Taal toevoegen, goed idee of niet?

Hallo

Ik denk erover om in 2019 ook het Franstalige gedeelte van België en Luxemburg te gaan benaderen via www.kmstore.be

Als ik nu een extra taal op mijn shop activeer, dan worden alle URL's anders. Is dit überhaupt een goed idee? Of hoe pak ik dat het best aan zonder mijn huidige google positities en URL's kwijt te geraken?

Monique

11 reacties

• MarjaMarja Berichten: 84 Member
    Je nederlandse talige url's worden niet anders, die blijven gewoon zoals ze zijn. Als je een extra taal activeer, krijg je binnen die taal weer url's. Dus je behoudt je nederlands talige url's en krijgt er franse url's bij. Elk product of elke pagina heeft zo 2 url's. Hoe het met google zit, kan ik je helaas niet vertellen.

• Shop4SieradenDoosShop4SieradenDoos Berichten: 10 Member
    Beste @Monique Elliott,
    Het activeren van een extra taal heeft veel invloed op jouw SEO, omdat je URL's wijzigen. Google gaat dit zien als een nieuw domein. Wij hebben hierover contact gehad met Lightspeed. Zij raden aan om een .com als apart domein af te nemen en deze te koppelen aan een aparte/afzonderlijke shop. 

Met vriendelijke groeten,

Shop4SieradenDoos.nl

Bezoek onze website
    Voeg ons toe op Facebook
    Voeg ons toe op Instagram

• pahoehoepahoehoe Berichten: 73 Member
    @Shop4SieradenDoos
    Dus je bedoelt een afzonderlijke LS-shop met telkens andere landextensie? LS-shop met .nl en andere met .fr bijvoorbeeld? 

• Monique ElliottMonique Elliott Berichten: 11 Member
    @Shop4SieradenDoos, wij hebben een .be domein, daar is het normaal om FR en NL aan te bieden voor de twee landstalen. Lijkt me geen goed plan om naast mijn .be domein een .com voor Wallonië aan te maken, onze Franstalige landgenoten shoppen ook het liefst op een .be domein.

@Nynke, weet jij hier meer over? Ik ben vooral bang om mijn uitstekende posities op google kwijt te geraken als de URLs veranderen van pakweg www.kmstore.be/product naar www.kmstore.be/nl/product

Moeten we dan ook persée die hreflang tags (laten) plaatsen? Of is de sitemap van Lightspeed voldoende duidelijk voor Google?
  • FrankFrank Berichten: 52 Member
    Ik heb zelf ook een taal toegevoegd nadat ik eerst iets meer dan een jaar alleen één taal had. Ik heb daar niks van gemerkt.

Sterker nog als ik nu een URL van mijn shop zonder de extra nl in de browserbalk plak en op enter druk. Bijvoorbeeld www.yourshop.nl/product dan is de landingspagina waar ik naartoe gestuurd wordt www.yourshop.nl/nl/product. Mijn inziens kun je dus gewoon een taal toevoegen zonder nadelige gevolgen. 

• JoeyJoey Berichten: 142 Administrator, Moderator, Lightspeed Staff moderator
    Wanneer product URL's veranderen wordt er automatisch een 301 redirect aangemaakt die verwijst naar de nieuwe URL. Deze 301 redirects zouden de negatieve inpact van zo'n verandering moeten tegengaan.
    Verder hoef je in Google Console niets te wijzigen als je de sitemap.xml al hebt toegevoegd. Er wordt automatisch een Sitemap gemaakt voor elke taal. Handmatig opnieuw laten indexeren na zo'n verandering is wel handig.

eCom Support Team
    Lightspeed HQ
  • MaxxMaxx Berichten: 1 Member

En voor Google ads verandert er ook niks??

• citizen_zoocitizen_zoo Berichten: 64 Member
    13 februari aangepast

hreflang implementatie is ook wel handig.

@Joey doen jullie niks mee, toch?

• JoeyJoey Berichten: 142 Administrator, Moderator, Lightspeed Staff moderator

@citizen_zoo op dit moment is Hreflang niet geïmplementeerd, je kan hier een langere discussie vinden over dit onderwerp: https://community.lightspeedhq.com/nl/discussion/388/hreflang-tags-rich-snippets

eCom Support Team
    Lightspeed HQ
  • citizen_zoocitizen_zoo Berichten: 64 Member

Die discussie ken ik al :) Maar goed, het staat dus niet bij jullie op de planning @Joey ?

• DaveSDaveS Berichten: 2 Member

Ook ik zou graag zien dat Lightspeed dit (HrefLang) oppakt.

Lightspeed geeft zelf aan in hun "SEO Cheat Sheet 2018" dat dit een van de belangrijkste on-page SEO elementen is. Vervolgens staan er drie opties voor implementatie met wat kluitje/riet info. Als de url's van je produktpagina's in verschillende talen niet direct met elkaar te associëren zijn, vergen alle drie de opties ( [email protected]:-) veel handwerk om te implementeren èn om up-to-date te houden.

Mijns inziens is de enige logische plek om dit te realiseren de backoffice page waar je je produkteigenschappen invoert/wijzigt. Immers: deze pagina heeft alle benodigde url's en taalgegevens bij de hand en kan in één keer de benodigde hreflang tags voor alle taalvarianten toevoegen. Dit voorkomt ook fouten bij wijzigen van produkt-url's.

Er zal alleen wel een (handmatige/geautomatiseerde) "inhaalslag" gemaakt moeten worden voor de al bestaande produktpagina's. Misschien is dit de drempel?

Alle achteraf/3rd party oplossingen lijken mij in ieder geval foutgevoelig en onnodig complex.

Log In of Registreer om te reageren.