Export naar Google Analytics en Clicky verstoord

RoelRoel Berichten: 1 Member
Sinds donderdag 17 januari 2019 een enorme terugval van bezoeker/pageview-gegevens in Google Analytics (-80% t.o.v. voorheen). Dit komt niet (meer) overeen met de dashboardgegevens van de Lightspeed backoffice. Zo'n beetje alleen de verkopen worden nog geregistreerd waardoor de conversieratio zo ongeveer op 100% ligt. Een beetje onrealistisch nietwaar?
Daar wij in de week van 17 januari op vakantie waren, weet ik zeker dat er onzerzijds geen veranderingen aan de webwinkel hebben plaatsgevonden. Sinds enkele dagen heb ik ook Clicky.com geaktiveerd en daar doet zich hetzelfde probleem voor. (weinig of geen bezoekers)
De dashboard (bezoeker/pageviews)gegevens van Lightspeed vertonen echter geen extreme terugval over de hele maand januari tot nu toe. Er komen gelukkig wel orders binnen en controle van positionering in de zoekresultaten van Google levert geen vreemde resultaten op. Heeft iemand dezelfde ervaringen? En hoe is dit op te lossen? 

4 reacties

• citizen_zoocitizen_zoo Berichten: 70 Member
    27 januari aangepast
    Herkenbaar. Sinds vorige week 18 jan 2019.
    Exact hetzelfde opgemerkt.
    Daling van de gebruikers, pageviews etcetera (zie screenshot) zonder noemenswaardige daling van de opbrengt en een verbluffend hoge e-commerce conversieratio. 
    Messy data is bad data.
    Vanochtend de tracking code maar eens aangepast, gtag.js, en zojuist gecheckt. Het trekt weer bij. Moet nog wel een debug uitvoeren. 

• FOOFOO Berichten: 573 Member 
    Hier geen problemen met de bezoekers, lijken prima te kloppen en ook de conversie blijft op vergelijkbaar niveau. 
    Een paar maand terug liepen we hier wel tegenaan. Dat had destijds te maken met de cookies. Wanneer klanten de cookies niet accepteerden, werd het bezoek ook niet geregistreerd. 
    John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • citizen_zoocitizen_zoo Berichten: 70 Member
    @FOO die zomerdip, begonnen op The Fourth of June, herinner ik me nog goed. Dat waren de cookie instellingen. Toendertijd hadden wij daar ook paniek 😱 van zoals te zien in onderstaand screenshot.

@Roel dit probleem heeft te maken met de tracking code. Daar zijn verschillende versies van en ook verschillende methodes om deze te implementeren. De implementatie zoals bij @FOO hadden wij ook. Sinds kort niet meer. Waarom dat zo is, zou ik aan @Lightspeed moeten vragen. 

In elk geval kun je voor dit soort problemen het beste Google Tag Assistant gebruiken.
  • SharleneSharlene Berichten: 128 Moderator, Lightspeed Staff moderator
    @Roel check inderdaad nog even voor de zekerheid hoe de instelling staat voor de cookies via Instellingen > Website instellingen > Webstatistieken > Google Analytics:

De daling is door meerdere klanten aangekaart en lijkt met deze setting te maken te hebben (die normaliter uit stond), na het opnieuw uit zetten van de setting lijkt het probleem verholpen te zijn. 
Log In of Registreer om te reageren.