Voorraad beheer klopt niet

LorenzoLorenzo Member Berichten: 10
Beste allemaal,

Wij maken gebruik van zowel Retail als eCom en de voorraad beheer klopt al maanden van geen kant.

Voorraad beheer in eCom ging kon voorheen (Seoshop) negatief staan.
Stel klant koopt een artikel wat je niet direct op voorraad hebt maar wel kan leveren via de leverancier, zou het artikel van 0 naar -1 moeten gaan.
Omdat dit nu niet meer gebeurd word je voorraad stand compleet om zeep geholpen.

A. Klant koop artikel zoals hierboven omschreven.
Voorraad aantal van artikel stond op 0 en blijft nu op 0 staan omdat hij niet meer negatief kan staan.
Ik wil artikel inkopen via leverancier maar nu blijkt dat de leverancier het betreffende artikel niet meer in zijn assortiment heeft of dat het betreffende artikel ook bij hun uitverkocht is.
Klant verzoekt hierop de bestelling te annuleren wat ik dan ook doe op verzoek van de klant.
Artikel schiet hierdoor van 0 naar 1 omdat als ik een bestelling annuleer, je niet de optie krijg of ik mijn voorraad wil bijwerken. 
(Die optie krijg je wel als je een creditering uitvoert).

B. Zelfde verhaal, klant koopt artikel die niet op voorraad is in onze shop maar dit keer kon ik hem wel bestellen bij de leverancier. Artikel staat qua voorraad gewoon nog steeds op 0 omdat Lightspeed het niet voor elkaar krijgt een aangekocht artikel een negatieve waarde te geven.
Nu gebruik ik in Retail de mogelijkheid om Inkooporders in te voeren. Ik krijg mijn bestelling binnen van de leverancier waar de klant zijn artikel ook bij zit. Ik zet in de inkooporder dat alles netjes door ons ontvangen is en voeg deze toe aan de voorraad. 
(Voor degene die geen Retail hebben, je hebt hier dan een knop zodat je alle binnen gekomen artikelen in 1x kan toevoegen aan je voorraad).
Het artikel van de klant word nu dus als voorraad bijgeboekt terwijl hij eigenlijk al verkocht is waardoor je voorraad dus niet meer klopt.

Nu heb ik hier wel een work arround voor maar m.i. zou het systeem moeten zien van de artikelen die ik ontvangen heb welke reeds verkocht zijn en hier automatisch de aantallen op moeten aanpassen eer ik op de knop toevoegen aan voorraad klik.

Gezien het feit dat dit best een essentieel onderdeel is van een webwinkel mag hier m.i. best een hogere prio op gezet worden. Vind het een slechte zaak dat dit al bijna een half jaar (waarschijnlijk langer maar zo lang zit ik bijna op eCom in combinatie met Retail) speelt zonder dat er ook maar vooruitgang van te zien is en dit probleem opgepakt is.

9 reacties

• Sten HurkmansSten Hurkmans Member Berichten: 2
    Wij hebben daar ook last van. Ik heb al een aantal keer met lightspeed over dit probleem gebeld, echter zeggen ze dat dit heel moeilijk is in het systeem om een voorraad op -1 te krijgen en dat ze hieraan werken. Echter duurt dit nu al meer dan een jaar en hebben ze tot heden geen oplossing.

Het is heel verwarrend als een klant een grote order maakt en hierdoor gaat de voorraad beneden 0. Je moet dan op een omslachtige manier kijken hoeveel producten je bij de leverancier moet bestellen. Zijn deze producten in bestelling en worden er nog meer dezelfde producten besteld wordt het heel verwarrend om de goede voorraad in te voeren en zijn wij altijd genoodzaakt om de producten handmatig te tellen en deze waarde als voorraad in te voeren ipv het geleverde aantal producten van de leverancier.
  • LorenzoLorenzo Member Berichten: 10

Echt SUPER SLECHT dit!

In SeoSHOP was dit nooit een probleem tot ze Retail aan eCom hebben gekoppeld. Maar er schort meer niet aan dit systeem want ik annuleer een artikel bij een order waardoor het systeem zou moeten denken dat er 1 retour is gekomen en nu dus 1 op voorraad is. Nu staat mijn voorraad in eCom op 1 en het zelfde artikel in Retail op 0.

• Albert_WubsAlbert_Wubs Member Berichten: 83 ✭

Hoi,

Tja, daar hebben wij ook regelmatig last van en dit zelfs zonder Retail. Met het retour verwerken gaat regelmatig het ophogen van een artikel mis. Wij komen daar achter als we balansen en artikelen vinden die al lang geleden retour zijn gekomen, maar niet opgehoogd zijn. terwijl ze wel normaal en correct verwerkt zijn in LS. Dit zou beter moeten werken. We moeten regelmatig alles controleren wat weer extra werk met zich mee brengt.

Gavetas.nl Trendy tassen voor elk Budget
    085-78 46 963
  • HaddocksHaddocks Member Berichten: 110 ✭

Ik heb het idee dat het bij mij daar ook wel eens misgaat.

• D_wbD_wb Member Berichten: 9

Hier een soortgelijk probleem waar ecom en retail uit elkaar lopen.

Ook je punt met betrekking tot het opnieuw toevoegen aan de voorraad als een je een order annuleert. Al 10 maanden bezig om dit opgelost te krijgen.

Misschien goed om eens wat meer buiten het forum dit kenbaar te maken? Mooie belofte maar Omnichannel hebben zo gewoon niet onder controle.

• BibiBibi Member Berichten: 9

Wij zouden het ook fijn vinden als de voorraden negatief kunnen staan.

• MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 216 moderator

Negatieve voorraad in Retail is het grootste project wat bij ons developmentteam loopt. Op dit moment zijn een tiental klanten hiermee aan het testen. Volgende week wordt dit vergroot naar 50 klanten die aan deze bèta test meedoen. Mocht je je hier ook voor willen aanmelden, dan kan dat via dit formulier. Ik kan niet aangeven of iedereen nog toegelaten kan worden tot de beta, hier heb ik zelf geen invloed op.

Hier zal feedback uitrollen en zal nogmaals doorontwikkeld worden. Zodra de bèta tests zijn afgerond, kunnen we dit voor iedereen beschikbaar maken.

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
  • jonassmetsjonassmets Member Berichten: 17

Ik heb het idee dat er heel wat in beta loopt maar dat er de laatste 2 maanden geen enkele vernieuwing is uitgebracht... Op het verplaatsen van de ecom/retail switch knop. Beetje jammer.

• MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 216 moderator

Hi @jonassmets, hier zijn de release notes te vinden van wat er van Retail is uitgebracht: https://www.lightspeedhq.com/release-notes/retail-pos/

Naast deze publieke releases, wordt er elke twee weken een update uitgerold aan negatieve voorraad. Dit is een project wat meerdere maanden (6 tot een jaar) in beslag neemt, maar waar de updates lange tijd onzichtbaar zijn geweest.

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
Log In of Registreer om te reageren.