Openen CSV in Excel

MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 216 moderator
Regelmatig komt de vraag voorbij hoe een export vanuit Retail (CSV-bestand) moet worden geopend in Excel. CSV staat namelijk voor Comma Separated Values, wat betekent dat de kolommen aangegeven zijn door middel van komma's. Wanneer je een CSV-bestand in Excel wilt openen, dien je rekening te houden met de volgende instellingen
  1. Open een leeg Excel-bestand.
  2. Kies bovenin voor Gegevens.
  3. Kies Van tekst en zoek in de pop-up naar de export. Het is belangrijk dat er nog geen wijzigingen in dit bestand zijn gemaakt en het dus ook nog niet eerder is geopend.
  4. Kies voor Gescheiden en zoek bij Bestandsformaat naar 65001: Unicode (UTF-8). Kies Volgende.
  5. Zorg er voor dat bij Gescheiden enkel Komma aan is gevinkt: al het andere vink je uit. Je ziet nu al een voorbeeld van je kolommen.
  6. Kies Voltooien en je gegevens staan nu in kolommen.
Deze werkwijze geldt voor alle exports vanuit Retail. Een ander (gratis) spreadsheetprogramma zoals Open Office heeft deze instellingen automatisch aan staan.
Lightspeed
Maartje Tindemans
Lightspeed Support Omnichannel
Lightspeed HQ
Getagd:

3 reacties

• Kathleen Van De VijverKathleen Van De Vijver Member Berichten: 13
    Hallo, heb je ook zo'n handleiding hoe je CSV in excel omzet op Apple?

• kielenkielen Member Berichten: 91 ✭
    @Maartje duidelijk verhaal. Het vreemde is dat vrijwel alle CSV bestanden die ik in excel open direct goed in kolommen wordt weergegeven. Hoef ik dus niets aan te doen, het gaat in een keer goed. Ik heb overigens geen idee waarom dat zo is.
    Kees Kielen

www.manivivendi.nl
  • Roel JongejanRoel Jongejan Member, Lightspeed Staff Berichten: 18 Lightspeed
    september 2018 aangepast
    Hallo, heb je ook zo'n handleiding hoe je CSV in excel omzet op Apple?

@Kathleen Van De Vijver
    Hallo Kathleen! De handleiding die mijn collega Maartje gepost heeft is voor Microsoft Excel op zowel Windows als macOS. Lukt het met het omzetten van een CSV op je computer? Anders hoor ik graag een reactie zodat ik je verder kan helpen!

kielen zei:
    @Maartje duidelijk verhaal. Het vreemde is dat vrijwel alle CSV bestanden die ik in excel open direct goed in kolommen wordt weergegeven. Hoef ik dus niets aan te doen, het gaat in een keer goed. Ik heb overigens geen idee waarom dat zo is.
    Dit kan aan de standaardinstellingen van je spreadsheet-programma liggen, die dus al op de juiste scheidingstekens ingesteld staan. :)
    Post edited by Roel Jongejan on
    Lightspeed
    Roel Jongejan
    Lightspeed Support Omnichannel + Restaurant
    Lightspeed HQ
Log In of Registreer om te reageren.