn shop loopt als een trein. En dat in slechts 4 maand tijd.

Je kunt natuurlijk de nadruk leggen op de dingen die niet goed gaan / niet gaan zoals je wilt. En daar dan keihard tegenaan schoppen. Maar je kunt ook naar de positieve punten kijken en naar wat er nog niet goed gaat. Van daaruit kun je dan samen zoeken naar verbetering. 
    juni 2018 aangepast
    @FOO: mijn webshop gaat ook als een trein maar ik heb nog steeds geen cookie balk waar de klant zelf zijn cookies kan in- en uitschakelen en Google Analytics registreert nog steeds de conversie niet! Lijkt mij redelijk belangrijk en dus slecht van Lightspeed. Wij doen ons werk met de webshop maar Lightspeed laat ons maar wachten met de komst van een goede oplossing. Dat bedoel ik met het uitblijven van resultaten. 
    KolliesParts.nl
Log In of Registreer om te reageren.