Afbeeldingen worden niet opgehaald? (google merchant center)

MichaelKMichaelK Member Berichten: 35

Sinds de overstap van Woocommerce naar Lightspeed krijg ik de melding dat het crawlen van mijn afbeeldingen in behandeling is. Hier staat volgens Google 3 dagen voor. Helaas nu een week verder en er verandert weinig. Iemand hier ervaring mee?

<134567

183 reacties

• EmmaHEmmaH Member Berichten: 40

Hier hetzelfde sinds een week ofzo. Eerst gingen alle producten er perfect doorheen, maar nu opeens voor een (te) significant aantal producten meldingen dat de crawl snelheid te langzaam is.

Heb contact gehad met lightspeed en die zeggen niks te kunnen doen en zeggen dat het technisch bij Google ligt. Google zegt dat de servercapaciteit van Lightspeed te laag is.

Kastje naar de muur dus. 🙄 Zit nu weer te wachten op een reactie van Lightspeed.

• MichaelKMichaelK Member Berichten: 35

Hoi Emma,

De crawlsnelheid is aan te passen. Naar beneden en naar boven. Ik heb hetzelfde probleem gehad en dat is nu opgelost. Maar nu geeft hij dus de melding "crawlen in behandeling".

Voor mij betekent dit dat 90% van mijn producten niet geladen worden in Google shopping. De vraag staat open bij Google om mij te helpen. Hoop natuurlijk dat iemand hier het ei van Colombus heeft :). En als het een Lightspeed probleem betreft dat dit snel opgelost wordt.

Pfff, 90%... Bij mij is nu 2% in behandeling en 8% afgekeurd. Gaan ze wel weer gewoon naar actief wanneer ze behandeld zijn @MichaelK ? Het gaat nu erg goed dus pak dan liever die 8% als het naar 90% gaat na het aanpassen van de crawlsnelheid...

Denk dat lightspeed toe is aan een server uitbreiding maar daar nog geen zin in heeft ofzo... Heb de hoop opgegeven dat Lightspeed dingen tijdig fixt.

• FOOFOO Member Berichten: 958 

Lijkt me een LS probleem. Ik zie nu inderdaad ook dat dit probleem optreedt in het Merchant Center, met name bij nieuw toegevoegde producten.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
    december 2021 aangepast

Merchant geeft ook een error bij het verwerken van de feed en kan hem niet opnieuw verwerken. Dit doet hij soms wel soms niet terwijl er aan de feed al maanden niks veranderd is. :/

Deze hebben wij voor de Shopping feed nooit, maar voor de Shappz productreview feed wel regelmatig.

Ik zie wel een tekst aan de bovenkant van je afbeelding. Staat je ID goed? Ik heb die namelijk aangepast en nu heb ik dat niet meer.

Daar heb ik niks ingesteld maar dat is ook nooit nodig geweest? Is echt pas sinds die crawl issues.

Heb hem ingesteld maar als ik de feed opnieuw verwerk lijkt hij nog nergens te komen, blijft eindeloos laden tot ik de pagina ververs.

In het productoverzicht zie ik ook bij veel afgekeurde producten dat de extra afbeeldingen wel geladen worden, maar de primaire afbeelding niet. 🤔

• ChichaChicha Member Berichten: 171 ✭

Oh ja dat probleem heb ik ook. Hoop dat iemand de oplossing heeft

Mijn eerste mail van Google:

"Zoals afgelopen vrijdag beloofd zou ik nog terug komen op jouw vraag over waarom er afkeuringen komen op producten door een te lage crawl snelheid. Ik heb dit doorgezet naar een intern team om te laten onderzoeken. Het blijkt dat dit komt door een capaciteitslimiet van de server. Ik raad je aan om de afbeeldingen te verplaatsen naar een snellere server. "

Tweede mail van Google:

"Bedankt voor je reactie. Dat de feed upload mislukt kan inderdaad te maken hebben met de problemen weergegeven in diagnostische gegevens. Ik raad je aan die eerst op te lossen en te zorgen dat de feed voldoet aan alle productspecificaties."

Hebben we dus precies niks aan zonder dat Lightspeed er iets aan doet.

@Lightspeed Kunnen jullie hier wat mee?

@MichaelK Gaan jouw producten er inmiddels weer netjes door na het aanpassen van de crawlsnelheid?

Helaas:

• OxigoOxigo Member Berichten: 12

Zelfde probleem, 30% van producten afgekeurd voor Google Shopping vanwege te lage crawl snelheid

Hier loopt het aantal ook op, omdat we meer producten (willen) toevoegen aan Shopping. Via chat contact opgenomen met support. Zoals verwacht, het standaard antwoord: "Onze team is dit nog aan het onderzoeken - Ik hou je op de hoogte van wat ze vinden."

Het is toch zeker al een week bekend als ik bovenstaande lees. Hoe lang het nog duurt voor er een oplossing is, is echter niet bekend: "Wij weten de impact nog niet omdat dit niet zo lang geleden is vermeld, helaas kan ik geen tijdsindicatie geven."

Blijkbaar dringt het niet tot ze door dat Google Shopping voor veel webshops van enorm groot belang is. Dit hoort gewoon hoge prioriteit te hebben en z.s.m. opgelost te worden.

Lijkt me verstandig dat iedereen die hier ook last van heeft (naar mijn idee alle webshops), hier ook melding van maakt bij LS.

• La_VinotecaLa_Vinoteca Member Berichten: 2

Zelfde probleem hier, slechts 28% opgenomen uit de feed, de rest afgekeurd wegens crawlsnelheid te laag.

Reeds in Google Search Console de crawl snelheid op "hoog" geplaatst zonder enig resultaat.

Wel gezien dat Lightspeed in Robots.txt de crawlsnelheid van bots vertraagd om de servers niet te zwaar te belasten:

User-agent: *
    Crawl-delay: 2
    Disallow: /admin
    Disallow: /account/
    Disallow: /cart/
    Disallow: /compare/
    Disallow: /checkout/

Vermoedelijk speelt de Crawl-delay: 2 hier een rol in. Er is een mogelijkheid om lijnen toe te voegen aan robots.txt, echter bestaande inhoud aanpassen lukt niet :-(

Pieter | La Vinoteca

Delay2 wordt Google niet opgepakt. Check de robot.txt maar bij Google.

• Mr_CarKiddoMr_CarKiddo Member Berichten: 3

Wij hebben exact hetzelfde probleem. Eerst viel het me op dat de producten niet goed doorkwamen in Instagram Shopping. Daarna gecontroleerd of de producten wel goed doorkwamen in Google. Jammer genoeg nog steeds niet het geval. Contact gehad met Google, maar dit blijkt een Lightspeed issue!

Zojuist een bestand met alle getroffen artikelen vanuit het Merchant Center gedownload en naar LS gemaild, n.a.v. de vraag vanuit LS welke artikelen / afbeeldingen het betrof.

Hopelijk pakken ze dit nu snel op en komt er een oplossing. Misschien dat jullie ook het bestand vanuit het MC kunnen mailen. Hoe meer info, hoe beter inzicht in het probleem.

Hi John,

Het zijn geen specifieke product problemen. Al mijn producten worden niet geaccepteerd, 87%. Begrijp de motivatie van die vraag vanuit LS dan ook niet.

Als er een opmerking staat Crawlsnelheid is te laag en meer klanten hebben daar last van waarom zou die ene klant zijn afbeeldingen en producten dan bekeken moeten worden? Dat kunnen ze neem ik aan toch zelf ook wel? Verwacht dat ze zelf ook een test webshop hebben. Toevallig zitten wij een beetje in dezelfde handel maar de andere die reageren totaal niet. Met andere woorden, geen specifiek John probleem dan toch?

Gr. Michael

Bij ons gaat het (nog) maar om 2%. Alleen de producten die bij ons onlangs nieuw zijn toegevoegd worden momenteel niet opgepakt. Aangezien bij jullie alles nieuw is, zal er bij jullie niets opgepakt worden.

LS zal het vast via een testshop kunnen testen, maar daar gaan weer meerdere dagen overheen. Eerst de producten indienen bij het MC en dan afwachten of ze gecrawld worden, of dat er een probleem wordt gemeld.

Met het bestand en de info die wij nu aan hebben kunnen leveren, kan LS veel gerichter zoeken naar het probleem, zodat het hopelijk veel sneller opgelost kan worden.

Hi John,

Al mijn producten waren door het MC al een keer goedgekeurd. Net na het indienen van de nieuwe link is alles plat gegaan. Het probleem zit niet in de producten het probleem zit hem in de backbone. Las ergens dat het te maken kan hebben bijvoorbeeld met het "doorlussen" van de afbeeldingen via een CDN. Dan kan Google de nieuwe server niet goed bereiken en geeft hij problemen met crawlen.

Maar inderdaad laten we hopen dat het snel opgelost is.

• J_NL_EUJ_NL_EU Member Berichten: 8

Hey,

Wij hebben dit probleem ook bij twee webshops. Er worden belangrijke producten afgekeurd.

Ik hoop toch echt dat Lightspeed ernst neemt bij het verhelpen van dit probleem!

Kan @Lightspeed daar iets over zeggen?

Jan Marten

Voorlopig 0 reactie in wat voor vorm dan ook.

Het beste is om even te bellen / mailen / chatten. Dan kan LS een ticket koppelen en zijn ze ook gelijk op de hoogte dat het bij veel meer webshops speelt.

Op het forum komt LS maar zelden.

• citizen_zoocitizen_zoo Member Berichten: 111 ✭

Heb hier gelukig geen last van. Het heeft volgens mij geen enkele zin om de crawl rate aan te passen. Daar wordt het alleen maar erger van. Het is al te traag en dan geef je opdracht om het nog méér te vertragen. Niet doen! Ik herhaal: doe dat niet.

Crawl delay's worden door Google genegeerd, dus daar zou ik ook vanaf bljven. Daarbij is het robots.txt bestand niet van invloed op de CDN waar de afbeeldingen op staan.

Heb jij vanaf vorige week nog wel nieuwe producten online gezet?

• citizen_zoocitizen_zoo Member Berichten: 111 ✭

Ja zo'n beetje elke week een aantal nieuwe producten, maar niet in grote getalen.

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,604 

Jammer dat dit niet enkel een nederlands talig forum is... ik lees ook regelmatig berichten in het chinees ofzo 😁

Kan iemand mij even helpen, en dan het liefst gewoon in het nederlands?

Wij hebben deze week ook artikelen online gezet. Gaat er nu iets niet goed?

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • J_NL_EUJ_NL_EU Member Berichten: 8

@FOO Thanks voor de tip. Dan sturen wij ook een lijst met afgekeurde producten per mail naar de support.

• La_VinotecaLa_Vinoteca Member Berichten: 2

Ondertussen Google search console crawl rate terug laten bepalen door Google. Heeft idd geen enkel zin om dit manueel te bepalen...

Rest ons enkel nog een melding/ticket aan te maken bij support.

Pieter | La Vinoteca

Log In of Registreer om te reageren.