Fulfilment: ervaringen en tips

FOOFOO Berichten: 592 Member 

Door het maar blijvend stijgende aantal orders, moet ik keuzes gaan maken:

• Alles zelf blijven doen en dus de groei remmen
  • Personeel aannemen (en dus ook een ander pand zoeken)
  • De kinderen van school halen en mee laten werken
  • De zendingen (deels) uitbesteden

Optie 2 is voor mij eigenlijk geen optie, slechte ervaringen mee.

Optie 3 kan wat lastig worden, omdat mijn vrouw het er nog niet helemaal mee eens is. πŸ€”

Blijven over Optie 1 en 4. De eerste kan, de omzet en marge zijn momenteel prima, maar voor mijn gevoel is het zonde om de groei tegen te gaan. Er valt nog zoveel meer uit de shop te halen!

Dus dan blijft Optie 4 over: uitbesteden. De beste optie lijkt mij fulfilment, maar hier heb ik geen enkele ervaring mee. Zijn er meer Lightspeed gebruikers die fulfilment gebruiken? Hoe zijn de ervaringen? En aan wat voor kosten moet ik denken?

In eerste instantie zal het om een beperkt (kern) assortiment gaan. Dit zijn de hardlopers, welke dagelijks meerdere keren besteld worden. Het moet dus mogelijk zijn om zelf te bepalen welke orders we uitbesteden en welke niet.

John | Fietsonderdelen Outlet
De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
<1

52 reacties

• PaulaPaula Berichten: 875 Member, Beta tester 

Optie 3 zijn wij nu ook langzaam aan aan het implementeren, prima zaak! Helaas is in ons geval de school het er niet mee eens, dus hebben we besloten om haar buiten schooltijden in het bedrijf mee te laten werken. Tot nu toe stopt ze alle muntjes en sleutelhangers in zakjes en ruimt ze op het postkantoor alle gescande pakketten in de PostNL kast in. Maar dat gaan we binnenkort maar even flink opschalen. Ik bedoel, kom op... ze is VIJF! En twee weken! πŸ™„

Maar hier helaas nog geen fulfillment, dus ik kan je geen nuttig advies geven.

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • woesteslagerwoesteslager Berichten: 8 Member 

Wij maken gebruik van een fulfilment bedrijf en dat bevalt prima. Voorraadbeheer, orderpicken en verzenden kan je prima uitbesteden. Vaak reken je als ondernemer jouw eigen uren niet, zou je dat wel doen dan valt het best mee qua kosten. Ligt ook een beetje aan het orderbedrag natuurlijk.

Léon | De Woeste Grond

Online slager voor Meukvrij natuurvlees

• PatrickvdHeijdenPatrickvdHeijden Berichten: 103 Member, Beta tester βœ­ο†™

Hallo John, wij werken al ruim 1,5 jaar samen zeer tevreden samen met een fulfillment partner "Audax". Ze hebben al een goede koppeling met Lightspeed lopen en zijn ontzettend accuraat en gedreven. Audax is bij de rest van Nederland vooral bekend van de tijdschriften distributie, zij verzorgen dat voor vrijwel alle weekbladen in Nederland (Ako, Bruna, supermarkten), maar zijn dus ook goed in stuks verpakkingen en grote pakketten. De kosten zijn vaak de dingen waar je zelf rekening mee moet houden... zelf doen is altijd goedkoper, maar wij hadden geen behoefte om iedere avond nog tot diep in de nacht door te gaan met pakketten pakken, inkoop uitpakken en in de vakken zetten. Ik zou nu niet meer terug willen! Voel je vrij om even contact op te nemen met mij (of met Audax, John van Esch is de man die je dan moet hebben)

Groet,
    Patrick van der Heijden
    www.sceneryworkshop.nl
  • FOOFOO Berichten: 592 Member 

Iedereen bedankt voor de info, ook buiten het forum om! Vanavond voor mezelf maar eens een aantal (knel)punten, vragen en wensen op papier gezet. Op basis daarvan meer info aangevraagd bij een aantal fulfilment bedrijven die mij het meest aanspreken.

Het zou enorm veel rust geven wanneer ik niet zelf de bestellingen (allemaal) hoef te versturen. Het is de laatste tijd iedere middag weer flink aanpezen. Dat uitbesteden dan wat meer kost, is logisch en hoeft ook niet erg te zijn. Personeel is ook duur en brengt véél meer zorgen en werk met zich mee. Als ik de extra kosten kan compenseren met extra omzet, zou dat heel mooi zijn.

• ChichaChicha Berichten: 57 Member 
    6 maart aangepast

Ik maak ook gebruik van Fulfilment. Kijk eens naar iwl. Zeer tevreden mee.

Niet al te groot, zeer responsive, weinig issues, weinig foute leveringen. Ik heb zeker omzetstijging gezien doordat ik tot later kan verzenden en meer tijd heb voor marketing en andere zaken. Hebben een koppeling met LS, denken met je mee. Kortom top partij.

@Chica thanks! Deze was ik inderdaad ook tegen gekomen, maar heb ik links laten liggen door de website. Wanneer je deze bezoekt, krijg je een beveiligingsmelding i.v.m. een ongeldig certificaat. Dan twijfel ik gelijk over hoe ze omgaan met de beveiliging van klantgegevens.

Waar ik met name naar op zoek ben, is een fulfilment partner die flexibel is met de inname van ons assortiment. We hebben een vast kernassortiment dat we uit eigen voorraad leveren. Maar daarnaast leveren we ook artikelen op bestelling. Ik denk dat dit laatste nog een uitdaging wordt met fulfilment.

• Alex LeistraAlex Leistra Berichten: 68 Member 

Moeilijke keuzes hoor.

Wanneer doe je het goed? Dat blijkt altijd achteraf.

Bij ons speelde deze vragen enkele jaren geleden.

Wij hebben uiteindelijk de keuze gemaakt dat mijn vrouw , die in loondienst werkte , is gestopt bij de baas en is mee het bedrijf in gegaan.

Een groot risico , zowel financieel , alsook de vraag of dit wel goed zou zijn voor de relatie....

Bij ons heeft dit echter perfect uitgepakt , mijn vrouw verwerkt bijna alle bestellingen en ik heb het grootste deel van de dag mijn handen vrij om de webshops te laten groeien.

6 maart aangepast

Oh wat raar. Ik krijg geen melding hoor. https://iwl.nl/

Ze zijn heel flexibel, neem eens contact met ze op. Ze zijn Iso en Skal gecertificeerd, zijn zeer secuur met klantgegevens. Goede prijzen. De moeite waard om te overwegen

Post edited by Chicha on
  • SharaidaSharaida Berichten: 10 Member 

Hi John,

ik sluit me ook aan bij @Chicha. Werk nu twee jaar samen met IWL en ben erg tevreden. Ze heten inmiddels Sidekix (https://sidekix.nl/).

Het fulfilment uitbesteden raad ik zeker aan. De tijd die je daarmee bespaart kan je besteden aan taken die meer waarde toevoegen en meer vrije tijd ;).

En wat zijn de kosten daar? toen wij gingen rondvragen had je de normale verzendkosten en een x bedrag per bestelling , en daarbuiten ook nog kosten als ze vracht van je binnen kregen en kosten per vierkante meter die je van het magazijn benut , die kosten waren hoger dan dat we nu aan een pand van 250 vierkante meter betalen.

@Alex Leistra Dat het meer kost dan je zelf kwijt bent aan verzenden en huur, zal zeker kloppen. Alleen moet je kijken naar de besparing en wat je er mee terug wint. Je bespaart niet alleen op personeel en huur, maar ook op verpakkingsmateriaal, zoals dozen, tape, etiketten, etc.

In mijn geval bespaar ik niet op personeel, omdat ik dat niet heb (en ook niet wil). Wel win ik er dagelijks een uur of 5-6 mee die ik kan gaan besteden aan waar ik goed in ben: de webshop verder uitwerken, marketing en het vinden van de juiste artikelen voor de juiste prijzen.

Verder kan de webshop tijdens mijn vakantie door blijven draaien. Ook kan ik nu gaan werken met "Voor xx:xx besteld, morgen in huis", wat zeker de conversie zal verhogen.

Uiteindelijk moet je onderaan de streep kijken wat je overhoudt. In mijn geval moet ik nu al de omzet te veel afremmen, om niet in de problemen te komen met de verzending. Door uit te besteden, verwacht ik alleen dit jaar al minimaal 10.000 orders extra te kunnen verwerken. Dus voor mij ontzettend interessant!

@Chicha en @Sharaida bedankt voor de tip! Ik heb Sidekix eens bekeken en vond daar een bestand met aanlever vereisten. Wanneer ik die zo bekijk, geloof ik niet dat ze voor ons flexibel genoeg zijn.

Er staan voor komende week inmiddels 2 afspraken gepland, dus die maar eens afwachten. Ook in de buurt hebben we een zakelijke relatie gevonden die het eventueel voor ons uit handen kan nemen. Iets minder professioneel, maar wel flexibeler verwacht ik.

• CelticWebMerchantCelticWebMerchant Berichten: 167 Member βœ­ο†™

Ik zou aanraden om een partij in de buurt te nemen, zodat je, als je dat wil, gemakkelijk langs kan gaan. En vooral je (prijs)afspraken goed op papier zetten.

Cross-docking is op de één of andere manier erg moeilijk voor veel fulfilmentbedrijven, helaas zullen daar mogelijk ook extra kosten bij komen.

• VoerOnlineVoerOnline Berichten: 28 Member 

Ik ben er van overtuigd dat fulfilment veel meer voordelen heeft dan nadelen.

Sins wij de overstap hebben gemaakt naar PUPS fulfilment service in Breda, zijn wij ruim 200% gegroeid in 4 maanden tijd, en wij blijven nog altijd groeien.

De grote voordelen voor ons zijn onderanderen dat we nu ook bestellingen van zondag op maandag al kunnen leveren. En een nog groter voordeel is dat we cut off time 18:00 uur naar 23:00 hebben kunnen verzetten. 

En je hoeft je nooit meer zorgen te maken met vakantie, ziekte verlof van je zelf of personeel, ideaal.

Je houd op deze manier echt veel meer tijd over voor webshop, marketing, klantenservice, en geen stress meer eind van de dag.

Hun zorgen altijd voor het juiste verpakkings -en beschermingsmaterialen van verschillende formaten dat is ook een hele zorg minder. Daarbij werken ze bij PUPS Fulfilment met THT wat voor ons natuurlijk van groot belang is ivm houdbare producten. Zo hou je zeer gemakkelijk overzicht over je voorraad en houdbaarheid.

Wat voor ons ook heel belangrijk was in de keuze van het juiste fulfilment bedrijf was de communicatie, bij PUPS werken ze met korte lijntjes en je hebt altijd 1 aanspreek punt voor al je verzendingen, en niet onbelangrijk ze werken met een WMS systeem met koppeling naar Lightspeed. daardoor worden al je besteling automatisch door geschoten naar het Fulfilment bedrijf en zo voorkom je veel fouten. Zelf krijg toegang tot het WMS systeem met een eigen inlog mocht je zelf iets willen verander in een order dan kan dat gewoon, toevoegen, crediteren, actueel overzicht van voorraad enz.

Kortom er valt echt een hele last van je schouders. Wij hebben 1 vaste prijs afgesproken voor alle verzendingen 

van 0 - 30 kg per pakket. in de prijs zit in ons geval alles, inslag, opslag, onbeperkt aantal artikelen, en volumen, verpakking, verzendkosten, dus geen verborgen kosten en verrassingen eind van de maand.

Vers & Gezond voor Kat en Hond
    www.voeronline.nl

• PietervanDulstPietervanDulst Berichten: 9 Member 

Hoi,

We hebben gewerkt met Montapacking, echter kwamen wij er achter dat het toch wel heel duur was. Met name producten die je niet veel verkoopt waar je toch kosten voor betaald.

Het voordeel laten ophalen en leveren in het weekend was een plus punt. Echter merkten wij dat niet bij onze omzet, daarnaast vind ik nu ook dat de retouren een stuk makkelijker omdat wij deze zelf doen. Hier moesten we ook best wat kosten voor betalen.

Helaas kan ik de positieve ervaring niet delen, we konden ook nog eens € 1,00 per SKU afrekening toe we daar weg wilde gaan.

Inmiddels 2 gesprekken gehad: met Montapacking en Active Ants. Beide spreken mij erg aan. Met wat kleine aanpassingen moet het niet al te veel problemen geven om de bestellingen via hen te laten versturen.

Tarieven zijn erg lastig te vergelijken. Een enorme lijst met tarieven voor de verschillende handelingen / materialen. In beide gevallen krijg je wel een rekenvoorbeeld en Montapacking deed ook een inschatting van de (all-in) gemiddelde kosten per pakket (vielen me zeker niet tegen).

Ik ben dan ook met name benieuwd naar ervaringen met deze 2 partijen. Dus als die er zijn, zou ik ze graag horen! En ik ben ook benieuwd hoe de checkout van beide er in de webshop uit komt te zien. Wie heeft er een shop waar ik deze kan bekijken?

17 maart aangepast

Post edited by Chicha on

Zou kunnen, maar die partij voldoet niet aan mijn vereisten. Wel ben ik benieuwd wat je daar gemiddeld betaalt per order?

Momenteel heb ik een voorstel liggen waarmee ik 1,75 duurder uit ben vergeleken met mijn normale gemiddelde transportkosten.

@FOO ik ben erg benieuwd of je nog verder gegaan bent met het fulfilment idee. Ik had niet gedacht dit ooit te zeggen, maar we zitten er nu serieus sinds een aantal dagen aan te denken....

www.devrolijkeengel.nl

Zeker! Vorige week maandag is onze voorraad verhuisd naar Montapacking en sinds afgelopen week versturen zij ook onze pakketten.

Oeh, spannend! Ik ben stiekem wel heel benieuwd hoe het bevalt. Zou je ons op de hoogte willen houden?

www.devrolijkeengel.nl

En mag ik vragen waarom je voor Montapacking hebt gekozen ipv ActiveAnts? ActiveAnts kwam op mij wel erg positief over (geen contact mee gehad, enkel via zoeken op internet)

www.devrolijkeengel.nl

Montapacking is voor mijn gevoel een stuk flexibeler. Ze werken met 10 kleinere vestigingen, terwijl Active Ants vanuit 1 centraal punt werkt.

Omdat ik veel cross-dock bestellingen heb en ook diverse grotere producten, sluit Montapacking beter aan op mijn wensen.

Ik zie daar bijvoorbeeld een tarief staan van €7,64 all-in per pakket , all-in klinkt leuk , maar er zullen toch ook nog kosten bijkomen voor vooraadbeheer , ruimte , bestellingen inboeken etc , of is dit echt alles wat ze rekenen?

Dat zit in principe bij de all-in prijs inbegrepen. In principe, want het is een gemiddelde inschatting die ze maken. De uiteindelijke prijs is van veel factoren afhankelijk.

Wij besteden gelukkig wat meer orders uit (300-1000 per maand waren nog wel zelf weg te werken), dus de basis is in ons geval een stuk gunstiger. Nu even afwachten hoe het gemiddeld uitpakt met grote aantallen artikelen in 1 order en grote volumes (buitenbanden).

wij doen er ook veel meer , was maar een voorbeeld. Ik kan echter niet geloven dat deze tarieven alles omvatten. wij zouden dicht tegen het tarief van €6,54 aan zitten. Maar als ik nu onze verzendkosten , verpakkingsmateriaal , huur van onze loods , verwarming , telefoon , internet en alles bij elkaar optel ben ik nu veel duurder uit , dan kan ik mijn bedrijf hier beter opdoeken en alles daarnaartoe verhuizen , ben ik goedkoper uit en kan ik mij met andere dingen bezig houden. Het enige nadeel is dat onze fysieke winkel dan geen verkopen meer heeft. Ik ga daar ook maar eens kritisch navraag doen , deze tarieven kunnen niet incl. ruimtehuur , goederen ontvangen en inboeken zijn , lijkt mij echt onmogelijk. Ik vind het ook heel akelig wat jij zegt , in principe , en afwachten , brrrrrrr

Dan zou ik zeker eens navraag gaan doen.... De tarieven zijn zeker scherp, maar ook realistisch denk ik. We zijn niet voor niets over.

Voor ons zijn de prijzen alleen moeilijk in te schatten, omdat we hele verschillende bestellingen hebben. Orders van maar 1 artikel, maar ook van tientallen. Orders van een paar remblokjes die in een brievenbusdoosje gaan, maar ook van fietskratten en buitenbanden die in een enorme doos moeten. Heel moeilijk vooraf in te schatten waar je dan op uit komt.

Op basis van een inschatting hebben ze een voorbeeld berekening gemaakt en daar ben ik zelf mee aan het stoeien gegaan. Voor ons kan het naar verwachting prima uit, al zullen we sommige prijzen wel nog eens goed gaan bekijken.

8 april aangepast

(bij het teruglezen komt onderstaande post negatief over, maar even voor de duidelijkheid, dat is NIET zo bedoeld! Het zijn oprechte vragen omdat ik niet snap hoe het precies zit. Dus even door de "negativiteit" heenlezen als dat zo overkomt aangezien dat niet mijn bedoeling is)

Ik zit ook even op de site van Montapacking te kijken, maar wat ik niet snap is dat er staat:

Als u iets wilt gaan gebruiken, wilt u toch gelijk duidelijk weten wat het precies kost?

Om u daarmee van dienst te zijn kiest Montapacking voor een heldere en transparante prijsstructuur.

Met onze all-in-fulfilment pakketten is het direct duidelijk wat u betaalt voor uw fulfilment!

En ook voor verpakken leggen wij een heldere duidelijke offerte neer!

Met daaronder exact de prijzen per pakket (gebaseerd op het aantal orders per maand)

Maar vervolgens staat er een link naar "offerte aanvragen". En @FOO jij zegt ook dat de prijzen verschillen per pakket.

Wat is dan het nut van bovenstaande verhaal met die duidelijke prijzen eronder?

Waarom moet er een offerte aangevraagd worden? En waarom verschillen de prijzen per webshop of per order?

Wij zitten bijvoorbeeld op 300-1000 orders per maand. Ok, 7,64 euro per pakket all-in. Klaar.

Waarom moet er dan nog een offerte aangevraagd worden? Het is toch gewoon 7,64 per pakket all-in? En zo niet, wat hebben die 4 prijslabels dan voor zin?

Het is niet negatief bedoeld, ik snap dat het zo overkomt, dat is niet de bedoeling! Ik snap het gewoon niet, dus ik zou graag willen weten waarom het zo is.

Wij zitten er namelijk ook aan te denken.

www.devrolijkeengel.nl

Precies , zo sta ik er ook in. We horen graag wat het nu uiteindelijk allemaal gaat kosten , maar deze zogenaamde all-in prijzen , dat is niet de uiteindelijke prijs , absoluut onmogelijk , maar ik lees hierboven al allemaal mitsen en maren , je bent ergens ingestapt , en hebt eigenlijk geen idee wat het uiteindelijk kost. Ik hoop oprecht dat het goed gaat , en dat dit daadwerkelijk de kosten zijn , maar dat gaat niet waar zijn.................

het heeft voor mij ook geen enkele zin om een offerte te vragen , want jij hebt dit al gedaan en weet niet wat je gaat betalen schrijf je zelf.

Lekker transparant dan.

Log In of Registreer om te reageren.