Klant archiveren = klant verwijderen

Let op: wij wilden gister even uitproberen wat klant archiveren betekent, dus één van onze testaccounts "gearchiveerd". Blijkt dus dat archiveren gewoon verwijderen is! Wat ons betreft een beetje een misleidende term, aangezien archiveren meestal betekent dat je het ergens in onder kan brengen, bijvoorbeeld in diverse groepen of mapjes. Maar archiveer je een klant account, dan is die gewoon echt weg!
www.devrolijkeengel.nl
"voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
Log In of Registreer om te reageren.
24 reacties
@MNT, in dit geval gaat het inderdaad puur om de klant die verwijderd wordt uit je klantenbestand, bestellingen en facturen blijven wel staan.
Zie hier een voorbeeld van wat er gevraagd kan worden: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/wehkamp.nl/klachten/graag-verwijdering-van-al-mijn-gegevens-bij-wehkamp-(zesde-poging)./details?complaintId=40c39886-c0d2-4c63-9b27-2d8a13bc868b
Het klant verwijderen lijkt goed te werken. Oude bestellingen staan wel nog op de verwijderde naam.
Ik vermoed dat Lightspeed bezig zal zijn met iets dat je van oude bestellingen naam en adres kan anonimiseren, dan is het niet meer herleidbaar naar een persoon. Gewoon een bestelling verwijderen lijkt me ook niet juridisch te kloppen.
Zulke mensen zouden ze overigens moeten verbieden om ook maar ergens klant te zijn. Laat ze verhuizen naar buiten de EU ofzo, daar heb je geen AVG
Dé Make up webshop van Nederland!
De richtlijnen vanuit de wetgeving zijn erg algemeen, dus het vergt iets meer tijd om wat te vinden voor al onze retail, resto en ecom klanten. Wat ik hiermee bedoel is dat shopeigenaren nu nog niet zelf de volledige klantgegevens kunnen verwijderen, dit zal nog even via ons moeten.
Mocht je in de tussentijd een verzoek krijgen tot verwijderen van klantgegevens, dan kun je dit doorsturen naar [email protected]tspeedhq.com en dan zullen we dit verder afhandelen. Hoe dit verwijderen van gegevens er precies uitziet kan ik je nu niet vertellen, ook dit is nog iets waar we een oplossing voor aan het zoeken zijn.
Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum
Chopper Parts & Bobber Parts
Verder is ons systeem compliant. Je kunt klantdata laten verwijderen, het zal alleen nog even via ons moeten. Waar we nog over aan het nadenken zijn, is hoe dit precies in de praktijk uit komt te zien. Je moet hier namelijk rekening houden met je verplichtingen richting de belastingdienst (je moet 5 jaar lang je facturen bewaren), maar ook met de GDPR richtlijn dat je data niet langer dan nodig bewaart, en dat de data relevant moet zijn. Iets als 'langer dan nodig' is geen harde termijn en 'relevante data' heeft geen exact betekenis. Het vergt dus extra denkwerk van onze kant wat dan precies verwijderd wordt en wat bewaard moet blijven en hoe lang.
Desalniettemin, een klant kan data opvragen en data laten verwijderen. Een shopeigenaar moet dit verzoek nu nog doorsturen naar ons, maar ons platform is technisch zo ingericht dat wij in staat zijn het verzoek van de klant in te willigen. Hier komt verder geen derde partij bij kijken.
Waar je eventueel wel een derde partij voor nodig hebt, is om na te gaan of jij je webshop zo ingericht hebt dat alles GDPR compliant is. Wij als Lightspeed stellen jou als shopeigenaar in staat om je webshop compliant te krijgen, maar wij zijn er niet verantwoordelijk voor en controleren ook niet dat onze klanten zich hier aan houden.
Kun je antwoord geven op mijn vraag of wij als klanten nog per mail geïnformeerd gaan worden?
Qua communicatie naar buiten toe hebben we in de afgelopen maanden op verschillende momenten emails uitgestuurd. Dit betreft onder andere algemene informatie over dat de GDPR, de verwerkersovereenkomst, en de daadwerkelijke overeenkomst zelf.
Verder hebben we een pagina gepubliceerd met algemene vragen en informatie over de GDPR: https://www.lightspeedhq.nl/gdpr/. De exacte publicatiedatum hiervan weet ik niet, maar dit is mid februari op z'n laatst geweest. Tevens hebben we een blogartikel geplaatst met updates over waar we aan gewerkt hebben en wat klanten nu nog kunnen ondernemen: https://www.lightspeedhq.nl/blog/lightspeed-x-avg/.
Naast de officiële emails en artikelen is er nog informatie beschikbaar op dit forum, waar we al in februari de eerste post hebben geplaatst om klanten in te lichten. Tevens hebben alle klanten hun vragen aan support kunnen stellen, evenals direct aan het gdpr team via [email protected]
De Google Analytics integratie is toevallig iets waarbij we er pas laat achter zijn gekomen dat die de cookiemelding negeert, vandaar dat dit het enige is waar nog aan gewerkt wordt. We zullen over deze ene bug geen aparte email uitsturen. Wel is er een artikel in de maak met nog een update over waar we allemaal aan gewerkt hebben en wat onze klanten eventueel nog kunnen doen, ik weet alleen niet wanneer deze verstuurd gaat worden.
Jullie verschaffen inderdaad veel informatie maar van de 2 zaken die geregeld hadden moeten zijn op 25 mei door Lightspeed (verwerkersovereenkomst en de cookiebalk) is de cookie balk niet klaar.
Als ik een cookiebalk wil die AVG proof is dan moet ik kosten maken. Worden deze op mijn Lightspeed rekening in mindering gebracht? Aangezien jullie niet voldoen aan de wettelijke eisen lijkt mij niet meer dan redelijk!
Het probleem is op te lossen door een script met cookie conditions direct in de thema editor te plaatsen. We zijn toevallig intern bezig met het ontwikkelen van een goed Enhanced Analytics script. Voor het Conform Plus thema hebben we dit al werkende, voor andere thema's zijn we nog bezig of is het even puzzelen. Als je wilt dat we dit voor je plaatsen, stuur een ticket in via het helpcentrum en dan gaan we voor je bezig (de huidige integratie wordt dan gedeactiveerd). Het cookie / GDPR probleem is daarmee opgelost en je hebt meteen de enhanced ecommerce features.
Mocht je compensatie voor iets willen, dit verzoek kun je ook indienen via het helpcentrum.
Nogmaals: als ik dat verkeerd zie wil ik het heel graag weten.
Het gedeelte over het opsplitsen van de cookies op je website en het aan of uitzetten van deze verschillende segmenten door je bezoeker is op 25 mei nog niet verplicht.
https://imu.nl/internet-marketing/eprivacy-verordening-avg-cookiemelding/
Blijkbaar wordt dat nog geregeld in een toekomstige e-privacy verordening.