Nieuw betaalmethoden Mollie / Lightspeed Payments: Giftcards, ING Home'Pay, en meer!

NynkeNynke Berichten: 372 Administrator, Lightspeed Staff moderator
juli 2018 aangepast in Veiligheid en betalen
Hallo iedereen!

We hebben in de afgelopen week diverse nieuwe betaalmethoden toegevoegd bij Mollie / Lightspeed Payments. Dit zijn:
  • Giropay
  • Cadeaukaarten
  • EPS 
  • Carte Bancaire
  • ING Home'Pay.
Om gebruik te kunnen maken van de betaalmethoden moet je deze activeren in zowel de Lightspeed backoffice als in je Mollie account. In Lightspeed ga je naar Instellingen > Betaalproviders > Mollie / Lightspeed Payments > Betaalmethoden. In Mollie ga je naar Instellingen > Betaalmethodes.

Cadeaukaarten van Mollie

Onder de cadeaukaarten van Mollie vallen de volgende betaalmiddelen:

Klanten kunnen een deel van de order afrekenen met een cadeaubon en de rest met een andere betaalmethode. Selecteer hiervoor eerst alleen Cadeaukaart en klik op kopen. Je komt dan op het betaalscherm van Mollie terecht. Kies eerst de gewenste cadeaubon en vervolgens een andere betaalmethode, indien er nog een resterend bedrag open staat.

Om gebruik te kunnen maken van Giftcards moet je de betaalmethode activeren in zowel de Lightspeed backoffice als in je Mollie account. In Lightspeed ga je naar Instellingen > Betaalproviders > Mollie / Lightspeed Payments. In Mollie ga je naar Instellingen > Betaalmethodes > Cadeaukaart. Klap je menu uit en vink de gewenste cadeaukaarten aan.

Veel plezier met de nieuwe betaalmethoden!
Post edited by Nynke on
eCom support nummer: +31 20 808 63 58
Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum
<1

50 reacties

• NynkeNynke Berichten: 372 Administrator, Lightspeed Staff moderator
    @Cor @Sonia @Lieven jullie vroegen hier specifiek naar :) 
  • PaulaPaula Berichten: 832 Member, Beta tester 
    @Nynke, even een hele rare vraag misschien, maar hoe zit het met bijvoorbeeld VVV cadeaubonnen online laten gebruiken in je shop? We hadden het toen een keer opgezocht maar het was toen niet te doen. Want dan konden bonnen alleen fysiek opgestuurd worden, dan moesten wij die verwerken en bewaren en achteraf naar VVV ofzo opsturen. Met kans dat de bon in de post kwijt raakt (ook fraude gevoelig) 
    Ik zal persoonlijk nooit een VVVbon in een enveloppe opsturen naar een webshop, want de kans is groot dat dat niet goed gaat (niet wat betreft de webshop, maar meer wat betreft PostNL  :p  )
    Dus het was voor webshops eigenlijk erg lastig om cadeaubonnen te accepteren. Of is dat nu met deze mogelijkheid "opgelost"? 
    Even afgezien van het feit dat wij geen Molllie hebben, hoe werkt het nu dan met cadeaubonnen in laten leveren? 
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • LievenLieven Berichten: 35 Member
    Bedankt @Nynke!

Ik vermoed dat dit allemaal gangbare cadeaukaarten zijn in Nederland, maar wij zitten in België. Kan ik dan een optie kiezen om te gebruiken wanneer we een gift card aanmaken in de winkel? Hoe gaat dat dan in z'n werk?
    Hi @Paula. Ik heb een gifje toegevoegd van het checkout proces als je giftcards selecteert. Wij hebben een koppeling gelegd met giftcards van Mollie, en verschillende cadeaukaarten vallen hieronder, waaronder VVV bonnen.

De klant moet natuurlijk wel in het bezit zijn van een VVV bon. Je kunt het beste bij VVV zelf checken of die inmiddels online te bestellen zijn, of dat je ze nog steeds per post moet versturen. Misschien kan Mollie je dit ook vertellen als je contact met ze opneemt :)
    @Nynke, ik bedoelde het anders: als een klant een VVVbon bij ons bijvoorbeeld in wilde ruilen, dan was dat niet via de webshop mogelijk. Er was met LS geen koppeling ofzo waardoor de VVVbon niet online bij ons als webshop ingewisseld kon worden. Dan moest de klant de VVV bon in een enveloppe naar ons opsturen, zodat wij de VVVbon van de klant fysiek in ons bezit haddenn, om deze te kunnen verwerken als betaalmiddel. Op die manier kon de klant dan betalen met zijn of haar VVVbon. Niet echt handig dus ;) 
    Dus ze zijn wel online te bestellen, maar het ging er om dat (toen wij het een jaar geleden ofzo) uit hadden gezocht, we te horen kregen dat in het LS/Multisafepay systeem er geen koppeling was met de VVV cadeaubonnen. Maar ik lees nu toevallig bij Multisafepay dat VVV bonnen wel online geaccepteerd kunnen worden. 
    Dus dat zou mooi zijn. 
    Alleen zijn de "betaalkosten" wel erg hoog! 10% per kaartwaarde. Dus voor een bon van 25 euro betalen we 2,50 euro. (plus nog éénmalig 49,95 opstartkosten, maar dat valt op zich mee) 
    Maar 10% is behoorlijk! Dus dat is nog even een drempel waarvan we niet weten of dat het waard is. 

Voor andere webshops die VVV bonnen accepteren: merken jullie dat die 10% provisie het "waard" is? Merken jullie een positief effect van het accepteren van VVV bonnen? 

Alvast bedankt! 

www.devrolijkeengel.nl
    Lieven zei:
    Bedankt @Nynke!

Ik vermoed dat dit allemaal gangbare cadeaukaarten zijn in Nederland, maar wij zitten in België. Kan ik dan een optie kiezen om te gebruiken wanneer we een gift card aanmaken in de winkel? Hoe gaat dat dan in z'n werk?
    Dit lijken inderdaad alleen Nederlandse cadeaukaarten. Lightspeed heeft helaas geen controle over welke cadeaukaarten we kunnen aanbieden, dit wordt bepaald door de betaalprovider (dus Mollie, MultiSafepay, etc). Ik heb gevraagd of we een betaalprovider hebben die cadeaubonnen aanbiedt die gangbaar zijn in België, maar het lijkt er niet op.

Wat jij vraagt klinkt voor mij meer als jullie eigen giftcards die de klant alleen in jullie winkel kan gebruiken. Dit is geen officieel geaccepteerd betaalmiddel en die kan dus ook nooit worden toegevoegd als betaalmethode in de webshop.

Wat er met zo'n giftcard in wezen gebeurt, is dat een klant vooraf een kaartje koopt in je winkel, waardoor hij later minder hoeft te betalen. Met andere woorden: hij bestelt korting voor een toekomstige aankoop. Je kunt hiervoor het beste met kortingscodes werken in eCom.

Je kunt via Marketing > Kortingscodes één of meerdere kortingscodes genereren en klaarzetten, en die op je giftcards zetten. Je kunt ook met een app als vOucher - Sell Vouchers Instantly werken, die doet dit automatisch.

Meer informatie over kortingscodes: Kortingscodes toevoegen en bewerken

Als je echter cadeaukaarten wilt verkopen in je webshop, maak er dan een apart product voor aan. Net als bij elke andere bestelling kun je de klant een kaartje toesturen en evt de kortingscode per email.
    @Paula misschien begrijp ik je verkeerd. Klopt het dat je vraagt of het mogelijk is dat een klant in de webshop kan afrekenen met een VVV bon?
    @Nynke ja, zonder dat de bon fysiek naar ons toegestuurd moet worden, zoals we een jaar geleden ofzo te horen kregen. Maar dat iemand dus een VVVbon heeft, en in onze webshop de code invoert die erop staat en dat het daarmee gewoon betaald is (of gedeeltelijk betaald) 
    Weet jij of dat mogelijk is voor Multisafepay? 
    www.devrolijkeengel.nl
    Paula zei:
    @Nynke ja, zonder dat de bon fysiek naar ons toegestuurd moet worden, zoals we een jaar geleden ofzo te horen kregen. Maar dat iemand dus een VVVbon heeft, en in onze webshop de code invoert die erop staat en dat het daarmee gewoon betaald is (of gedeeltelijk betaald) 
    Ja, dat is mogelijk met MultiSafepay en nu dus ook met Mollie :) 
  • LievenLieven Berichten: 35 Member
    Bedankt @Nynke, het is inderdaad de bedoeling om cadeaukaarten te verkopen - in de winkel en via onze webshop. Als ik het goed voor heb, kunnen gift cards die je aanmaakt in "retail" niet gebruikt worden in "eCom" en kunnen de klanten ze dus niet gebruiken om online te bestellen. Ik hoop dat Lightspeed daar een oplossing voor vindt. Intussentijd kunnen we dit inderdaad oplossen door telkens een code aan te maken in eCom voor hetzelfde bedrag als de klant aangekocht heeft. Maar hoe gaat dit dan in z'n werk als de klant bijv een bon gekocht heeft twv € 50 maar hij/zij koopt iets van € 20. Houdt hij/zij dan nog € 30 over of moet de volledige waarde van de bon (in dit geval € 50) in één keer uitgegeven worden?
  • MarjaMarja Berichten: 105 Member
    Nynke zei:
    Paula zei:
    Ja, dat is mogelijk met MultiSafepay en nu dus ook met Mollie :) 
    Er zijn nieuwe vvv bonnen in omloop dit zijn pasjes, maar er zijn ook nog oude vvv bonnen in omloop. Kan me voorstellen dat het alleen voor de pasjes bonnen zou gelden?

Groeten Marja
    Hi @Lieven. Klopt inderdaad wat je zegt en we zien dat de oplossing op dit moment niet ideaal werkt voor veel retailers. We zijn aan het kijken om giftcards beter te integreren in het systeem, maar concrete plannen zijn er nog niet.

Ik wilde een ticket voor je aanmaken om te koppelen, maar ik zag dat Maartje dit 2 weken geleden ook had gedaan dus die zal je op de hoogte houden :)
    juli 2018 aangepast
    @Marja de oude papieren bonnen zijn inderdaad niet online te besteden, maar wel in te wisselen voor een cadeaukaart. 

Meer informatie: https://www.vvvcadeaubonnen.nl/klantenservice/cadeaubonnen/vvv-cadeaubon
    Zijn er webshops hier op het forum die van deze betaalmethode gebruik maken? 
    Wij zitten er ook aan te denken, maar we zijn benieuwd hoe het "jullie" bevalt. Werkt het goed? Merken jullie dat er extra conversie is door het aanbieden van deze betaalmethode? 
    Aan de ene kant lijkt het me een goede stap omdat je misschien meer klanten over de streep kunt trekken als je (bijvoorbeeld) VVV kaarten aanneemt. Maar aan de andere kant vraag ik me af of deze extra conversie opweegt tegen de extra kosten die je per bestelling (met cadeaubon) kwijt bent. De éénmalige aansluitkosten zijn goed te doen, €49,95, maar volgens mij draag je 20% van de waarde van de cadeaubon af. Dat is best een behoorlijk bedrag. 

Is er iemand die het al gebruikt? 

Much appreciated :-) 

Groetjes, Paula 
    De Vrolijke Engel 
    www.devrolijkeengel.nl
  • Albert_WubsAlbert_Wubs Berichten: 82 Member ✭
    Hoi @Paula ; Wij gebruiken VVV kaarten via Buckaroo.  Wanneer een VVV card of bon gebruikt wordt gaat het om een online kaart waarvan de  gebruiker zelf  kan zien op VVVnederland.nl hoeveel de kaart waard is. Daarnaast heeft de kaart een code en een pin code nodig om de kaart te verzilveren, is het bedrag te laag dan kan je bij betalen via  b.v  ideal. Retouren?  geen probleem het bedrag wordt terug gestort op je kaart. zie ook onze uitleg
    Gavetas.nl Trendy tassen voor elk Budget
    085-78 46 963
    @Albert_Wubs dank je wel! 
    En afgezien van het technische gedeelte? Merken jullie dat het extra conversie oplevert? En weegt dat voor jullie op tegen de hoge kosten per ingeleverde cadeaukaart? 

www.devrolijkeengel.nl
    @Paula ; Ja, we hebben nu meer conversies  ivm VVV bonnen
    085-78 46 963
    Dat is wel super mooi natuurlijk! 
    Het punt voor ons is dat wij niet enorm veel concurrentie hebben met bepaalde artikelen. Uiteraard zijn er wel webshops met een vergelijkbaar assortiment, maar niet zoveel als laten we zeggen kledingwinkels bijvoorbeeld. Dus de kans dat wij een bestelling mislopen omdat we geen VVV accepteren is voor ons wellicht kleiner dan bepaalde andere webshops waar de concurrentie echt moordend is. En dan sta je best een behoorlijke marge af terwijl diegene wellicht ook bij je had besteld als hij/zij met iDeal ofzo had kunnen betalen. 
    Maar met de komende feestdagen in gedachten is het misschien toch wel een goed idee om het uit te proberen. En misschien nog belangrijker, de maanden ná de feestdagen, wanneer iedereen die ontvangen cadeaubonnen weer uit wil geven :P 

www.devrolijkeengel.nl
    @Paula ; Denk eens andersom. Een klant heeft een VVVbon en wil bij jou kopen maar dat kan niet, weg klant en gaat elders kijken  ook al is de concurrentie niet zo hoog voor jou  de klant wil met de VVV bon betalen want die heeft tie in handen.  Denk altijd vanuit de klant, welke betaal methode je ook kiest alles kost geld, daar kom je niet onderuit. Wellicht helpt het een klant als jij VVV aanbied om sneller te beslissen om tot aankoop over te gaan. Temeer omdat bij evt retour het aankoop bedrag niet weg is maar terug gestort zal worden op de kaart. Het is het proberen waard lijkt mij.  ook al zou je het een bepaalde periode gunnen, ik zeg altijd doen. 
    085-78 46 963
    Hee Albert, dat was ook precies het punt dat ik bedoelde hoor, hoe meer betaalmogelijkheden je aanbiedt hoe meer kans je hebt dat iemand bestelt (zeker met cadeaubonnen) 
    Maar onze conversion-rate is behoorlijk hoog (een stuk hoger dan het "gemiddelde") dus wat dat betreft gaan al veel bezoekers van onze site over tot een bestelling. 
    Plus dat we afgelopen jaar aan het eind van het jaar de advertenties op google en marktplaats op een gegeven moment uit hebben gezet omdat we het aantal bestellingen en de drukte in de webshop bijna niet meer aankonden. Dus dat is meer ons punt een beetje: het is niet zo dat we wanhopig op zoek zijn naar meer bestellingen. En VVV aannemen betekent over het algemeen meer bestellingen, maar net iets minder winst. Terwijl wij liever gaan voor minder bestellingen met meer winst ;) (bij wijze van spreken dan natuurlijk) 
    Dus wat dat betreft staan we een beetje in dubio hiermee. 
    Maar ik vind het heel prettig om hier op het forum een beetje erover te kunnen sparren! Dank! :-) 
    www.devrolijkeengel.nl
    @paula Bij evt retour krijg je de fee ook terug van VVV als retailer dus das nog een klein puntje wat ik vergat te melden. Suc6 bij je beslissing
    085-78 46 963
    Oh, dat is wel erg netjes! Dat is inderdaad een goed punt om mee te nemen in de beslissing :+1:
    www.devrolijkeengel.nl
    @Albert_Wubs en allen: 
    Wij staan op het punt om ons aan te melden als VVV acceptant. Maar er zijn een paar puntjes die we niet direct terug konden vinden in de voorwaarden op hun site. 

1) Is er iets van een opzegtermijn ofzo? Of kun je (indien je er mee wilt stoppen) op ieder moment gewoon de VVV acceptatie in de BO uitzetten en klaar? 

2) Bij overbesteding betaal je enkel provisie over de kaartwaarde. Dus stel iemand bestelt voor 50 euro met een bon van 25 euro, dan betaal je alleen 10% over de kaartwaarde, dus 2,50. 
    Maar wat in het geval van "onderbesteding"? Dus stel iemand plaatst een bestelling van 25 euro maar die betaalt met een bon van 50 euro. Dan neem ik aan dat je niet 10% van de kaartwaarde afstaat, maar 10% van het bedrag waar ze voor afrekenen, dus ook 2,50 toch? Ik weet dat als ze minder bestellen dan de kaartwaarde, dat het restbedrag dan op de kaart blijft staan. Maar ik hoop dat je alleen provisie betaalt over het bedrag dat ze besteden, niet over het totaalbedrag van de kaart, toch?

3) Ik las dat bij retouren het geld terug op de kaart gezet kan worden. Hoe zit het als iemand de kaart na besteding weggegooid heeft? Ik wist bijvoorbeeld niet dat als ik online met VVV betaal, en ik retour, dat het bedrag dan op de kaart terug kan komen (ik knip kaarten altijd door bijvoorbeeld :P ) Heb je als webshop ook de keuze of je geld op de kaart retour zet of op een andere manier? Want stel dat een kaart verknipt is of weggegooid is? 

4) Ik weet dat er bepaalde (oudere) VVV bonnen zijn die niet online in te wisselen zijn. Voor degenen die acceptant zijn; is het voor de klant duidelijk welke wel/niet? Of hangen jullie de hele dag aan de telefoon waarom een klant een kaart niet in kan wisselen? 
    Zijn er veel vragen van klanten die er niet uitkomen met het inwisselen van een kaart? Of gaat dat over het algemeen gewoon goed? 

Alvast bedankt! 

Groetjes, Paula 
    www.devrolijkeengel.nl
    Hoi @Paula 

1. Opzeggen kan altijd,  je hebt geen opzeg termijn je stopt gewoon  en zet de acceptatie uit.  De uitbetalingen zullen dan nog volgen of verrekend worden.

2. Je betaald altijd 10% van het bedrag wat besteed wordt dus bij kaart waarde van 50 en besteding van 25  betaal je 2.50  klopt.  

3. Ja,  de gebruiker heeft een account op VVVsite en ziet wat de (rest) waarde op de kaart is (kaart nr.) Wij vermelden dat de kaart niet weg gegooid moet worden na gebruik en is aan de klant zelf als zij  retour sturen. Ik heb aan de hand gehad dat een klant idd weggegooid had en niet wist dat de waarde weer terug gestort werd op de kaart. Met veel 55555 en 6666  heeft VVV dit netjes opgelost. ( vermeld duidelijk op je site dat je geen contacten terug geeft op een andere wijze dan betaald met VVV kaart) en verwijs daar ook naar. Trouwens dat moet ook van VVV.

4.  Hebben wij (nog) geen ervaring mee. Het moet volgens mij een online in te wisselen VVV kaart zijn maar dat ziet een klant snel genoeg  om dat het om een kaart code en pin code gaat  die vermeld staan op de kaart volgens mij.  Op een ouderwetse papieren kaart staat dat niet.

Veel succes,  heb je meer vragen?  bellen mag altijd.
    085-78 46 963
    Hey Albert, dank je wel voor je snelle reactie, top! 
    Dat zijn duidelijke antwoorden, dank je wel. 
    Wat betreft punt 3 zouden we het juist handig vinden om een retourbedrag juist wél op een andere manier terug te mogen geven (bijvoorbeeld overboeking op rekening, of een tegoedbon, etc) 
    Maar ik begrijp uit jouw antwoord dat je verplicht bent om het tegoed terug te storten op de kaart? 

www.devrolijkeengel.nl
    @Paula ; Als je op een ander wijze terug betaald  krijg je je Fee niet terug van VVV en dat wil je denk ik wel toch?  Daarnaast is het bij wet geregeld dat je op de zelfde wijze terug moet betalen dan dat de klant heeft betaald, tenzij de klant er om vraagt.  In ons geval heb ik de retour van een klant afgehandeld via Buckaroo en dan gaat de betaling altijd op de zelfde wijze als betaald. Later kwam de klant er achter dat zij het geld op de kaart terug heeft gestort gekregen.
    085-78 46 963
    Oh wacht, ik haalde even 2 dingen door elkaar... maar je schreef inderdaad dat je als retailer de fee terugkreeg. 
    Wederom bedankt voor je snelle antwoord :+1: :-) 
    www.devrolijkeengel.nl
    augustus 2018 aangepast
    @Albert_Wubs Dit is wat ik van de VVV als antwoord kreeg. Hoe het zit met de fee moet ik dan nog even navragen. Maar dat betekent dus blijkbaar dat je toch zelf als webshop mag kiezen hoe je een retourbedrag verrekent... 
    Indien een klant een bestelling retourneert dan kunt u zelf in uw voorwaarden opnemen hoe u hiermee omgaat. U kunt het geld terugstorten op de rekening van de klant, een eigen tegoedbon geven of inderdaad het kaartsaldo terugzetten op de kaart.
    www.devrolijkeengel.nl
    @Paula ; Lijkt me duidelijk dat de keus dus aan jullie zelf is,  Wij hebben er voor gekozen om het terug te storten op de kaart i.v.m. de fee, anders ben je dat kwijt. Maar dat is ook voor ons makkelijker i.v.m. de verwerking via Buckaroo. Wij hebben de koppeling via  Buckaroo lopen en dat gaat simpel en snel. Alles werkt op order nr. ideaal!  Wanneer de klant nadrukkelijk van te voren aangeeft kunnen we er rekening mee houden idd. Maar zal niet onze voorkeur hebben.
    085-78 46 963
    :+1:
    www.devrolijkeengel.nl
Log In of Registreer om te reageren.