"Beperk niet-gebruikt JavaScript"

JipJip Member Berichten: 115 ✭

Van Google PageSpeed Insights krijg ik het volgende advies:

"Beperk niet-gebruikt JavaScript"

Heeft iemand hiermee ervaring? Hoe kan ik nu ontdekken waar deze scripts van zijn (geweest)? En hoe kan ik de scripts vinden? Bij de "Web Extras" kan ik deze scripts niet vinden.

Ik hoor het graag van jullie.

Gr. Jip

7 reacties

• Dave0701Dave0701 Member Berichten: 258 ✭

design->geavanceerd--> code bewerken-->scroll naar beneden Assest.

Daar zie je diverse bestanden staan met .JS

• JohanJJohanJ Member Berichten: 249 

@Jip dit gaat voornamelijk over de .js bestanden die je kunt vinden in het design gedeelte (geavanceerd). Deze verschillen per thema.

Hier kun je beter zelf niet in gaan experimenteren maar kun je beter een maatwerkpartner voor inschakelen.

• JipJip Member Berichten: 115 ✭

@Dave0701 Dank je wel!

@JohanJ Ik ga eens informeren bij mijn maatwerkpartner! Dank je wel.

• citizen_zoocitizen_zoo Member Berichten: 96 ✭

Voor een diagnose van niet gebruikte javascript en CSS kun je eventueel chrome dev tools gebruiken: https://developer.chrome.com/docs/devtools/coverage/

• JohanJJohanJ Member Berichten: 249 

@citizen_zoo Ik heb dat vorig jaar een paar keer bekeken maar ik heb het idee dat je hierin alleen ziet wat er op dat specifieke moment op die specifieke pagina niet gebruikt wordt, onder andere omstandigheden (door klikken oid) zou het dan wel nodig kunnen zijn.

Zie ik dat goed of heb ik het destijds niet goed getest?

• Dave0701Dave0701 Member Berichten: 258 ✭
    9 augustus aangepast

@JohanJ Ik ben daar ook een beetje bang voor. Wat op de ene pagina niet word gebruikt kan wel misschien worden gebruikt op een andere.

Maar goed kan ook zo maar zijn dat er een standaard script in je thema is gegooid waarvan maar 3 regels worden gebruikt en de andere 120000 niet.

IK zie bij ons bij bepaalde scripts die voor 90%+ ongebruikt worden.

Met met 1 van de script die 100% ongebruikt stond eens gaan kijken op ander pagina's. Dan zie ik hem op sommige pagina's toch wat gebruikt worden.

Post edited by Dave0701 on
  • citizen_zoocitizen_zoo Member Berichten: 96 ✭

@JohanJ Correct. Dit is inderdaad veel gecompliceerder. Hetzelfde geldt voor ongebruikte CSS. Wees heel voorzichtig.

De Lighthouse, Pagespeed Insights en Chrome Dev Tools analyse-tools zijn allemaal beperkt omdat ze slechts één pagina tegelijk analyseren.

Sommige JavaScript worden gebruikt voor rendering na een actie van de gebruiker. Dit kan een tool onmogelijk allemaal nabootsen. Andere scripts worden gebruikt voor bijvoorbeeld tracking.

Scripts simpelweg in zijn geheel of gedeeltelijk verwijderen, omdat een tool het aangeeft, is een heel slecht plan. Je moet héél bekend zijn met de code en het gebruik daarvan op de gehele website voordat je hiermee aan de slag gaat. Ik geloof niet dat dat onze taak zou moeten zijn.

Sitebulb SEO Crawler code coverage rapport kan ik je aanraden. Omdat je hiermee elke pagina op je website analyseert en je gemakkelijker patronen kunt herkennen om door te geven aan de developers.

Mijn taak is het om zinvolle aanbevelingen voor ontwikkelaars op te stellen.

Log In of Registreer om te reageren.