Vanaf 19-02-2019 verboden kosten EU creditcards te rekenen voor klanten

palmaverdepalmaverde Member Berichten: 4
februari 2019 aangepast in Veiligheid en betalen

Het is sinds 19-02-2019 verboden de kosten van bepaalde creditcards van klanten binnen de EU door te bereken naar de klant. Echter kosten van creditcards buiten de EU mogen wel doorberekend worden, als de Payment provider buiten de Eu is gevestigd (zoals PayPal, American Express etc.)

Zie o.a. de link: https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/artikel.aspx?ID=95

17 reacties

• palmaverdepalmaverde Member Berichten: 4
    februari 2019 aangepast
  • IreneOIreneO Member Berichten: 19

@palmaverde helaas kunnen we niet instellen het onderscheid tussen een creditcard binnen of buiten de EU, had ik nagevraagd bij Mollie.

Hoe doe jij dat?

• FrankFrank Member Berichten: 103 ✭
    februari 2019 aangepast

Het is dan wel vreemd dat als er nog maar 0.3% gerekend mag worden voor niet zakelijke creditcards door deze maatschappijen Mollie nu nog steeds 1,8% voor alle niet zakelijke creditcards in rekening brengt.

Een onderdeel van de PSD2 is de regulering van creditcardtoeslagen. In Europa geldt de Verordening (EU) 2015/751: de Interchange Fee Regulation (IFR). De IFR legt limieten op aan het niveau van interbancaire vergoedingen. Met betrekking tot debitkaart-transacties is de afwikkelingsvergoeding per transactie max. 0,2% van de waarde van de transactie. Voor creditcard-transacties is dit max. 0,3%. Het gaat hier dus om de kosten tussen de creditcardmaatschappij van de consument en de acquirer, d.w.z. de bank van de merchant (d.w.z. het (reis)bedrijf dat het product of de dienst heeft verkocht). 

De basisregel onder de PSD2 is dat een bedrijf de betalende klant een vergoeding mag vragen voor het gebruik van een bepaald betaalinstrument. Als een bedrijf om een vergoeding verzoekt, mogen de kosten niet hoger zijn dan de directe kosten die de begunstigde maakt voor het gebruik van dat specifieke betaalinstrument.

Uitzondering op de basisregel in de PSD2 is dat bedrijven géén vergoedingen meer mogen vragen voor het gebruik van betaalinstrumenten waarvoor interbancaire vergoedingen worden gereguleerd krachtens de IFR

Consumentenkaartbetalingen van b.v. Visa en Mastercard vallen onder de IFR. Het interchangetarief is opgenomen in de Merchant Service Charge dat je als bedrijf moet betalen voor de acceptatie van een kaart. 

Hoe gaan jullie om met PSD2 dat we geen kosten meer mogen berekenen voor gebruik Ideal en de meeste creditcards?

1) doorberekenen kosten aan klant? (nadeel productprijzen ook hoger)

2) Bij kleine orders probleem

3) Geen creditcard betalingen aanbieden. Klantverlies?

• FrankFrank Member Berichten: 103 ✭

Ik heb nooit iets van kosten doorberekend naar klanten voor het gebruikmaken van een betaalmethode. Deze kosten zitten allemaal in de marges verwerkt. Ik heb dan ook te maken met eigen import en redelijk goede marges waardoor ik het verschil tussen een paar cent voor ideal of een paar euro voor creditcard betalingen op de koop toe kan nemen.

Het is moeilijk te zeggen wat iemand anders zou moeten doen. Het heeft denk ik alles met je marges en assortiment te maken hoe je hier mee om zou moeten/kunnen gaan.

• FOOFOO Member Berichten: 750 

Het idee achter het verbod op toeslagen is dat klanten dan gemakkelijker kiezen voor een andere betaalmethode. Wie tot nu toe niet extra wilde betalen, had niet overal volledige keuze. Het is Brussel een doorn in het oog dat er zo weinig te kiezen valt als het op betalen aankomt.

Naar mijn idee gaat dit juist averechts werken. Ik zit er hard aan te denken om Creditcard betalingen dan maar van de site te gooien. Via Paypal kan een klant nog wel met zijn Creditcard betalen, maar daarvoor mag ik dan in ieder geval wel (de werkelijke) kosten berekenen.

Ergens zullen webwinkels de betaalkosten toch terug moeten verdienen. Dan is het volgens mij vrij normaal om de "gebruiker" ook te laten betalen? Nu moet je door andere prijsverhogingen de kosten verdelen over al je klanten.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  •  @IreneO schreef: "helaas kunnen we niet instellen het onderscheid tussen een creditcard binnen of buiten de EU, had ik nagevraagd bij Mollie."

Bij hun tarieven hebben ze wel onderscheid in binnen en buiten Europa....

februari 2019 aangepast

@Marja klopt, maar in de backoffice kan ik dat onderscheid tussen binnenlandse en buitenlandse creditcard betalingen niet instellen.

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,033 

Het idee achter het verbod op toeslagen is dat klanten dan gemakkelijker kiezen voor een andere betaalmethode. Wie tot nu toe niet extra wilde betalen, had niet overal volledige keuze. Het is Brussel een doorn in het oog dat er zo weinig te kiezen valt als het op betalen aankomt.

Ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan normaal dat als je ergens minder voor wilt betalen je niet alle keuze hebt. De keuze IS er wel, maar als je het er niet voor over hebt om ergens (wat nou eenmaal duurder ís) iets extra voor te betalen, dan is dat je eigen keuze. Toch?

Moeten de extra kosten voor A-merk artikelen straks ook gelijk komen te liggen met huismerk artikelen? Zo jammer dat als je niet extra wilt betalen je niet alle keuze hebt uit het gehele assortiment! Daar moeten we wat aan doen! Weet je wat? We maken de dure chocoladepasta net zo goedkoop als de budget chocolade pasta. Dat is handig, want zo hebben klanten die alleen goedkope artikelen willen kopen óók de keuze uit dure chocoladepasta. Probleem opgelost! 🤓

Als je vlak voor de deur wilt parkeren omdat dat lekker makkelijk is betaal je parkeergeld. Zo betaal je voor een goed plekje. Heb je dat er niet voor over? Prima, dan rij je een blokje om en zet je de auto 2 straten verder en loop je 5 minuutjes. Moeten we het parkeergeld afschaffen zodat iemand die geen geld voor parkeren over heeft óók straks van het beste plekje kan genieten?

Er zijn nou eenmaal goedkopere en duurdere betaalmethoden. Als we verplicht worden om (bijvoorbeeld) achteraf betalen aan te bieden etc. dan vind ik dat als wij geen geld daarvoor mogen doorberekenen, wij daar als tussenpersoon óók geen geld meer voor berekend moeten krijgen. Eerlijk is eerlijk.

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,033 

Wat is de volgende stap? Dat Brussel bepaalt dat we geen geld meer mogen vragen voor de verzendkosten? Straks is het "een doorn in het oog van Brussel" dat mensen steeds maar verzendkosten moeten betalen als ze een bestelling plaatsen. Weet je wat? Webshops mogen geen verzendkosten meer berekenen. Dan hebben mensen lekker veel keuze als het om pakketjes bestellen aankomt. Kunnen ze lekker bestellen zonder dat ze rekening hoeven houden met verschillende verzendprijzen bij alle webshops.

Top! 👍️

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • MNTMNT Member Berichten: 81 ✭

Maar het geld komt toch wel binnen? Is het niet als "betaalkosten" dan zit het wel in de productprijs. En dat zorgt er weer voor dat klanten die normaal voor een gratis betaalmethode gekozen hadden alsnog betalen voor de dure methode.

• CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 218 ✭

@IreneO ik heb er net even naar gekeken, maar volgens mij lukt het wel. Als je naar betaalmethode lightspeed payments in de backoffice gaat, kan je klikken op Kosten per methode . Daar kan je dus extra kosten alleen voor AmericanExpress aangeven.

@CelticWebMerchant dank voor je bericht.

Ik bedoel het verschil tussen binnenlandse en buitenlandse betalingen via een creditcard is technisch geen onderscheid in te maken. Nl creditcard betaling is goedkoper dan buitenlandse betaling. Voor de NL creditcard betalingen mogen we geen kosten meer doorbereken.

• CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 218 ✭

@IreneO aaah, thanks voor de verduidelijking. Daar heb je gelijk in inderdaad!

Ik krijg nog info over bij welke betaalmethoden we nu wel/niet kosten mogen doorberekenen. Voor zover ik op internet gevonden had wel: Paypall, Visa en American Express, de rest niet.

• [Verwijderde Gebruiker][Verwijderde Gebruiker] Berichten: 0 ✭

@IreneO dit geldt voor betalingen binnen de Europese Unie dus niet alleen voor Nederlandse betalingen. Dit staat bijv. op de site van sisow:

""In de richtlijn staat dat lidstaten ervoor moeten zorgen dat begunstigden (de ondernemer die de betaling ontvangt) geen toeslagen meer mogen vragen voor het gebruik van enkele specifieke betaalinstrumenten. Zowel de bank van de ondernemer als de bank van de consument moet in de EU gevestigd zijn. Betreft het een betaling van een consument buiten de Eurozone, dan bent u niet gebonden aan deze regels.""

@Marja dank voor je bericht.

Ik heb inmiddels de volgende info gekregen:

Het verbod komt erop neer dat ondernemers, zowel online als offline geen vergoeding (kosten) meer mogen vragen aan Europese consumenten voor het gebruik van credit- of debitkaarten/rekeningen (zoals betalingen via iDEAL, Bancontact, Giropay, SOFORT, Creditcards en EPS.) Is de consument en zijn bank gevestigd buiten de EU, of is de klant een zakelijke partij? Dan mogen er gewoon nog toeslagen (kosten) doorberekend worden aan de consument.

Denk bijvoorbeeld aan PayPal, Afterpay, American Express of Diners Club

Dit even voor de verduidelijking om welke betaalmethoden t gaat.

Log In of Registreer om te reageren.